UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
28
Kwietnia 2016
czwartek
godz. 19:00
Aula Ossolineum
ul. Szewska 37, Wrocław
Przy dźwiękach fortepianu: XIX-wieczny salon muzyczny
Wykonawcy:

Magdalena Wachowska – mezzosopran
Ewa Prawucka – fortepian
Katarzyna Falana – fortepian

Program:

M. Moszkowski Kalejdoskop op. 74, Deutsche Reigen op. 25, Thränen op. 22
G. Henschel – wybór pieśni

Magdalena Wachowska, fot. M. Czopka

Muzyka salonowa, fortepian i śpiew oraz dwaj kompozytorzy urodzeni we Wrocławiu to inspiracje kolejnego koncertu z cyklu "1000 lat muzyki we Wrocławiu". Będzie to rzadka okazja by usłyszeć duet fortepianowy w programie wykonywanym na 4 ręce, w wirtuozowskich utworach mistrza fortepianu Maurycego Moszkowskiego. Ten urodzony w 1854 roku we Wrocławiu kompozytor, autor słynący głównie z etiud na fortepian, którymi "nękani" są wszyscy młodzi adepci sztuki pianistycznej, ma w swoim dorobku również wiele ciekawej muzyki przeznaczonej właśnie do wykonywania na 4 ręce.  Zaprezentujemy słuchaczom dwa cykle miniatur: "Deutsche Reigen" (Niemiecki korowód) op.25 i "Kaleidoskop" op.74, oba niezwykle efektowne, a jednocześnie prawie  nieznane.  XIX wieczny salon muzyczny nie mógł się oczywiście obyć  bez sztuki wokalnej, dlatego program koncertu obejmuje również mało znany epizod twórczości wokalnej Moszkowskiego - cykl  5 pieśni  "Thränen" op. 22 do słów Adelberta  von Chamisso.
Można śmiało iść o zakład, że nazwisko drugiego z  kompozytorów prezentowanych na tym koncercie nikomu  z wrocławskich melomanów nic nie mówi.  Kim był Sir George Henschel, urodzony we Wrocławiu w 1850 roku,  zaledwie  4  lata przed Maurycym Moszkowskim? Czy ten znakomity śpiewak, dyrygent i kompozytor słusznie popadł w zapomnienie razem ze swoją twórczością? Przedstawimy Państwu wybór kilku pieśni z jego bogatej spuścizny wokalnej i mamy nadzieję, że będzie to wydarzenie godne uwagi, choćby dlatego, że te melodyjne utwory od wielu lat nie są wykonywane publicznie.
Na koniec słowo o tytułowej "muzyce salonowej".  To określenie wywołuje szereg pochopnych i często pejoratywnych skojarzeń. Salonowa, więc jaka? Łatwa, trywialna, krótko mówiąc dla dyletantów?  A przecież w salonach XIX wieku, niegdyś "świątyniach" sztuki,  rozwijała się kariera również artystów tej miary co F. Chopin i F. Liszt.  I choć G. Henschel i M. Moszkowski z pewnością im nie dorównują swoją twórczością, to jednak podstawowy cel muzyki salonowej  zostaje osiągnięty- zapewnienie słuchaczom  przystępnej rozrywki niepozbawionej wyższych wartości artystycznych.


Sfinansowano ze środkow:
Cennik:

N 20 zł / U 10 zł


Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Wdrożenie e-usług w Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu - etap 2 współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa dolnośląskiego na lata 2007 - 2013 oś priorytetowa 6. Wykorzystanie i promocja potencjału turystycznego o kulturalnego Dolnego Śląska (Turystyka i Kultura), działanie 6.5. Działania wspierające infrastrukturę turystyczną i kulturową.