Gérard’d du Toit

Po ukończeniu szkoły średniej Hoërskool Nelspruit w 1975 roku Gérard’d du Toit wstąpił na Uniwersytet w Pretorii, który ukończył w 1980 roku, specjalizując się w grze na flecie (pod kierunkiem Dirka Belzera) i fortepianie (pod kierunkiem Philippa Levy’ego). Podczas studiów brał też prywatne lekcje śpiewu i organów. Uzyskał dyplom z wyróżnieniem z pięciu przedmiotów głównych. Był członkiem chóru Ad Libitum pod batutą dr. Kobusa de Witta. W 1982 roku, po uzyskaniu obowiązkowego dyplomu wyższych studiów nauczycielskich, Gérard’d du Toit rozpoczął działalność pedagogiczną (HED) na Uniwersytecie w Pretorii. W 1986 roku został mianowany dyrygentem Drakensberg Boys Choir, co przyczyniło się do rozwoju jego zainteresowań życiem chóralnym RPA. Był pionierem działalności wydziału wokalnego w Brakensberg Boys Choir School, a John Roos, ówczesny dyrektor muzyczny egzaminów muzycznych Unisa, poprosił go o przygotowanie programu nauczania młodych śpiewaków, którego celem byłby nabór formalny uczniów Brakensber Boys Choir School do praktycznego egzaminu wokalnego. Program nauczania zaakceptowano po intensywnych badaniach, które trwały 10 miesięcy. Zaproponowany sylabus stał się tematem jego pracy licencjackiej w zakresie muzyki na Uniwersytecie w Pretorii, pt. Formalne szkolenie głosów chłopięcych w okresie mutacji. Jego studenci otrzymali nagrody Hennie Joubert w kategoriach głos i fortepian, jak również nagrodę Nellie du Toit za osiągnięcia wokalne.
Gérard’d du Toit stał się osobowością znaną w międzynarodowym świecie chóralnym, kiedy poprowadził Drakensberg Boys Choir podczas tournée po Europie w 1988 roku, a Namibii i Afryce Południowej w latach 1985–1989. W 1990 roku Gérard’d du Toit został mianowany kierownikiem wydziału muzyki i baletu w Hoërskool Ermelo. W czerwcu 1990 roku założył chór dziecięcy i młodzieżowy Panasonic Highveld. Chór zdobył II miejsce w konkursie Roodepoort Eisteddfod w 1992 roku, a dwa lata później odbył tournée po Izraelu i Egipcie, występując między innymi jako pierwszy chór z Afryki Południowej w operze w Kairze.
W 1994 roku ówczesny dyrektor Wydziału Nauczania Transvaal zaprosił 72 nauczycieli na ceremonię rozdania nagród za wybitny wkład w edukację Gérard’d du Toit był najmłodszym laureatem i otrzymał złoty medal za zaangażowanie w promocję nauczania muzyki jako przedmiotu edukacji szkolnej oraz rozwój muzyki chóralnej w prowincji Mpumalanga. Jego studenci co roku uczestniczyli w konkursie wokalnym ATKV Prelude, dwukrotnie dostając się do finałów w Durbanie (1992–1994).
W 1996 roku Gérard’d du Toit został mianowany kapelmistrzem w Michaelhouse College, a w 1999 roku otrzymał nominację na dyrektora muzycznego. W sierpniu 1996 roku został mianowany dyrektorem artystycznym KwaZulu-Natal Youth Choir oraz dyrygentem zespołu UKZN Bel Canto Chamber Choir, które to stanowisko pełni do dziś.
Gérard’d du Toit był głównym egzaminatorem i moderatorem egzaminów muzycznych IEB w latach 1998-2001. To jego pełne energii i charyzmatyczne przywództwo KwaZulu-Natal Youth Choir oraz kierowanie University of UKZN Bel Canto Chamber Choir od roku 1996 sprawiły, że zaczął być zapraszany do komisji egzaminacyjnych i jury w Estonii (2004, 2007), poprowadził tygodniowy kurs nt. południowoafrykańskiej muzyki chóralnej w Lublanie (Słowenia) pod auspicjami zespołu Lubljana Madrigalisti (2005). Nył też zaangażowany w udział Afryki Południowej w Choir World Games w Xiamen w Chinach (2006). Jest stałym członkiem asocjacji jurorów prestiżowego Cecilia Seghizzi International Choir Competition (Goriza, Włochy 2010).
Jego zainteresowania pieśniami ludowymi skłoniły go do badania fenomenu festiwali pieśniarskich w Estonii. Artysta bardzo sobie ceni tradycje śpiewu ludowego w różnych częściach świata, szczególnie w krajach nadbałtyckich, Słowenii, Niemczech, Austrii, Grecji, Włoszech Rosji i USA.
Jako wykładowca i prowadzący warsztaty Derard’d du Toit wygłaszał referaty i wykłady na całym świecie. Gérard’d du Toit dyrygował South African National Youth Choir w 1997 r., uczestniczył w lekcjach mistrzowskich dla dyrygentów (Marktoberdorf 2001) prowadzonych przez prof. Volkera Henpflinga, Jonathana Valesco oraz Branko Starka (2006), a także przez Roberta Sunda (Szwecja 1997, 2002, 2006). Inne osiągnięcia to m.in.: tytuł najwybitniejszego dyrygenta chóralnego nadany mu przez South African Choral Society w 2005 r., conductor maestro – laur International Antonio Vivaldi Choir Competition w Karpenissi (Grecja 2011). W 2013 roku KwaZulu-Natal Youth Choir zdobył pięć nagród specjalnych na międzynarodowym konkursie chóralnym we Florencji. Chór zajął I miejsce w konkursie chórów kameralnych, II miejsce w kategorii muzyki sakralnej, zdobył też dwie I nagrody specjalne dla najlepszej solistki, a także nagrodę specjalną za aranżację południowoafrykańskiej pieśni ludowej. Gérard’d du Toit co roku jest członkiem jury i egzaminatorem w Europie i Afryce Południowej. W swojej pracy magisterskiej porównywał pieśni o wolności z Afryki Południowej i Estonii.
Dyrygent ten jest przekonany, że KwaZulu-Natal Youth Choir odnosi korzyści jedynie wtedy, gdy współpracuje z kompozytorami. Jest admiratorem twórczości prof. Hendrika Hofmeyerem (UCT), a jego chór wykonuje często jego utwory, w tym premierowe. Inni kompozytorzy współpracujący z KwaZulu-Natal Youth Choir to Jüri-Ruut Kangur (Estonia) oraz twórcy urodzeni w Afryce Północnej: Enrico Gerber (obecnie mieszka w Wielkiej Brytanii), Chris Lamprecht i Michael Blake.
W styczniu 2007 roku Gérard’d du Toit został mianowany dyrektorem muzycznym w Deutsche Schule Hermannsburg.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się