Anton Birula


Studiował lutnię w Królewskim konserwatorium w Hadze w klasie prof. Toyohiko Satoh i w Wyższej szkole Muzycznej w Kolonii w klasie Prof. Konrada Junghaenela. Od wielu lat Anton Birula prowadzi bogatą działalność artystyczną. Gra na lutni oraz jej wszystkich odmianach, teorbie i gitarze barokowej. W repertuarze tego muzyka znajdują się utwory od wczesnego renesansu do późnego baroku. Specjalizuje się w muzyce lutniowej kompozytorów szkoły francuskiej, takich jak: Gaultier, Moputon, Du Fault oraz kompozytorów niemieckich E. Reusnera, S.L Weissa i J.S. Bacha.


Oryginalne transkrypcje J.S. Bacha, które częściowo znajdują się wśród utworów lutniowych tego kompozytora, były powodem do opracowania przez Antona Birulę także innych dzieł Bacha na lutnię Barokową: Sonat i partit na skrzypce solo (BWV 1001–1006) i Suit na wiolonczelę solo (BWV 1007–1012)
Razem z lutnistką Anną Kowalską tworzą duet. Początkiem tej współpracy był program „Baroque Lute Duets” składający się z duetów na lutnie barokowe kompozytorów Anglii Francji i Niemiec z drugiej połowy XVII-ego i I połowy XVIII wieku (Lawes, Hagen, Falkenhagen, Marais, Du Fault).


Program ten został zarejestrowany na płycie CD i stanowi jedne z nielicznych nagrań tych rzadko wykonywanych utworów. Innym programem wykonywanym przez muzyków Antona Birulę i Annę Kowalską, także nagranych na płytę, jest „Baroque Insight”, który składa się z duetów na gitarę barokową i teorbę kompozytorów hiszpańskich, włoskich i francuskich (Sanz, Kapsberger, de Visee, Couperin, Forqueray). Ostatnio w repertuarze duetu pojawił się program składający się z utworów J.S. Bacha oraz program na gitary historyczne, które są kopiami gitar słynnego XIX-wiecznego lutnika francuskiego – Rene Lacotta. Instrumenty te są wyposażone w struny jelitowe, co pozwala odtworzyć oryginalny kolor dźwięku charakterystyczny dla utworów takich kompozytorów, jak: F. Sor, M. Guliani, F. Carulli. Ważną częścią tego programu jest opracowanie na dwie gitary cyklu „Preludium, Fugue & Variation” Cesara Franka.

Od 1999 roku pracuje jako lutnista i teorbista w zespole Musicae Antiquae Collegium Varsoviense w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Od lat uczestniczy w przedstawieniach operowych i koncertach kameralnych. Stale bierze udział w Festiwalu Oper Barokowych w Warszawie.

Anton Birula poświęca dużo energii działalności pedagogicznej. Od 2005 roku prowadzi klasę lutni w szkole II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest autorem programu nauczania na lutni w szkole II stopnia.
Jest założycielem orkiestry barokowej Collegium Musicum Bednarska składającej się z uczniów i pedagogów sekcji Klawesynu Organów i Muzyki Dawnej. Zespół specjalizuje się w wykonawstwie historycznym. W repertuarze znajdują się utwory H. Purcella, J.B. Lully’ego oraz innych kompozytorów z okresu baroku. Na koncercie dorocznym w kwietniu 2011 roku razem z Chorem Collegium Vocale Bednarska została wykonana Kantata BWV 192 Jana Sebastiana Bacha na
instrumentach z epoki.

Od 2011 roku jest kierownikiem sekcji Klawesynu Organów i Muzyki Dawnej w ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 2009 roku Anton Birula jest również nauczycielem lutni w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie również prowadzi zajęcia z kameralistyki i orkiestrę w Zakładzie Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej.

Anton Birula współpracował także z wieloma zespołami muzyki dawnej i kameralnej: Musica Antiquae Collegium Varsoviense, Il Tempo, Harmonia Sacra, I Virtuosi, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Cocerto Polacco, Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Kameralna, Capella Crakoviensis, La Tempesta, Gdyńska Orkiestra Kameralna. Występował z takimi wybitnymi solistami, jak: Emma Kirkby, Nigel Kennedy, Olga Pasiecznik, Władysław Kłosiewicz, Agata Sapiecha, Marek Toporowski.


Wielokrotnie uczestniczył w festiwalach muzyki dawnej i kameralnej w Polsce i za granicą, m.in.: Utrecht Early Music Festival (Holandia), Riga Early Music Festival ( Łotwa), Festival der Laute (Niemcy), Novosibirsk Early Music Festival (Federacja Rosyjska), Music and Architecture (Torun, Polska), International Festival of Chamber Music (Plovdiv, Bulgaria), The 7-th Art Salon (Sofia, Bułgaria), Early Music Festival (Krakow, Poland), Bach en Combrailles festival (Francja), Lute day of the Dutch lute Society (Holandia), Bach Day (Ghent, Belgia), Lute day of the Belgian lute society (Brussel, Belgia), Pazaislis music festival (Litwa), Varaždinske barokne večeri (Chorwacja), MĂR395"

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się