Raffaella Milanesi / fot. Alex Amengual
Raffaella Milanesi

Włoska sopranistka Raffaella Milanesi ukończyła w 1997 roku studia w rodzinnym Rzymie w Accademia Nazionale di Santa Cecilia. Od tamtej pory śpiewa rozmaite role, takie jak: Ottavia w Koronacji Poppei Monteverdiego, Kleopatra w Juliuszu Cezarze Händla, Eurydyka w L’anima del filosofo Haydna, Elektra w Idomeneo Mozarta, Donna Anna w Don Giovannim, Susanna w Weselu Figara, Tamiri i Aminta w Il Re Pastore, Servilia w Łaskawości Tytusa, Norina w Don Pasquale Donizettiego oraz Musetta w Cyganerii Pucciniego. Regularnie występuje gościnnie w teatrach operowych Amsterdamu, Antwerpii, Bordeaux, Brukseli, Lozanny, Luksemburga, Madrytu, Montpellier, Paryża, Salamanki, Tuluzy, Wiednia, jak również na festiwalach: w Ambronay, Beaune, Eisenstadt, Innsbrucku, Montpellier i Poczdamie. Współpracuje ze znakomitymi dyrygentami: Markiem Minkowskim, Rinaldem Alessandrinim, Ottaviem Dantone, Giulianem Carellą, Nicolą Luisottim, Donatem Renzettim, Adamem Fischerem, Alessandrem de Marchim, Andreą Marconem, Enriquem Mazzolą, Hervé Niquetem, Philippem Pierlotem, Christophem Roussetem oraz reżyserami: Christofem Loyem, Pierem Luigim Pizzim, Robertem Wilsonem, Danielem Abbado.

Na przestrzeni ostatnich trzech lat artystka brała udział w takich przedsięwzięciach, jak m.in.: koncertowe wykonania Berenice Haydna z Christophem Poppenem i Andreasem Speringiem, a także Sallustia Pergolesiego w Jesi i w Montpellier (DVD live). Kreowała takie role, jak  Clorinda w La Cenerentola Rossiniego w Grand Theatre de Genève oraz w Theatre de La Monnaie w Brukseli (pod batutą Marka Minkowskiego), Donna Anna w Don Giovannim w Montpellier, Sandrina w Infedelta delusa w Poczdamie, Silvia w L’isola disabitata Haydna oraz Aristea w L’Olimpiade Pergolesiego pod dyrekcją Alessandra de Marchi podczas Innsbrucker Festwochen, Prozerpina w Orfeuszu Monteverdiego i Giunone w Powrocie Ulissesa do ojczyzny w mediolańskiej La Scali w nowej produkcji pod dyrekcją Rinalda Alessandriniego i w reżyserii Roberta Wilsona, Zerlina w Don Giovannim w Grand Theatre de Geneve, Mesjasz Handla, Missa Votiva Zelenki, recital oraz udział w wykonaniach kantat pod dyrekcją Vaclava Luksa z zespołem Collegium 1704 w Brugii, na festiwalach Praska Wiosna oraz w Halle, Zidiana w Il Teuzzone Vivaldiego z Jordim Savallem w Wersalu, Orgonte w Sesostri Terradellasa w Barcelonie i La Coruna. Dała recitale w Monachium, na Montpelier Festival Radio France, Schwetzingen, ze Stefanem Molardim i zespołem I Virtuosi delle Muse, występowała także w Farnace Vivaldiego w Theatre des Champs-Elysees w Paryżu pod kierunkiem Stefana Molardiego, w Olimpiade Pergolesiego w Teatro San Carlo w Neapolu, w San Guglielmo d’Aquitania Pergolesiego pod dyrekcją C. Rousseta i w Olimpiade Pergolesiego w Torino Lingotto i Theater an der Wien. Ostatnie angaże: Stabat Mater i Messa a cinque w Wiener Konzerthaus, Lisaura w Alessandro Händla na Händel Festival w Karlsruhe, Gloria i Magnificat Vivaldiego w Theatre des Champs-Elysees w Paryżu pod dyrekcją R. Alessandriniego, Hrabina w Weselu Figara w Operze w Rennes, Lisaura w Alessandro Händla w Karlsruhe; Megacle w Olimpiade Mislivecka w Pradze, Caen, Dijon i Luksemburgu z Vaclavem Luksem i Urselem Hermannem, Kleopatra w Juliuszu Cezarze na Festival du Stand de Moutier w Szwajcarii pod dyrekcją Facundo Agudina. 

Przyszłe angaże: Annio w Łaskawości Tytusa w Gran Teatro La Fenice w Wenecji z Ottaviem Dantonem i Urselem Hermannem, Dydona w Dydonie i Eneaszu Purcella – tournée po Francji i Niemczech z zespołem La Risonanza pod kierunkiem Fabia Bonizzoniego, Stellidaura w La Stellidaura Vendicante z A. de Marchim w Poczdamie. Koncerty w praskim Rudolfinum z Vaclavem Luksem i Collegium 1704, Megacle w Olimpiade Mislivecka w Theater an der Wien. 
Dyskografia: La Capricciosa corretta (Cilla) i La grotta di Trofonio (Ofelia) pod dyrekcją Christophe’a Rousseta dla wytwórni Naïve i Ambroisie; Il Re Pastore (Tamiri), Idomeneo (Elettra) oraz La Clemenza di Tito (Annio) pod dyrekcją Adama Fischera z zespołem Danish Radio Sinfonietta, Kantaty włoskie Händla pod dyrekcją Fabia Bonizzoniego z zespołem La Risonanza (Glossa), Tolomeo e Alessandro (Alessandro) pod dyrekcją Alana Curtisa (Deutsche Grammophon), Acide (Galatea) Haydna (BIS Records), Armida al campo d'Egitto (Erminia) pod kierunkiem R. Alessandriniego ( Naive), Cupido tu vedi, Kantaty Vivaldiego z zespołem Accademia Ottoboni ( Stradivarius), A voi ritorno, Kantaty Lea i Porpory z Insieme Strumentale di Roma; nagranie DVD Orfeusza (Prozerpina) Monteverdiego z La Scali z Bobem Wilsonem i R. Alessandrinim, Il Sogno e La Dora festeggiante Martina Y Soler oraz Sesostri Terradellasa z RCOC (Harmonia Mundi) oraz L'Olimpiade (Aristea) Pergolesiego live z Innsbrucka pod dyrekcją A. de Marchiego (Deutsche Harmonia Mundi), Il Teuzzone (Zidiana) Vivaldiego z J.Savallem (Naive). Stabat Mater i Messa a Cinque Bononciniego z R. Alessandrinim (Naïve).

----

Born in Rome, Italian soprano Raffaella Milanesi completed her studies at the Accademia Nazionale di Santa Cecilia in Rome. She is regularly invited to perform at the most important opera houses and venues such as: Theater an der Wien, Wiener Konzerthaus, Gran Teatro La Fenice, La Scala (Milan), Teatro San Carlo (Naples), Philharmonie Dresden, Grand Théâtre de Genève, La Monnaie (Brussels), Théâtre du Châtelet (Paris), Muziektheater Amsterdam, opera houses of Bordeaux, Toulouse, Strasbourg, Lausanne, and has appeared at the festivals of Eisenstadt, Potsdam, Innsbruck, Halle, Utrecht, Prague, Ambronay, Beaune, and at the Händel-Festspiele in Halle where she has performed many concerts and operas. Raffaella Milanesi has worked with such distinguished conductors as Rinaldo Alessandrini, Fabio Bonizzoni, Giuliano Carella, Ottavio Dantone, Alessandro De Marchi, Ádám Fischer, Nicola Luisotti, Václav Luks, Andrea Marcon, Enrique Mazzola, Marc Minkowski, Hervé Niquet, Donato Renzetti, Christophe Rousset, Andreas Spering, David Stern, Jordi Savall, Jérémie Rhorer, and collaborated with directors including Christof Loy, Pier Luigi Pizzi, Robert Wilson, Daniele Abbado, Karl-Ernst and Ursel Herrmann, Emilio Sagi, Mariame Clément, Francisco Negrin, Marthe Keller, Vincent Boussard, Jean-Paul Scarpitta. She has appeared with the following Baroque orchestras: Les Talens Lyriques, Accademia Bizantina, Akademie für Alte Musik Berlin, L’Arte del Mondo, Collegium 1704, Capella Cracoviensis, Venice Baroque Orchestra, Il Complesso Barocco.

Raffaella Milanesi’s extensive discography reflects the impressive breadth of her repertoire and her passion for the discovery of rare and less known operatic works as shown by these recordings on Naïve: Martín y Soler’s La capricciosa corretta (Cilia) and Salieri’s La grotta di Trofonio (Ofelia) both with Les Talens Lyriques conducted by Christophe Rousset; Vivaldi’s Armida al campo d’Egitto (Erminia), Bononcini’s Stabat Mater and Messa a cinque concertata with the Concerto Italiano and Rinaldo Alessandrini. For Deutsche Harmonia Mundi, she recorded Gluck’s La clemenza di Tito (Sesto) with L’Arte del Mondo under the baton of Werner Ehrhardt and Pergolesi’s L’Olimpiade (Aristea) with the Academia Montis Regalis conducted by Alessandro De Marchi. She has released the CD Handel – Le Cantate per il Cardinal Ottoboni with La Risonanza conducted by Fabio Bonizzoni on the Glossa label andappears as Donna Anna with the Ensemble Silete Venti! and Simone Toni on the Don Giovanni CD issued by Warner Classics. She has also recorded the title role in Purcell’s Dido and Aeneas (Challenge Classics) and Alessandro in Domenico Scarlatti’s Tolomeo e Alessandro with Alan Curtis (Deutsche Grammophon). One of the most sought after soloists in the field of Baroque music, Raffaella Milanesi’s repertoire includes parts in operas as varied as Monteverdi’s L’Orfeo (Proserpina), Il ritorno d’Ulisse in patria (Giunone) at La Scala in Milan; Cavalli’s La Calisto (Giunone) conducted by Christophe Rousset at the Strasbourg Opera; Francesco Provenzale’s La Stellidaura vendicante (title role) with Alessandro De Marchi in Potsdam; Vivaldi’s Teuzzone (Zidiana) with Jordi Savall in Versailles, Magnificat and Gloria under Fabio Biondi; Handel’s Alessandro (Lisaura) at the Opéra de Rennes and Alcina (title role) with David Stern in Shanghai; Pergolesi’s L’Olimpiade (Argene and Aristea), Stabat Mater under the baton of Václav Luks at the Rudolfinum in Prague; Niccolò Jommelli’s L’isola disabitata (Silvia) at the Teatro San Carlo in Naples.

She has also performed numerous opera roles from the Classical era such as Sandrina in Haydn’s L’infedeltà delusa and Euridice in L’anima del filosofo. An admired Mozart interpreter, Raffaella Milanesi has appeared as Annio in La clemenza di Tito at La Fenice with Ottavio Dantone and Ursel Herrmann; Sifare in Mitridate, rè di Ponto under David Stern at the Drottningholms Slottsteater; Donna Anna in Don Giovanni at the Teatro della Pergola in Florence; Cherubino in Le nozze di Figaro under Christophe Rousset at the Opéra Royal de Wallonie-Liège. She was seen on stage as Susanna and Contessa d’Almaviva (Le nozze di Figaro), Zerlina, Donna Elvira (Don Giovanni), Fiordiligi (Così fan tutte) and Aminta (Il rè pastore).

Recent and forthcoming engagements include the title role in L’incornazione di Poppea at the Theater St Gallen; Mandane in Arbace at theHändel-Festspiele in Halle under Carlo Ipata; Maria Maddalena in Handel’s La resurrezione with Fabio Bonizzoni/La Risonanza at the Bozar in Brussels and with Václav Luks/Collegium 1704 in Prague and Dresden; Maria Vergine in Alessandro Scarlatti’s La vergine addolorata at the Barocktage festival of the Staatsoper Berlin. She will sing cantatas and serenatas by Farina at the Early Music Festival Utrecht.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się