Robert Levin, fot. archiwum artysty
Robert Levin

Robert Levin studiował w klasie fortepianu pod kierunkiem Louisa Martina i w klasie kompozycji pod kierunkiem Stefana Wolpe’a w Nowym Jorku. W trakcie nauki w szkole średniej kształcił się już u Nadii Boulanger w Fontainebleau i Paryżu, potem podjął studia na Harvardzie.

Po studiach, na zaproszenie Rudolfa Serkina, objął kierownictwo na wydziale teorii muzyki w Curtis Institute of Music. Po pięciu latach zrezygnował ze stanowiska na rzecz profesury w School of the Arts, SUNY Purchase College, niedaleko Nowego Jorku. W roku 1979 pełnił funkcję rezydującego dyrygenta w Conservatoire Américain de Fontainebleau na prośbę Nadii Boulanger, gdzie uczył w latach 1979–1983. W latach 1986–1993 był profesorem w klasie fortepianu w Staatliche Hochschule für Musik we Fryburgu Bryzgowijskim. Jest przewodniczącym International Johann Sebastian Bach Competition oraz członkiem American Academy of Arts and Sciences. Niedawno pełnił funkcję Dwight P. Robinson Jr. Professor of the Humanities na Uniwersytecie Harvarda.

Robert Levin występował w Stanach Zjednoczonych, Europie, Australii i Azji, zarówno z recitalami solowymi, jak i koncertami muzyki kameralnej. Współpracował z orkiestrami z Berlina, Birmingham, Bostonu, Chicago, Cleveland, Los Angeles, Montrealu i Wiednia pod batutą takich dyrygentów, jak Bernard Haitink, sir Neville Marriner, Seiji Ozawa, sir Simon Rattle, Esa-Pekka Salonen oraz Joseph Silverstein. Przy fortepiano wystąpił z Academy of Ancient Music, London Classical Players, Orchestra of the Age of Enlightenment oraz Orchestre Révolutionnaire et Romantique pod kierownictwem sir Johna Eliota Gardinera, Christophera Hogwooda, sir Charlesa Mackerrasa, Nicholasa McGegana oraz sir Rogera Norringtona. Często gościł na takich festiwalach, jak Sarasota, Tanglewood, Ravinia, Bremen, Lockenhaus, Verbier oraz Mozartwoche w Salzburgu. Na koncertach muzyki kameralnej partnerowali mu m.in. Steven Isserlis, Kim Kashkashian i Ya-Fei Chuang.
Robert Levin słynie z przywracania klasycystycznej praktyki improwizowanych ozdobników oraz kadencji, a jego wykonania utworów Mozarta i Beethovena są wychwalane za mistrzowskie wykorzystanie języka muzyki klasycyzmu.

Dla wytwórni DG Archiv, CRI, Decca/L’Oiseau-Lyre, Deutsche Grammophon Yellow Label, ECM, New York Philomusica, Nonesuch, Philips i SONY Classical nagrał m.in. wszystkie koncerty Bacha pod batutą Helmutha Rillinga oraz Suity angielskie i Das wohltemperierte Klavier do 172-albumowego wydania Edition Bachakademie dla wytwórni Hänssler. Pozostałe jego nagrania to m.in. komplet koncertów Beethovena z Orchestre Révolutionnaire et Romantique pod dyrekcją sir Johna Eliota Gardinera dla DG Archiv, koncerty Mozarta z Academy of Ancient Music pod batutą Christophera Hogwooda dla Decca/L’Oiseau-Lyre oraz album z dziełami Beethovena na wiolonczelę i fortepian dla wytwórni Hyperion ze Stevenem Isserlisem. Ostatnia płyta otrzymała w 2014 r. tytuł Nagranie Miesiąca magazynu „Gramophone”.
Robert Levin jest również uznanym teoretykiem i badaczem życia i twórczości Mozarta, na którego temat napisał wiele prac naukowych i artykułów. Dzieła kompozytora z uzupełnieniami Levina zostały opublikowane przez wydawnictwa Bärenreiter, Breitkopf & Härtel, Hänssler oraz Peters i są nagrywane oraz wykonywane na całym świecie. Kadencje Levina do koncertów skrzypcowych Mozarta zostały wykorzystane przez Gidona Kremera w nagraniu z Filharmonikami Wiedeńskimi pod batutą Nikolausa Harnoncourta dla wytwórni Deutsche Grammophon i ukazały się dzięki wydawnictwu Universal Edition. Nakładem wydawnictwa Henle zostały wydane kadencje Levina do koncertów na flet, obój i róg, a w przyszłości ukażą się również kadencje do koncertu skrzypcowego Beethovena. Jego rekonstrukcja Symfonii koncertującej na obój, klarnet, róg, fagot i orkiestrę KV 279b miała premierę w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Wiedeńskiej podczas Mozartwoche w Salzburgu, a następnie wykonywana była na całym świecie. Pierwsze z czterech nagrań tego utworu, zrealizowane dla wytwórni Philips, zdobyło Grand Prix du Disque w 1985 r. W sierpniu 1991 premiera dokończonego przez Levina Requiem Mozarta pod batutą Helmutha Rillinga podczas Festiwalu Muzycznego w Stuttgarcie została przyjęta owacjami na stojąco. Partyturę opublikowało wydawnictwo Hänssler-Verlag, a sam utwór był już wielokrotnie wykonywany i nagrywany na całym świecie. Na zamówienie Carnegie Hall Levin uzupełnił partyturę Mszy c-moll KV 427 Mozarta, której premiera odbyła się w 2005 r.

Nadchodzące występy Roberta Levina to m.in. koncerty z Handel and Haydn Society, Aurora Orchestra, Royal Northern Sinfonia oraz Stuttgart Radio-Sinfonieorchester des SWR. Obecnie Levin kontynuuje również współpracę ze Stevenem Isserlisem nad wykonaniem wszystkich utworów Beethovena na wiolonczelę i fortepian i rozpoczyna nowy projekt z Quatuor Mosaïques.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się