Marianna Pizzolato, fot. archiwum artystki
Marianna Pizzolato

Marianna Pizzolato rozpoczęła studia wokalne pod kierunkiem Claudii Carbi, a następnie uzyskała dyplom z najwyższym wyróżnieniem w Konserwatorium im. Vincenza Belliniego w Palermo. Doskonaliła interpretację repertuaru bel canto we współpracy z Raúlem Gimenézem, odbyła też kurs mistrzowski u Enzo Dary. Zadebiutowała w sezonie 2002/2003 w Piacenzy w roli tytułowej w operze Tankred Rossiniego pod batutą Marca Zambellego. 
Pizzolato debiutowała podczas Rossini Opera Festival w Pesaro w 2003 r. jako Markiza Melibea w Podróży do Reims, szybko stając się jedną z głównych artystek tego festiwalu i powracając na wiele jego edycji w kolejnych latach: 2004 – rola tytułowa w Tankredzie; 2007 – Isabella we Włoszce w Algierze; 2008 – Andromaca w Hermionie; 2009 – Emma w operze Zelmira; 2010 – rola tytułowa w Kopciuszku; 2011 – Rosina w Cyruliku sewilskim.

Dzięki zamiłowaniu do dzieł Rossiniego wzięła udział w cieszących się uznaniem przedstawieniach na całym świecie, pod batutą najważniejszych dyrygentów naszych czasów, takich jak Carlo Rizzi, Michele Mariotti, Bruno Campanella, Paolo Olmi, Riccardo Frizza, Giacomo Sagripanti. W 2013 r. pierwszy raz wystąpiła w Stanach Zjednoczonych jako Malcolm w La donna del lago w Santa Fe Opera pod dyrekcją Stephena Lorda.
W roku debiutu w USA Marianna Pizzolato również zadebiutowała w partii Verdiowskiej – jako Fenena w Nabucco (z Plácido Domingo pod batutą Nicoli Luisottiego) w Royal Opera House, gdzie jeszcze w 2009 r. wykonała rolę Pierotta w Linda di Chamounix Donizettiego pod batutą Franka Eldera. W 2009 r. miał miejsce jej debiut w partii Suzuki w Madamie Butterfly Pucciniego pod batutą Lorina Maazela, a w Welsh National Opera pod batutą Charlesa Mackerrasa sopranistka wzięła udział w przedstawieniu Mitidrate, re di Ponto Mozarta. W 2008 r. śpiewała rolę Elżbiety w operze Maria Stuarda Donizettiego w Opéra Royal de Wallonie pod batutą Luciana Acocelli. W 2010 r. wystąpiła we wznowieniu Così fan tutte we reżyserii Giorgio Strehlera w Teatro San Carlo w Neapolu pod batutą Maurizia Beniniego.

Na estradzie koncertowej Marianna Pizzolato zwróciła uwagę wykonaniami Petite messe solennelle Rossiniego (Praga – dyr. Alberto Zedda, Neapol - dyr. Maurizio Benini, Lucerna – Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks pod batutą Howarda Armana), Stabat Mater Pergolesiego oraz Stabat Mater Rossiniego, które to dzieła wykonywała wraz z Antoniem Pappano podczas Festiwalu w Salzburgu, oraz Requiem Mozarta w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie. Artystka zaśpiewała w Missa solemnis Beethovena pod batutą Gianluigiego Gelmettiego w Palermo, z Riccardem Mutim wykonywała Messa solenne Cherubiniego we Florencji, Paryżu, Monako, Tuluzie i Wiedniu, a Vesperae solennes de confessore  Mozarta w Rawennie. W 2013 r. w Turynie była jednym z solistów Messa da Requiem Verdiego, z udziałem Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai, którą poprowadził Juraj Valčuha. Pizzolato wykonała kantatę Rossiniego Giovanna d’Arco w Pesaro i we Florencji pod batutą Michele Mariottiego, a w Wildbad pod kierunkiem Antonina Foglianiego. W Pesaro i w Gandawie zaśpiewała wiele koncertów z repertuarem bel canto, była solistką Mysterium Nino Roty pod batutą Giuseppe Graziolego w Teatro San Carlo w Neapolu.
Marianna Pizzolato ma w swoim dorobku nagrania operowe i koncertowe dla najważniejszych wytwórni płytowych, m.in. Missa solemnis in E Cherubiniego z Riccardo Mutim dla EMI, Stabat Mater Pergolesiego z Antoniem Pappano dla Deutsche Grammophon, Zelmira Rossiniego z Roberto Abbado dla Dekki, Fernando, re di Castiglia Händla pod batutą Alana Curtisa dla Virgin Classics,  Semiramida, La donna del lago oraz  Włoszka w Algierze  dla Naxosu, Włoszka w Algierze i Hermiona z Roberto Abbado dla Dynamic, Linda di Chamounix dla Opera Rara, Orlando finto pazzo Vivaldiego dla Naïve/Opus 111.

W planach ma partię solową w Messa da Requiem Verdiego w Lipsku od batutą Anthony’ego Bramalla, następnie wykonanie i nagranie Podróży do Reims Rossiniego podczas Wildbad Festival pod batutą Antonia Foglianiego, a także kreacje w operach Maria Stuarda i Nabucco w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, pod dyrekcją Maurizia Beniniego.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się