Marie Ross

Marie Ross należy do grona najbardziej twórczych liderów młodego pokolenia wykonawców muzyki dawnej. Jest klarnecistką grającą w orkiestrze, a także jest założycielką i dyrektorem artystycznym The Royal Windplayers – oktetu historycznych instrumentów dętych. Zespół stał się znany jako jedna z najbardziej niekonwencjonalnych grup grających na instrumentach historycznych, regularnie wykonujących aranżacje autorstwa Marie Ross. W 2009 roku prowadziła oryginalną częściowo inscenizowaną produkcję arii i duetów Mozarta, złożoną z jej własnych aranżacji na śpiewaków i oktet instrumentów dętych w ramach Utrecht Early Music Festival Fringe. Produkcję okrzyknięto najlepszym koncertem festiwalu.

Urodzona w Little Rock, w stanie Arcansas, artystka uczęszczała do szkoły średniej Interlochen Arts Academy w Michigan. Następnie studiowała grę na współczesnym klarnecie pod kierunkiem Jona Manasse w Eastman School of Music. Studia magisterskie ukończyła w San Francisco Conservatory pod kierunkiem Luisa Baeza. Jest jedną z pierwszych osób, którym przyznano stypendium Priddy Fellowship for Arts Leadership Uniwersytetu North Texas, gdzie obroniła doktorat. Odbyła podróż do Francji, by uczestniczyć w warsztatach poświęconych praktyce wykonawstwa historycznego, co skłoniło ją do uzyskania stopnia magistra w dziedzinie muzyki dawnej Koninklijk Conservatorium in Hadze. Studiowała tam u Erica Hoepricha.

Jako wirtuoz klarnetu historycznego, Marie Ross koncertuje w całej Europie. Jest drugą klarnecistką Ensemble Matheus (Jean Christophe Spinosi). Można ją usłyszeć w Theater an der Wien oraz w Théâtre du Châtelet w Paryżu. Występuje regularnie z czołowymi orkiestrami grającymi muzykę dawną, takimi jak Concerto Köln, Le Concert d’Astrée (Emmanuelle Haïm), MusicaAeterna (Teodor Currentzis), Cappella Coloniensis (Bruno Weil), Das Neue Orchester (Christoph Spering), Die Kölner Akademie (Michael Willens), Capella Augustina (Andreas Spering), Bachorchester Hannover (Jörg Straube), Neue Düsseldorfer Hofmusik, Orchester Wiener Akademie (Martin Haselböck), Les Agrémens (Guy van Waas), Ensemble 1800 (Fritz Burkhardt), Concerto Bremen, Het Europees Kamerorkest (Wouter de Koninck), Concerto d’Amsterdam, Florilegium Musicum (Paul van der Linden), the Finnish Baroque Orchestra (Tuomas Hannikainen), Dallas Bach Society (James Richman).:

Artystka zadebiutowała jako solistka z Akademią Holenderskiej Opery Narodowej w produkcji Łaskawości Tytusa Mozarta (2009) pod dyrekcją Richarda Egarra, gdzie wykonywała arie solowe zarówno na klarnecie basowym jak i na basethornie.

Zainspirowana tradycjami epoki klasycyzmu, już jako studentka Marie Ross rozpoczęła opracowywanie aranżacji na własny zespół instrumentów dętych.  Szybko stało się to jej pasją i zasadnicza częścią jej ekspresji i filozofii jako specjalistki od muzyki dawnej, łączącej elementy nowe i kreatywne z tradycyjną pracą naukową i badawczą. Obecnie jest profesjonalnym aranżerem i oprócz pisania opracowań dla The Royal Windplayers, otrzymuje zmówienia od innych zespołów i organizacji, w tym program operowego University of North Texas. Ostatnio ukończyła aranżację Koncertu klarnetowego Mozarta dla Concerto Köln. Premiera odbyła się podczas koncertu sekcji dętej Concerto Köln w czerwcu 2012, partię solową zagrał Toni Salar-Verdú.

Uznawana za autorytet w dziedzinie harmoniemusik, została zaproszona w 2010 r. do Koninklijk Conservatorium aby poprowadzić projekt dotyczący muzyki kameralnej na wydziale muzyki dawnej.  Muzycy grający na instrumentach dętych wraz ze studentami wydziału wokalnego wykonali jej aranżację Cosi fan tutte Mozarta na instrument dęte i śpiewaków, otrzymując entuzjastyczne recenzje po koncercie na Leidse Hout Music Festival w Lejdzie (Holandia). Artystka od dawna interesuje się operą i śpiewem, była więc reżyserem tej produkcji, jak również coachem śpiewaków i instrumentalistów.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się