UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
08
Grudnia 2016
czwartek
godz. 19:00
Oratorium Marianum
plac Uniwersytecki 1, Wrocław
Muzyka kameralna Józefa Elsnera
Wykonawcy:

Katarzyna Drogosz – pianoforte

Robert Bachara – skrzypce

Dominik Dębski – altówka

Teresa Kamińska – wiolonczela

 

Program:

Muzyka kameralna Józefa Elsnera

J. Elsner Trio B-dur na fortepian, skrzypce i wiolonczelę op. 2

J. Elsner Sonata F-dur na skrzypce i fortepian op. 10 nr 1

J. Elsner Rondo à la Mazurek C-dur na fortepian solo

J. Elsner Kwartet fortepianowy Es-dur op. 15 

Robert Bachara, fot. archiwum artysty

Wszyscy pamiętają Józefa Elsnera jako odkrywcę talentu Fryderyka Chopina. Niektórzy – jako kompozytora preromantycznego, który promował polski styl narodowy bazujący na rodzimym folklorze. Tylko nieliczni kojarzą go z Wrocławiem. A to właśnie tu mieszkał i pobierał nauki muzyczne przez osiem lat. Dlatego też koncert prezentujący twórczość kameralną Józefa Elsnera, wykonywaną na instrumentach historycznych, został włączony do cyklu „1000 lat muzyki we Wrocławiu”.

Przyszły kompozytor, pedagog i organizator życia muzycznego od 1781 roku związany był z wrocławskim klasztorem dominikanów oraz jezuickim Gimnazjum św. Macieja, gdzie przyuczał się do śpiewu chóralnego. W późniejszych latach piękny głos utorował mu drogę do dobrze przyjmowanych występów solowych. We Wrocławiu Elsner zaznajamiał się też z tajnikami basu cyfrowanego, stał się adeptem gry na skrzypcach, a także podjął pierwsze próby kompozytorskie. Jako młodzieniec zasilił szeregi studentów teologii miejscowego uniwersytetu (nie dziwi zatem, że koncert jemu poświęcony odbędzie się w uniwersyteckim Oratorium Marianum!). Długo jednak nie zagrzał miejsca na tym fakultecie, wkrótce marzenie o zawodzie lekarza zagnało go bowiem aż do Wiednia. Karierze muzycznej na dobre poświęcił się dopiero wówczas, gdy przeniósł się do Polski: wpierw do Lwowa, potem do Warszawy.

To właśnie w tych ośrodkach powstały kompozycje, które zabrzmią podczas czwartkowego koncertu: Trio B-dur oraz Sonata F-dur na skrzypce i fortepian, napisane w 1798 roku, w okresie pobytu we Lwowie, oraz dwa dzieła z czasów warszawskich: Rondo à la Mazurek C-dur z1803 roku oraz Kwartet fortepianowy Es-dur z roku 1800. Słuchanie tych przejrzystych, niestety rzadko dziś wykonywanych, utworów dostarcza odbiorcom najprawdziwszej przyjemności.


Sfinansowano ze środkow:
Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca nienumerowane
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
20 PLN
10 PLN

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Wdrożenie e-usług w Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu - etap 2 współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa dolnośląskiego na lata 2007 - 2013 oś priorytetowa 6. Wykorzystanie i promocja potencjału turystycznego o kulturalnego Dolnego Śląska (Turystyka i Kultura), działanie 6.5. Działania wspierające infrastrukturę turystyczną i kulturową.