Jonathan Stockhammer

W ciągu zaledwie kilku lat Jonathan Stockhammer z sukcesem zbudował własną markę w świecie opery, klasycznej symfoniki i muzyki klasycznej. Najpierw studiował język chiński i nauki polityczne, by następnie podjąć studia dyrygenckie i kompozytorskie w rodzinnym Los Angeles. Podczas studiów prowadził serię koncertów z Los Angeles Philharmonic, a następnie otrzymał stanowisko asystenta głównego dyrygenta Esy-Pekki Salonena. Po ukończeniu studiów Jonathan Stockhammer przeniósł się do Niemiec, gdzie nawiązał bliskie relacje ze znanymi zespołami europejskimi, takimi jak Ensemble Modern, musikFabrik czy Ensemble Resonanz.


Centralne miejsce w pracy Jonathana Stockhammera zajmuje opera. Opery, które prowadził, to m.in. Opera za trzy grosze, Tragedia florencka Zemlinsky’ego, Luci mie traditrici Sciarriny oraz Monkey: Journey to the West Damona Albarna, świadczą o tym, że jest dyrygentem chętnie podejmującym wyzwania skomplikowanych partytur i specjalnych produkcji z pogranicza gatunków. Jest regularnym gościem Opéra de Lyon od swego pierwszego występu tamże w 1998 r., gdzie m.in. prowadził francuską premierę opery Faustus the Last Night Dusapina. W 2009 r. prowadził premierę Proserpiny Wolfganga Rihma z Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Stuttgarcie, tę samą orkiestrę prowadził też w utworze Deus Passus Wolfganga Rihma. W lutym 2013 r. zadebiutował w New York City Opera w Powder Her Face Thomasa Adesa. Produkcja ta, ciesząca się wielkim uznaniem publiczności i krytyki, natychmiast otrzymała zaproszenie na Festival d’Opéra de Quebec w sierpniu 2013 r.
Jonathan Stockhammer współpracuje z wieloma renomowanymi orkiestrami, takimi jak Filharmonia w Oslo, Orkiestra Symfoniczna NDR w Hamburgu, Orkiestra Filharmonii Czeskiej oraz Sydney Symphony Orchestra, występował na Festiwalach w Salzburgu, Lucernie oraz podczas Donaueschingen Music Days i Wien Modern.

Obok arcydzieł klasycznych i romantycznych oraz muzyki współczesnej, artysta chętnie sięga po muzykę, która zaciera granice pomiędzy muzyką klasyczną, rockową, pop i hip-hop. Jego CD Greggery Peccary & Other Persuasions nagrana z Ensemble Modern (RCA, 2003), na której znalazły się utwory Franka Zappy, zdobyła nagrodę Echo Klassik. Nagrał również nową ścieżkę dźwiękową do Pancernika Potiomkina Siergieja Eisensteina z 1925 r., którą skomponował i wykonał zespół Pet Shop Boys. Nagranie live The New Crystal Silence, którym dyrygował, z udziałem Chicka Corei, Gary’ego Burtona i Sydney Symphony Orchestra zdobyło w 2009 r. nagrodę Grammy. Jego współpraca z aktorem Saulem Williamsem przy Said the Shotgun to the Head, z muzyką skomponowaną przez Thomasa Kesslera, również odniosła duży sukces. Do dziś artysta poprowadził to dzieło z orkiestrą WDR w Kolonii, Orkiestrą Radiową w Stuttgarcie oraz Filharmonią w Oslo.
W sezonie 2014/2015 zadebiutuje podczas Biennale w Wenecji. Inne ważniejsze występy to ponowne zaproszenia na koncerty z Orchestre National de France, Orkiestrą Filharmonii w Monachium, Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Stuttgarcie, Orkiestrą Symfoniczną NDR w Hamburgu oraz z Ensemble Modern podczas Donaueschingen Music Days. Jonathan Stockhammer jest dyrygentem-rezydentem renomowanego zespołu szwajcarskiego Collegium Novum Zurich od sezonu 2013/2014. Po pierwszym sezonie wspólnej pracy, przyjętym entuzjastycznie, w bieżącym sezonie Stockhammer i Collegium Novum Zurich dokonają wielu prawykonań światowych i szwajcarskich, przedstawią też spektakularny utwór powstały w nieodległej przeszłości, jakim jest in vain Georga Friedricha Haasa.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się