Joanna Woś / fot. archiwum artystki
Joanna Woś

Artystka łącząca w mistrzowski sposób arcytrudne partie koloraturowe z niezwykłą lekkością oraz wyczuciem stylu belcanta. Dysponuje dźwięcznym, nieskazitelnie czystym intonacyjnie głosem o bardzo szerokiej skali (sięgającej swobodnie f trzykreślnego). Imponująca lekkość i wyśmienita precyzja pozwala jej brawurowo wykonywać nawet najtrudniejsze partie koloraturowe; bez najmniejszego wysiłku śpiewaczka zachowuje przy tym wyjątkowe brzmienie i finezyjny styl belcanto.

Jest laureatką wielu prestiżowych konkursów i festiwali wokalnych. Została wyróżniona m.in. I nagrodą w Bilbao-Bizkaia International Singing Competition oraz wielokrotnie Złotymi Maskami (nagrodami krytyków muzycznych).
Debiutowała partią tytułową w Łucji z Lammermooru G. Donizettiego w Teatrze Wielkim w Łodzi. Sukces spektaklu zadecydował o dalszym rozwoju jej kariery: po ukończeniu Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi na stałe związała się zawodowo z Teatrem Wielkim, zostając jego solistką.
Kolejne role artystki spotykają się zawsze z największym uznaniem krytyki i entuzjazmem publiczności. Śpiewaczka potrafi bowiem oczarować nie tylko zjawiskową koloraturą, lecz także liryzmem i wyjątkowym talentem dramatycznym.
Joanna Woś występuje również w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Operze Krakowskiej, Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze Bałtyckiej, Filharmonii Narodowej oraz Filharmonii Krakowskiej. Gościła także na wielu światowych scenach operowych, m.in. w Royal Festival Hall w Londynie, Alte Oper Frankfurt, Deutsche Oper Berlin, Auditorium w Rzymie, Centrum Galiny Wiszniewskiej w Moskwie, Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu w Wilnie, Croatian National Theatre w Zagrzebiu i Nowosybirskim Teatrze Opery i Baletu.

Artystka śpiewała pod kierunkiem wielu wybitnych dyrygentów, takich jak: Antoni Wit, Jonas Aleksy, Jerzy Maksymiuk, Tadeusz Kozłowski, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Friedrich Haider, Will Crutchfield, Marco Balderi, Andrea Licata, Massimiliano Caldi i Gabriel Chmura. Występowała razem z wybitnymi śpiewakami, wśród których byli m.in. Renato Bruson, Artur Ruciński, Salvatore Licitra, Salvatore Fisichella, Piotr Beczała, Arnold Rutkowski, Mariusz Kwiecień oraz Gwendolyn Bradley.

W swoim repertuarze Joanna Woś ma nie tylko partie stricte koloraturowe, jak partia Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta, Rozyny w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Olimpii w Opowieściach Hoffmanna J. Offenbacha czy tytułowa partia w Annie Boleyn G. Donizettiego, lecz także wybitne kreacje dramatyczno-liryczne, jak np. partia Violetty w Traviacie i Gildy w Rigoletcie G. Verdiego, Elwiry w Purytanach V. Belliniego czy Noriny w Don Pasquale G. Donizettiego. W swoim repertuarze ma także rolę Oskara w Balu maskowym G. Verdiego, Szemachańskiej Królowej w Złotym koguciku N. Rimskiego-Korsakowa, Musetty w Cyganerii i Magdy w Jaskółce G. Pucciniego, Hrabiny w Weselu Figara, Fiordiligi w Così fan tutte i Donny Anny w Don Giovannim W.A. Mozarta, Eurydyki w Orfeuszu i Eurydyce Ch.W. Glucka czy Żony w Życiu z idiotą A. Schnittkego. Bogaty jest również jej repertuar koncertowy, który obejmuje m.in. Stabat Mater G.B. Pergolesiego i G. Rossiniego, Requiem, Exsultate, jubilate oraz msze W.A. Mozarta, Messe solennelle de Sainte-Cécile Ch. Gounoda, Requiem G. Faurégo, Carmina Burana C. Orffa oraz Stabat Mater K. Szymanowskiego.

W 2008 r. nagrała z Kevinem Kennerem recital arii z 18 oper J.M.K. Poniatowskiego (dla Polskiego Radia), a w 2009 r. płytę z Markiem Drewnowskim – Pieśni Chopina. W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w przedstawieniach premierowych zaśpiewała partie Magdy w Jaskółce (2003) i Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie (2006) oraz partie tytułowe w: Łucji z Lammermooru (2008) i Lukrecji Borgii (2009) G. Donizettiego, Orfeuszu i Eurydyce (2009) oraz Traviacie (2010). W kwietniu 2010 r. w Royal Festival Hall w Londynie wraz z London Symphony Orchestra pod dyrekcją Marin Alsop nagrała dla BBC III Symfonię H.M. Góreckiego. W styczniu 2011 r. w Teatrze Wielkim w Poznaniu w sposób mistrzowski i wyjątkowy wykreowała tytułową postać z opery Maria Stuarda G. Donizettiego. W marcu 2011 r. zaśpiewała partię Gildy w Rigoletcie na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Podczas Festiwalu Operowego w szwajcarskim Saint Moritz zaśpiewała tytułową rolę w operze Anna Boleyn, za którą zebrała entuzjastyczne recenzje. W 2012 r. w premierze Napoju miłosnego G. Donizettiego w Operze Krakowskiej wcieliła się w postać Adiny, a w premierze Traviaty w Operze Bałtyckiej w postać Violetty.

W kwietniu 2013 r. Teatr Wielki w Łodzi wystawił specjalnie dla niej po raz pierwszy operę Anna Boleyn. Kreując tytułową rolę, artystka po raz kolejny udowodniła niezrównane mistrzostwo wokalno-aktorskie, będące nieodłącznym elementem wykonawczym stylu belcanto. Owacyjne przyjęcie przez widzów partii Anny Boleyn
zostało dopełnione uznaniem krytyki, która przyznała artystce Złotą Maskę za najlepszą rolę dramatyczno-wokalną.
W 2016 r. wystąpiła w premierowym monodramie La voix humaine F. Poulenca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Dokonała również nagrań solowych płyt z ariami m.in. J.S. Bacha, W.A. Mozarta (z AUKSO – Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy) oraz J.M.K. Poniatowskiego (z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia).

W 2017 r. ukazała się jej kolejna płyta Wsłuchani we Wszechświat, na której wystąpiła z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się