UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
25
Marca 2017
sobota
godz. 18:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Eroica
Wykonawcy:
Program:

S. Barber Adagio na smyczki
J. Swensen Shizue – fantanzja na shakuhachi i orkiestrę smyczkową
***
L. van Beethoven III Symfonia Es-dur op. 55 „Eroica”

Joseph Swensen, fot. Ugo Ponte

„Dla jednych to Napoleon, dla innych Aleksander Wielki, a dla mnie po prostu »Allegro con brio«” – mawiał o pierwszej części Eroiki legendarny dyrygent Arturo Toscanini. Choć historia tej kompozycji jest niezwykle ciekawa, to jednak najważniejsza jest w niej muzyka, która zdobywa serca słuchaczy od ponad dwustu lat.

„Jestem gotów dopłacić krajcara, żeby się to nareszcie skończyło” – takie słowa, wedle anegdoty Carla Czernego, można było usłyszeć wśród publiczności podczas prawykonania III Symfonii Beethovena. I choć to najpewniej plotka, to z jednym musimy się zgodzić – ówczesna publiczność (a był to rok 1805) nie była przyzwyczajona do utworów trwających niemal godzinę – symfonie Haydna zamykały się zazwyczaj w trzydziestu minutach! Mimo znużenia niektórych słuchaczy krytycy byli jednak zgodni i uznali symfonię kompozytora za kolejny przejaw jego oryginalności. Zresztą do dziś krąży nieco złośliwe przekonanie o tym, że to Eroica powinna być nazywana „pierwszą symfonią” – dopiero tym utworem Beethoven wprowadza do świata muzyki symfonicznej prawdziwą rewolucję. Jego nowatorskie podejście do brzmienia orkiestry i tradycyjnych sposobów komponowania naprawdę mogło ówczesną publiczność przyprawić o zawrót głowy!

Zanim jednak w drugiej części koncertu zabrzmi słynna Eroica usłyszymy najbardziej znaną kompozycję Samuela Barbera, jaką jest Adagio na smyczki, oraz utwór Shizue Josepha Swensena, amerykańskiego twórcy muzyki współczesnej. Jego dzieło jest przeznaczone na orkiestrę i rzadko spotykany w europejskich salach koncertowych japoński instrument ludowy – shakuhachi (jest to flet wykonany z bambusa). Instrument ten od stuleci towarzyszy buddyjskim medytacjom. W latach 80. XX zainteresował Gunnara Lindera, który specjalnie wyruszył do Japonii, by nauczyć się gry na shakuhachi. Dziś osiągnął już poziom mistrzowski, co z pewnością udowodni słuchaczom.


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
VIP
  • VIP
40 PLN
I kategoria
  • Bilet normalny I kategoria
  • Bilet ulgowy I kategoria
30 PLN
20 PLN
II kategoria
  • Bilet normalny II kategoria
  • Bilet ulgowy II kategoria
25 PLN
15 PLN
III kategoria
  • Bilet normalny III kategoria
  • Bilet ulgowy III kategoria
20 PLN
10 PLN
VIP Room dostępny w przerwie koncertu.

Podobne wydarzenia

28
kwietnia 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Uśmiech Beethovena
29
kwietnia 2017 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Cztery głosy w dyskusji
Ostatnie miejsca: 38
30
kwietnia 2017 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Bach: następne pokolenie
05
maja 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Hej szable w dłoń
09
maja 2017 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Carmen
12
maja 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Pierścień Nibelunga
14
maja 2017 | niedziela
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, scena odwrócona
Zew Północy
02
czerwca 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Zamek Sinobrodego
04
czerwca 2017 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Mendelssohn, Respighi, Górecki i Mozart
09
czerwca 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Maestro
17
czerwca 2017 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Młodzi wirtuozi
18
czerwca 2017 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Arcymistrzowie | Dar dla Aleppo
23
czerwca 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Marzenia
25
czerwca 2017 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Koncert dyplomantów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
30
czerwca 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Zakończenie sezonu artystycznego

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Wdrożenie e-usług w Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu - etap 2 współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa dolnośląskiego na lata 2007 - 2013 oś priorytetowa 6. Wykorzystanie i promocja potencjału turystycznego o kulturalnego Dolnego Śląska (Turystyka i Kultura), działanie 6.5. Działania wspierające infrastrukturę turystyczną i kulturową.