Artur Zagajewski

Kompozytor i teoretyk muzyki. Urodził się w 1978 r. w Tomaszowie Mazowieckim. Ukończył z wyróżnieniem teorię muzyki (2005) pod kierunkiem Ryszarda Daniela Golianka oraz kompozycję (2008) w klasie Bronisława Kazimierza Przybylskiego w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Studiował muzykę elektroniczną pod kierunkiem Krzysztofa Knittla. W 2012 roku obronił pracę doktorską w dziedzinie kompozycji, napisaną pod kierunkiem Zygmunta Krauzego. Brał udział w kursach prowadzonych przez Marka Chołoniewskiego (Akademia Muzyczna w Krakowie) i Grażynę Pstrokońską-Nawratil (Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu).

Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „850 Jahre Cottbus – Musikalische Bilder einer Stadt” (wyróżnienie, 2006), konkursu BMW Crash! organizowanego przez Stowarzyszenie Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie (wyróżnienie, 2006; nagroda główna, 2007), Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (II nagroda, 2007 oraz 2009), V Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy w Słupsku (wyróżnienie, 2007), konkursu kompozytorskiego organizowanego w ramach Festiwalu Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej „Srebrna Szybka” w Krakowie (wyróżnienie, 2009), III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi (I nagroda, 2009) oraz konkursu „in-OUT-side” organizowanego w ramach Sound Screen Festival w Bydgoszczy (nagroda główna, 2009). W 2010 roku został laureatem statuetki „Łódzkie Eureka”. W 2014 roku jego Stabat Mater zostało nominowane do wrocławskiej Nagrody „Polonica Nova”.

W maju 2017 roku jego utwór brut reprezentował Polskie Radio i otrzymał najwyższą lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Palermo. Również w 2017 roku sukcesy kompozytora zostały podsumowane prestiżową nominacją do Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii „Osobowość Roku”, a także nominacją do Paszportów „Polityki” w dziedzinie muzyki klasycznej.

Jego utwory były prezentowane podczas takich festiwali, jak: Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Festiwal Prawykonań, VII Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY, Loop Festival, International Chamber Music Festival Schiermonnikoog, International Ankara Music Festival, Lodz Nacht in Stuttgart, „Dźwiękowe perspektywy ekranu. Muzyczne laboratorium sztuk: film – elektroakustyka – intermedia” (Bydgoszcz), Fokus Łódź Biennale, Kolory Polski, Festiwal „Muzyka w Starym Klasztorze”, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Akustycznej, Elektronicznej oraz Projekcji Multimedialnych w Brnie, Łódzka Wielkanoc Muzyczna, Sound Screen Festival, Łódzkie Spotkania Baletowe, Retroperspektywy, Alkagran, Festiwal Muzyki Organowej w Inowrocławiu, Międzynarodowe Spotkania Artystyczne „Experyment”, Musica Privata, Musica Moderna, można było ich także wysłuchać w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA i w ramach cyklu contem.ucha. Współpracował z wiolonczelistą Dominikiem Połońskim, choreografką Pauliną Wycichowską, performerką Zorką Wollny, artystą wideo Michałem Brzezińskim, a także z zespołami: Bang on a Can All-Stars, Kwartludium, Arte dei Suonatori, Polish Cello Quartet.

Zajmuje się badaniami nad muzyką rockową. Prezentuje je w formie wykładów (warsztaty muzyki rozrywkowej na Akademii Muzycznej w Łodzi, Ogólnopolska Konferencja dla Nauczycieli Szkół Artystycznych organizowana przez CENSA oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego) oraz publikacji (w „Glissando” i „Operomania”). W ramach działalności popularyzatorskiej prowadzi wykłady i warsztaty dla młodzieży z zakresu muzyki XX i XXI wieku. Był członkiem jury na Festiwalu Wyobraźni Muzycznej mYear organizowanym przez Akademię Muzyczną we Wrocławiu. Jest adiunktem w łódzkiej Akademii Muzycznej oraz nauczycielem przedmiotów teoretycznych w Zespole Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi. Ponadto jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich oraz Komisji Programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Święty Boże, Święty Mocny
Pomysł napisania muzyki do hymnu Jana Kasprowicza pojawił się już kilka lat temu, a sama inspiracja wyszła od mojej żony, która bardzo lubi ten tekst i której swoją kompozycję dedykuję. Kiedy przystąpiłem do pracy nad utworem i zacząłem analizować wiersz, od razu zapragnąłem, aby wykonawcą partii recytatora został Arkadiusz Jakubik – wokalista, reżyser i aktor, którego niezwykle cenię za jego kreacje m.in. w filmach Wojciecha Smarzowskiego. Ponadto przez cały okres komponowania utworu towarzyszyły mi albumy South of Heaven oraz Seasons in the Abyss thrashmetalowego zespołu Slayer…

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się