UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Akademia Vivaldiowska

Fenomenalny skrzypek i niezwykle płodny i innowacyjny kompozytor. Impresario i przedsiębiorca operowy. Ekstrawagancki ksiądz oskarżany o obyczajowe skandale i wychowawca dziewcząt w weneckim sierocińcu. Autor być może najpowszechniej rozpoznawanego utworu w dziejach muzyki i zarazem ponad czterystu do niedawna całkowicie zapomnianych koncertów instrumentalnych – choć złośliwi uważają, że to jeden koncert w czterystu opracowaniach. Na jego twórczość możemy spojrzeć tak, jak widzieli ją niektórzy muzykolodzy, zwłaszcza w dziewiętnastowiecznych Niemczech – „w istocie jego kompozycje jedynie bardzo rzadko cechuje głębsze uczucie, godna uwagi potęga myśli i prawdziwe oddanie sztuce. Im mniej wyobraźni i głębi przejawia on w swych kompozycjach, tym więcej u niego wszelkiego rodzaju powierzchownej pomysłowości.” Ale możemy i zupełnie inaczej, podążając za taką oto relacją o pewnym kompozytorze: „Tak często słyszał, jak chwalono te świetne utwory muzyczne, że wpadł na szczęśliwy pomysł opracowania ich wszystkich na fortepian. Studiował sposób traktowania tematów, ich wzajemną relację, wzory modulacji i wiele innych cech. Przystosowanie pomysłów i figuracji przeznaczonych dla skrzypiec, lecz nie nadających się dla instrumentu klawiszowego, nauczyło go ponadto myślenia kategoriami muzycznymi, tak że po zakończeniu tej pracy nie potrzebował już wykorzystywać pomysłów, jakie podsuwały mu palce, lecz mógł kierować palcami, posługując się własną wyobraźnią”.

Autor pierwszej wypowiedzi to słynny muzykolog Joseph Wilhelm von Wasielewski. Drugi cytat to opowieść o Johannie Sebastianie Bachu zaczerpnięta z jego pierwszej biografii pióra Johanna Nikolausa Forkela. Paradoksalnie: do zupełnie zapomnianej spuścizny Antonia Vivaldiego dotarliśmy właśnie dzięki badaniu twórczości Bacha, dla którego był on jedną z najważniejszych inspiracji w procesie kształtowania osobistego stylu kompozytorskiego i który szereg jego koncertów skrzypcowych zaaranżował na własne potrzeby klawesynisty i organisty. Komu bardziej wierzymy? I jak postrzegamy dzisiaj Rudego Księdza?
Genialny Giuliano Carmignola zagra dla Państwa jego koncerty skrzypcowe. NFM Orkiestra Leopoldinum pod kierunkiem Christiana Danowicza pokaże, że Cztery pory roku nie są tylko domeną zespołów grających na instrumentach historycznych, a ponadto za sprawą prezentacji zamówionej przez Narodowe Forum Muzyki nowej kompozycji Katarzyny Brochockiej postawi nam pytanie o to, czy współczesność ma jeszcze o czym z Vivaldim dyskutować. Młody zespół 4 Times Baroque, wspierany przez międzynarodowy program stypendialny Eeemerging, którego partnerem jest także Narodowe Forum Muzyki, zgłębi idiom włoskiej wirtuozerii. Na koniec zaś kolejny gigant – Rinaldo Alessandrini – zaprezentuje nam swoją interpretację L’Olimpiade, mistrzowskiej opowieści o miłosnych zawodach, dla których te sportowe są jedynie dalekim tłem.

Proszę zarezerwować sobie pierwsze cztery dni marca na kolejną Akademię Muzyki Dawnej w Narodowym Forum Muzyki. Zapraszamy zwłaszcza tych z Państwa, którzy wciąż uważają, że Vivaldi jest autorem jednego koncertu w czterystu wariantach. Nawet jeśli nie uda nam się Państwa przekonać do zmiany poglądów, to argumenty, których użyjemy w festiwalowej dyskusji, warte będą na pewno wysłuchania.

Jarosław Thiel

Akademia Vivaldiowska 2018

01
marca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Akademia Vivaldiowska
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Akademia Vivaldiowska | Vivaldi – Carmignola
Giuliano Carmignola, Wrocławska Orkiestra Barokowa
02
marca 2018 | piątek
godz. 19:00
Akademia Vivaldiowska
NFM, Sala Główna
Akademia Vivaldiowska | Cztery pory roku
 
03
marca 2018 | sobota
godz. 18:00
Akademia Vivaldiowska
NFM, Sala Kameralna
Młodzi wirtuozi – 4 Times Baroque
 
04
marca 2018 | niedziela
godz. 18:00
Akademia Vivaldiowska
NFM, Sala Główna
Akademia Vivaldiowska | Vivaldi – L’Olimpiade
Opera Vivaldiego w NFM

Akademia Mendelssohnowska 2017

22
lutego 2017 | środa
godz. 19:00
Akademia Mendelssohnowska
NFM, Sala Kameralna
Albumblatt
 
23
lutego 2017 | czwartek
godz. 19:00
Akademia Mendelssohnowska
NFM, Sala Czerwona
Od profanum do sacrum
 
24
lutego 2017 | piątek
godz. 19:00
Akademia Mendelssohnowska
NFM, Sala Główna
Pamięci Anioła
 
25
lutego 2017 | sobota
godz. 13:00
Akademia Mendelssohnowska
NFM, Sala Kameralna
Matinée – koncert uczestników kursu mistrzowskiego Roela Dieltiensa i Pieta Kuijkena
 
25
lutego 2017 | sobota
godz. 16:00
Akademia Mendelssohnowska
NFM, Sala Główna
Otwarta próba orkiestry festiwalowej | Wyłącznie dla uczestników czynnych i biernych akademii
 
25
lutego 2017 | sobota
godz. 17:30
Akademia Mendelssohnowska
NFM, Sala Kameralna
Spotkanie z Hansem-Christophem Rademannem | wydarzenie towarzyszące
 
26
lutego 2017 | niedziela
godz. 16:30
Akademia Mendelssohnowska
NFM, Sala Kameralna
Jarosław Thiel – wprowadzenie do koncertu finałowego | wydarzenie towarzyszące
 
26
lutego 2017 | niedziela
godz. 18:00
Akademia Mendelssohnowska
NFM, Sala Główna
Pasja wg św. Mateusza
 

Akademia Mozartowska 2016

09
lutego 2016 | wtorek
godz. 19:00
Akademia Mozartowska
NFM, Sala Główna
Isabelle Faust i Il Giardino Armonico
 
10
lutego 2016 | środa
godz. 19:00
Akademia Mozartowska
NFM, Sala Kameralna
Christine Schornsheim i Soliści Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
 
11
lutego 2016 | czwartek
godz. 12:00
Akademia Mozartowska
NFM, Sala Kameralna
Matinée
 
12
lutego 2016 | piątek
godz. 17:30
Akademia Mozartowska
NFM, Sala Kameralna
Spotkanie z Giovannim Antoninim
 
13
lutego 2016 | sobota
godz. 19:00
Akademia Mozartowska
NFM, Sala Czerwona
Stefano Barneschi i uczestnicy Akademii Mozartowskiej
 
14
lutego 2016 | niedziela
godz. 17:30
Akademia Mozartowska
NFM, Sala Kameralna
Wprowadzenie do „Wesela Figara"
 
14
lutego 2016 | niedziela
godz. 19:00
Akademia Mozartowska
NFM, Sala Główna
Mozart – Wesele Figara
 

Akademia Händlowska 2015

11
lutego 2015 | środa
godz. 19:00
Akademia Händlowska
sala koncertowa Filharmonii
Akademia Händlowska
 
12
lutego 2015 | czwartek
godz. 19:00
Akademia Händlowska
sala koncertowa Filharmonii
Akademia Händlowska
 
13
lutego 2015 | piątek
godz. 19:00
Akademia Händlowska
sala koncertowa Filharmonii
Akademia Händlowska
 
15
lutego 2015 | niedziela
godz. 19:00
Akademia Händlowska
sala koncertowa Filharmonii
Akademia Händlowska
 

Akademia Bachowska 2014

05
lutego 2014 | środa
godz. 19:00
Koncerty specjalne
sala koncertowa Filharmonii
Akademia Bachowska
 
06
lutego 2014 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty specjalne
sala koncertowa Filharmonii
Akademia Bachowska
 
07
lutego 2014 | piątek
godz. 19:00
Koncerty specjalne
sala koncertowa Filharmonii
Akademia Bachowska
 
09
lutego 2014 | niedziela
godz. 19:00
Koncerty specjalne
sala koncertowa Filharmonii
Akademia Bachowska
 

Kontakt

Anna Gościńska
Anna Gościńska
Menedżer Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
tel. +48 71 715 98 53
tel. kom. +48 727 010 240

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie