UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
18
Sierpnia 2016
czwartek
godz. 20:00
katedra św. Jana Chrzciciela
Plac Katedralny 18, Wrocław
Kapelmistrzowie wrocławskiej katedry
Wykonawcy:

Piotr Karpeta– dyrygent
Agnieszka Drożdżewska – sopran
Monika Michaliszyn – sopran
Radosław Pachołek – alt
Maciej Gocman – tenor
Marek Fras – bas
Cantores Minores Wratislavienses
Polska Orkiestra XVIII wieku

Program:

Kapelmistrzowie wrocławskiej katedry

J.G. Clement Te Deum
N. Prandel Offertorium de tempore „Respice nos” a 11
J.G. Clement Missa Nativitatis
J.M. Prandel Concertum de S. Josepho „Ad flammas nutrientes” a 5, Ad arma vocate.[motetto] de uno Martyre a 6, Offertorium de S. Norberto et Beatissima Virgine Maria a 10 „Norberte Pater – Assumpta es Maria“


Cantores Minores Wratislavienses, fot. Wanda Parzonka

Wybrane utwory dawnych kapelmistrzów wrocławskiej katedry to tylko niewielki fragment obszernych zbiorów przechowywanych na półkach Biblioteki Uniwersyteckiej. Niemal 5 tysięcy rękopisów czeka na ponowne odczytanie. Niektóre z tych zapomnianych utworów były pierwszy i ostatni raz wykonane kilkaset lat temu.

Wrocławska katedra była najważniejszym miejscem w życiu muzycznym całej diecezji. Stąd też dbano o poziom wykonywanej tam muzyki – funkcję kapelmistrza katedralnego pełnili wyłącznie wybitni muzycy. Dbali oni o poziom artystyczny kapeli, dobierali repertuar. Nierzadko komponowali dla utwory dla zespołu katedralnego – często z tygodnia na tydzień, z niedzieli na niedzielę. Co więcej, kapelmistrz często odgrywał również rolę managera kapeli. Zawód ten, choć wyczerpujący, zazwyczaj był bardzo opłacalny. Jeszcze w XVIII wieku kapelmistrz mógł zarobić nawet 850 florenów rocznie. Był to nie lada pieniądz – kwota niemal 6 razy większa od rocznych zarobków zwykłego muzyka i kilkadziesiąt razy większa od rocznych funduszy parobka. Za taką sumę można było kupić wówczas ponad dwieście par butów. Godne zarobki i komfort pracy sprawiały, że wrocławscy kapelmistrzowie rzadko ze swojej posady rezygnowali. Jednym z rekordzistów, piastującym stanowisko przez 60 lat, był Johann Georg Clement.

Wrocławska kapela katedralna była jednym z najważniejszych zespołów na rynku muzycznym dawnego Wrocławia, tworzącym wzory ówczesnej muzyki sakralnej. Działała aż do 1945 roku, niezmiennie dbając o wysoki poziom artystyczny. Dzieła kolejnych wybitnych kapelmistrzów odnajdujemy dziś w zbiorach specjalnych Biblioteki Uniwersytetu Wrocławskiego „Na Piasku”. Dzisiejsze zbiory powstały z połączenia zasobów licznych przedwojennych bibliotek mieszczących się we Wrocławiu – m.in. Biblioteki Miejskiej i dawnej Biblioteki Uniwersyteckiej. Ze sporządzonego w 1883 roku spisu wrocławskiego muzykologa Emila Bohna, wiemy, że dzisiejsze zbiory zawierają ok. 70 procent muzykaliów, które były przechowywane w dziewiętnastowiecznym Wrocławiu. Obszerność zbiorów to kolejny dowód na bogactwo życia muzycznego Wrocławia.

Cennik:

N - 30 zł / U - 20 zł


Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie