UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
18
Września 2016
niedziela
godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Pasja wg św. Mateusza
Wykonawcy:

Sir John Eliot Gardiner – dyrygent
Mark Padmore – Ewangelista
Stephan Loges – Jezus
Jessica Cale, Angharad Rowlands, Charlotte Ashley, Alison Hill – soprany
Eleanor Minney – alt
Reginald Mobley – kontratenor
Hugo Hymas, Gareth Treseder – tenory
Alex Ashworth, Ashley Riches, Nicholas Mogg, Rupert Reid – basy
Monteverdi Choir
Chór Chłopięcy NFM
Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne
English Baroque Soloists

Program:

J.S. Bach Pasja według św. Mateusza BWV 244

Czas trwania koncertu: [180']

W koncercie przewidziano 10-minutową przerwę.

Przed koncertem (godz. 18:00) zapraszamy Państwa na uroczystość odsłonięcia tablicy pamiątkowej dedykowanej sir Johnowi Eliotowi Gardinerowi (plac Wolności).

English Baroque Soloists, fot. archiwum zespołu

Pod koniec XVIII wieku religijnej kontemplacji doszukiwano się również w… muzyce. Do grona kompozytorów, których twórczość można było uznać za „świętą”, trafili m.in. Pergolesi, Händel i Bach. Przekonanie takie utrzymywało się również w romantyzmie. Nie bez powodu zatem Johann Nikolaus Forkel w swej przedmowie do monografii opisującej życie i twórczość kantora z Lipska wspomniał: „Jestem zdania, że kiedy się do głębi pozna dzieła Bacha, można o nich mówić tylko z zachwytem, a o niektórych z nich nawet z uwielbieniem przystojnym rzeczom świętym”.

Wśród licznych utworów religijnych Bacha na pierwszy plan wysuwają się dwie kompozycje – Pasja wg św. Jana i Pasja wg św. Mateusza. Swe szczególne miejsce w historii znalazła przede wszystkim ta druga, skomponowana w momencie, gdy Bach zaprzestał systematycznego pisania kantat kościelnych dla parafii w Lipsku. W podobnym czasie komponował mniej dziś znane dzieło jakim jest Trauermusik. – msza żałobna za księcia Leopolda, na którego dworze Bach swego czasu służył. Co ciekawe, aż 9 z 11 numerów składających się na Tauermusik to muzyka, którą słyszymy w Pasji wg św. Mateusza – Bach prawdopodobnie użył fragmentów Pasji, komponując muzykę żałobną.

Słynną Bachowską Pasję Mateuszową zaprezentowano po raz pierwszy lipskim wiernym niemal 300 lat temu, w Wielki Piątek. Za życia Bacha została wykonana jeszcze kilka razy, by później zabrzmieć dopiero w XIX wieku. Teraz czas na to, by niezwykła kompozycja podsumowała 51. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans. Za nami dwadzieścia koncertów, przed nami – wyjątkowe wykonanie pod dyrekcją niezastąpionego sir Johna Eliota Gardinera.

Koncert w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016


Cennik:

VIP – 330* zł / 230 zł
I kategoria - N 180 zł / U 160 zł
II kategoria - N 140 zł / U 120 zł
III kategoria - N 90 zł / U 70 zł
VIP* – z zaproszeniem do VIP Room
VIP-Room czynny na godzinę przed koncertem

W koncercie przewidziane jest 10 minut przerwy.

Bilety nie podlegają zwrotowi.

Bilety wyprzedane

Podobne wydarzenia

07
września 2017 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Monteverdi – Il ritorno d’Ulisse in patria
08
września 2017 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Monteverdi – Il ritorno d’Ulisse in patria
08
września 2017 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Ewangelicko-augsburski kościół Opatrzności Bożej
Die Kunst der Fuge
09
września 2017 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Koniec czasu
09
września 2017 | sobota
godz. 21:00
Wratislavia Cantans
kościół Uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
Monteverdi – Nieszpory
10
września 2017 | niedziela
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Ratusz, Sala Wielka
Rosa del ciel – muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu
10
września 2017 | niedziela
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
Synagoga pod Białym Bocianem
La morte della ragione
11
września 2017 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Et exspecto resurrectionem
12
września 2017 | wtorek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Moniuszko – Widma
13
września 2017 | środa
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
Bazylika mniejsza pw. św. Elżbiety (kościół Garnizonowy)
500-lecie reformacji
14
września 2017 | czwartek
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Stabat Mater
15
września 2017 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. Św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Mistrzostwo włoskiej polifonii
16
września 2017 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Młodzi Mistrzowie
16
września 2017 | sobota
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. Św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Telemann – Brockes-Passion
17
września 2017 | niedziela
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Opera Wrocławska
Mozart – La clemenza di Tito

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Wdrożenie e-usług w Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu - etap 2 współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa dolnośląskiego na lata 2007 - 2013 oś priorytetowa 6. Wykorzystanie i promocja potencjału turystycznego o kulturalnego Dolnego Śląska (Turystyka i Kultura), działanie 6.5. Działania wspierające infrastrukturę turystyczną i kulturową.