UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
19
Września 2015
sobota
godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Mahler – Symfonia tysiąca
Wykonawcy:

Jacek Kaspszyk – dyrygent
Catherine Foster  – sopran I / Magna Peccatrix
Annalena Persson  – sopran II / Una poenitentium
Paulina Boreczko-Wilczyńska– sopran III / Mater gloriosa
Maria Forsström – alt I / Mulier Samaritana
Agnieszka Rehlis  – alt II / Maria Aegyptiaca
Stefan Vinke – tenor / Doctor Marianius
Alejandro Marco-Buhrmester – baryton / Pater Ecstaticus
Nathan Berg – bas / Pater Profundus
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Chór Filharmonii Narodowej
Henryk Wojnarowski – kierownictwo chóru
Chór NFM
Polski Narodowy Chór Młodzieżowy
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Chór Chłopięcy NFM

Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu
Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne

 

Program:

Gustaw Mahler – VIII Symfonia Es-dur „Symfonia tysiąca”

Jacek Kaspszyk, fot. archiwum NFM

Po premierze VIII Symfonii na Mahlera czekał w hotelu list od Thomasa Manna: „Jest Pan człowiekiem, który, jak sądzę, wyraża sztukę naszych czasów w sposób najświętszy i najgłębszy”. Nie są to określenia przesadne. Równie uzasadnione jest nazwanie VIII Symfonii monumentalną. To arcydzieło godne wielkiego finału jubileuszowej – pięćdziesiątej edycji Wratislavii Cantans.
Wyobraźmy sobie Monachium na kilka lat przed wybuchem pierwszej wojny – blichtr miasta zamieszkałego przez artystów, arystokratów i inne sławy. We wrześniu na afiszu w nowoczesnej, dopiero co otwartej sali koncertowej Neue Musik-Festhalle pojawia się hasło „Symfonia tysiąca” – światowa premiera dzieła z udziałem ponad tysiąca wykonawców. Reklama zadziałała – sala wypełnia się trzema tysiącami słuchaczy – są konkurenci-kompozytorzy: Richard Strauss, Camille Saint-Saëns, a nawet młody gniewny Anton Webern, są pisarze z Thomasem Mannem na czele, reżyserzy, dyrygenci. Na estradzie istne morze wykonawców, a przed nimi z batutą staje sam Gustav Mahler. Utwór okazuje się być nie tylko gigantycznym dziełem symfonicznym, ale po części operą, kantatą, oratorium. Tak jakby Mahler pragnął stworzyć antologię wszelkich znanych mu technik kompozytorskich, a w warstwie programowej postawił sobie cel jeszcze ambitniejszy – połączyć świat boski z ludzkim. Kiedy umilkła olbrzymia orkiestra, trzy chóry i soliści, gdy wybrzmiała „ściana dźwięku”, zerwały się owacje, którym nie było końca. To musiała być jedna z ostatnich chwil splendoru „starej Europy”, która niedługo miała zmienić się nieodwracalnie. „Na progu mojej starej pracowni pochwycił mnie Spiritus Creator i potrząsał mną i prowadził mnie przez następne osiem tygodni, aż moje największe dzieło było gotowe.” Tak Mahler opisywał przejście od twórczego impasu do skomponowania w błyskawicznym tempie VIII Symfonii. Pierwszą część dzieła poświęcił obdarzającemu natchnieniem Duchowi Świętemu, aranżując tekst średniowiecznego hymnu Veni Creator Spiritus. Druga część Symfonii to ostatnia scena z Fausta Goethego, czyli pośmiertna podróż duszy bohatera do nieba, dokąd przyciąga go „wieczna kobiecość”. Mahler przeciwstawia miłości ziemskiej (w tonacji Es-dur) tę niebiańską (E-dur). Dla Fausta uosobieniem „wiecznej kobiecości” była jego ukochana Małgorzata (Gretchen), dla Mahlera jego żona, Alma, której zadedykował VIII Symfonię. Mahler chce nam przekazać, że dzięki natchnieniu i miłości człowiek może wznieść się na duchowe i twórcze wyżyny. Łącząc pozornie niepasujące teksty – kościelny hymn sprzed wieków i romantyczny dramat – przekazuje własną wiarę w odkupienie grzesznej ludzkości poprzez miłość.
Przebogatą zarówno pod względem muzycznym, jak i znaczeniowym symfonię poprowadzi ceniony za interpretacje dzieł Mahlera Jacek Kaspszyk. W finale jubileuszowej Wratislavii obok Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Narodowej wystąpią trzy chóry Narodowego Forum Muzyki. Po raz pierwszy w historii Wratislavii Cantans publiczność i artyści będą mieli do dyspozycji salę koncertową adekwatną do ogromu Maherowskiej VIII Symfonii. Ze względu na niezbędne warunki akustyczne i kolosalny aparat wykonawczy dzieło – które zdecydowanie zyskuje słuchane na żywo – rzadko trafia na afisze. Powstanie Narodowego Forum Muzyki, przestrzeni, w której nic nie ogranicza piękna, jest najlepszym prezentem dla świętującej urodziny Wratislavii Cantans.

Sfinansowano ze środkow:
Cennik:

VIP – 200 zł,

I kategoria – N150 zł / U110 zł,

II kategoria – N110 zł / U80 zł,

III kategoria – N50 zł / U30 zł

Nie prowadzimy sprzedaży wejściówek na ten koncert.

 

 

Bilety wyprzedane

Podobne wydarzenia

07
września 2018 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Król Roger
J. Kaspszyk, M. Kwiecień
08
września 2018 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Historia żołnierza
Igor Strawiński
08
września 2018 | sobota
godz. 21:00
Wratislavia Cantans
kościół Uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
Duchowa stolica Polski
 
09
września 2018 | niedziela
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Oratorium Marianum
Młodzi Mistrzowie – Motety
 
09
września 2018 | niedziela
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Media vita in morte sumus
 
10
września 2018 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czarna
Love is(n’t) in the air | Koncert w ramach MusMA
 
11
września 2018 | wtorek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
In Paradisum
 
12
września 2018 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Synagoga pod Białym Bocianem
Monteverdi – Madrigali guerrieri et amorosi
 
13
września 2018 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Madame Curie
Opera Elżbiety Sikory w NFM
14
września 2018 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
In tempore belli
 
15
września 2018 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Rozprawa o dobrowolnej niewoli
 
15
września 2018 | sobota
godz. 21:00
Wratislavia Cantans
kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
Moc ukraińskiego śpiewu
 
16
września 2018 | niedziela
godz. 12:00
Wratislavia Cantans
Oratorium Marianum
Vaghezze e ricercari – muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu
 
16
września 2018 | niedziela
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Verdi – Requiem
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie