UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
23
Lutego 2017
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Od profanum do sacrum
Wykonawcy:

Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent   
Katarzyna Neugebauer-Jastrzębska – fortepian   
Justyna Skoczek – fortepian   
Chór NFM
Uczestnicy Kursu Wokalnego w ramach Akademii Mendelssohnowskiej:
Magdalena Czarnecka – sopran
Aleksandra Wysocka – sopran
Weronika Kulczycka – sopran
Agata Pawlina – mezzosopran
Agata Ranz – mezoosopran/alt
Marcin Winnicki – tenor
Grzegorz Kujawa – tenor
Paweł Jan Frasz – baryton
Grzegorz Zajączkowski – bas

Program:

Psalmy i motety na chór a cappella, pieśni na głosy solowe z towarzyszeniem fortepianu

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847)
Pieśni na głosy solowe z towarzyszeniem fortepianu:
Neue Liebe op. 19 nr 4 (wyk. Magdalena Czarnecka)
Jerusalem z oratorium Święty Paweł (wyk. Weronika Kulczycka)
Suleika I op. 34 nr 4 (wyk. Agata Pawlina)
Auf Flügeln des Gesanges op. 34 nr 2 (wyk. Agata Ranz)
Nachtlied op. 71 nr 6 (wyk. Grzegorz Kujawa)
Venezianisches Gondellied op. 57 nr 5 (wyk. Piotr Gałek)
Gott sei mir gnädig z oratorium Święty Paweł op. 36 (wyk. Grzegorz Zajączkowski)

Hora est MWV B 18
Herr, nun lässest du deinen Diener (Nunc dimmitis) op. 69 nr 1m MWV B 60
Mein Gott, warum hast du mich verlassen op. 78 nr 3, MWV B 51
Warum toben die Heiden op. 78 nr 1, MWV B 41
Jauchzet dem Herrn alle Welt WoO 28, MWV B 45
Herr, sei gnäding WoO 12, MWV B 27
Denn er hat seinen Engeln MWV B 53

Partie solowe wykonywać będą uczestnicy kursu.

Chór NFM, Łukasz Rajchert

„Czcijmy i kochajmy Mendelssohna. Jest prorokiem wspaniałej przyszłości, jego droga prowadzi do szczęścia” – powiedział kiedyś Robert Schumann. Rzeczywiście twórczość tego pozbawionego większych trosk artysty jest taka sama jak jego szczęśliwe życie: pełna wdzięku i szlachetności.

Już jako dziecko Mendelssohn spotkał się z twórczością Johanna Sebastiana Bacha. Zamiłowanie młodego kompozytora do dzieł kantora z Lipska pogłębiło się dzięki zajęciom z kontrapunktu i harmonii u Carla Zeltera, również wielkiego miłośnika Bacha. Nie ograniczyło się ono tylko do wykonywania dzieł mistrza baroku i własnych improwizacji na organach (zarówno Bach, jak i Mendelssohn świetnie grali na tym instrumencie). Bach był dla młodego artysty źródłem inspiracji twórczej. Jednym z efektów studiowania bachowskich kantat i innych dzieł religijnych są chociażby motety chóralne Mendelssohna, a także psalmy, takie jak Mein Gott, warum hast du mich verlassen? czy Warum toben die Heiden? . Ta niezwykle kontemplacyjna twórczość jest wręcz drugim muzycznym obliczem Mendelssohna. W niezwykły sposób kontrastuje z pełnymi gracji, należącymi do typowej muzyki salonowej pieśniami z towarzyszeniem fortepianu, takimi jak chociażby duet Herbstlied.

Trudno znaleźć w historii drugiego takiego kompozytora jak Felix Mendelssohn, który stał się jedną z najważniejszych postaci dla muzyki niemieckiego oświecenia. Był to prawdziwy człowiek orkiestra! Jego różnorodna działalność kompozytorska to wzór dla kolejnych pokoleń – tworzył utwory religijne i świeckie na niemal wszystkie możliwe zespoły, zarówno wokalne, jak i instrumentalne. Był ceniony jako doskonały pedagog Lipskiego Konserwatorium, do którego przyjeżdżali młodzi muzycy z całej Europy. Był również fenomenalnym dyrygentem, zdaniem wielu wręcz niedoścignionym – zadziwiał dyrygowaniem z pamięci i za pomocą batuty, co było wtedy nie lada nowością. Mendelssohna pamiętamy również jako świetnego instrumentalistę: skrzypka, organistę, wirtuoza fortepianu. Nieustannie działał w środowisku artystycznym największych niemieckich ośrodków muzycznych, a także w Londynie. Muzykę zamawiali u niego królowie, którzy chcieli, aby najważniejsze uroczystości narodowe i religijne zostały uświetnione przez kompozycje Mendelssohna. Twórczość kompozytora odzwierciedla jego ogromną aktywność artystyczną – jest niesamowicie różnorodna i pozbawiona wszelkich ograniczeń.

Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
30 PLN
20 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi.

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie