<p>Charles Bodman Rae urodził się w Anglii w 1955 roku w rodzinie o korzeniach szkockich i niemieckich. Studiował muzykologię na Uniwersytecie w Cambridge, a także kompozycję pod kierunkiem Roberta Sherlawa Johnsona w Oxfordzie. Na pierwszym roku studiów w Cambridge otrzymał dyplom z gry na fortepianie (ARCM), przyznany przez Royal College of Music w Londynie, oraz założył Cambridge Contemporary Music Society, z którym przez cztery lata prowadził koncerty muzyki współczesnej. Po odbyciu studiów podyplomowych w zakresie kompozycji pod kierunkiem Robina Hollowaya oraz studiów dyrygenckich pod kierunkiem Sir Edwarda Downesa w Hilversum w Holandii, w wieku dwudziestu trzech lat otrzymał stałą posadę jako wykładowca w City of Leeds College of Music</p>
<p>W 1981 roku opuścił Leeds i wyjechał na dwuletnie stypendium podyplomowe w zakresie kompozycji, przyznane mu przez polski rząd, co umożliwiło mu zamieszkanie w Warszawie i pracę na Akademii Muzycznej im. F. Chopina. W tym czasie zaprzyjaźnił się z Witoldem Lutosławskim, co skłoniło go do napisania pracy doktorskiej na temat techniki kompozytorskiej Lutosławskiego, a także wydanej po polsku i angielsku monografii <em>Muzyka Lutosławskiego. </em>Za tę i inne prace naukowe został nagrodzony pierwszym Medalem Lutosławskiego w 2005 roku.</p>
<p>Artysta pełnił wiele funkcji kierowniczych z najważniejszych konserwatoriach: dziekan Wydziału Kompozycji/Studiów Kreatywnych – City of Leeds College of Music, dyrektor studiów – Royal Northern College of Music w Manchesterze, oraz dziekan i dyrektor – Elder Conservatorium of Music w Adelaidzie.</p>
<p>Od wczesnych lat 80. artystę interesują harmonie i rytmy europejskich dzwonów, które po raz pierwszy pojawiły się w utworze na fortepian solo <em>Jede Irdische Venus</em> (1982). Zainteresowanie to znalazło kontynuację w utworze na dwa fortepiany <em>Fulgura Frango</em> i stało się podstawą dziewięciogodzinnej serii programów, które Charles Bodman Rae napisał i prezentował w BBC Radio 3 (<em>Glocken, Cloches, Kolokola</em>) – pierwsza transmisja w 1990 roku Ostatni z utworów na fortepian inspirowanych dzwonami – <em>Golden Ring</em> – przywodzi na myśl dźwięk dzwonów cerkwi prawosławnej i został po raz pierwszy wykonany (transmisja na żywo) podczas Adelaide Festival 2012 przez rosyjskiego pianistę, któremu utwór był dedykowany, Konstantina Shamraya, zwycięzcę Sydney International Piano Competition w 2008 roku.</p>
<p>Ostatnie utwory Charlesa Bodmana Rae to: <em>Kwartet smyczkowy nr 2</em>, zamówiony przez Australian String Quartet i prawykonany podczas Adelaide Festival 2004; <em>Koncert na altówkę</em>, zamówiony na Międzynarodowy Kongres Altowiolistów w 2007 roku, <em>Toccaca Agogica</em> na flet solo, zamówiona na Australian Flute Festival 2009 oraz <em>Partita Dalriada</em> (2010) na klarnet i fortepian. W 2010 r. miały również miejsce premiery dwóch, nawiązujących do stylistyki Mahlera, orkiestracji dzieł Chopina (<em>Preludium cis-moll</em> op. 45 i <em>Nokturn c-moll</em> op. 48 nr 1) napisanych na obchody 200-lecia urodzin Chopina. Obie premiery były transmitowane na żywo przez Program 2 Polskiego Radia, zaś Nokturn op. 48 nr 1 był również emitowany przez ABC Classic FM w 2012 roku. Charles Bodman Rae otrzymał stypendium naukowe w dziedzinie muzyki Uniwersytetu w Cambridge (licencjat w 1977, magisterium w 1981 roku), Uniwersytetu w Leeds (doktorat w 1992 roku) oraz Uniwersytetu w Adelajdzie (tytuł doktora muzyki w 2004 roku). Jest honorowym członkiem Leeds College of Music, członkiem Royal Society of Arts oraz Performing Right Society w Londynie. Podczas Adelaide Festival 2004 był kuratorem <em>Beethoven Songlines Series</em>, która otrzymała Classical Music Award 2005 przyznawaną przez ARPA/AMC za prawykonania licznych utworów żyjących kompozytorów australijskich.</p>