UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
09
Września 2017
sobota
godz. 17:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Koniec czasu
Wykonawcy:

Soyoung Yoon – skrzypce
Tomasz Daroch – wiolonczela
Maciej Dobosz – klarnet
So Young Sim – fortepian

Program:

Claude Debussy La plus que lente (opracowanie na fortepian i wiolonczelę: Z. Kocsis), La terrasse des audiences du clair de lune z II zeszytu Preludiów
Olivier Messiaen Quatuor pour la fin du temps

Tomasz Daroch, fot. Andrzej Heldwein

Olivier Messiaen to ikona muzyki XX wieku i wzór dla późniejszych pokoleń światowej sławy kompozytorów. W ramach 52. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans zapraszamy na doskonałe wykonanie jednego z najbardziej poruszających dzieł artysty – Quatuor pour la fin du temps.

Francuski kompozytor słynął z niezwykłego daru synestezji, który stał się podstawą do powstania wielu z jego dzieł. Messiaen nie tylko słyszał dźwięki – widział je też jako kolory. Zdolność tę odkrył w sobie już jako nastolatek, oglądając witraże w jednym z paryskich kościołów. Słynny Quatuor pour la fin du temps (Kwartet na koniec czasu) powstał prawdopodobnie pod wpływem wrażenia, jakie wywarły na twórcy barwy obserwowanego przez niego zachodu słońca. Działo się to jesienią 1940 roku, w czasie, w którym Messiaen przebywał w obozie jenieckim Stalag VIII A w Görlitz. Tam właśnie powstała kompozycja, której prawykonanie odbyło się rok później. Na partyturze Messiaen dwukrotnie napisał zdanie: „To wszystko powstanie tylko próbą i usiłowaniem wysłowienia, jeśli uzmysłowimy sobie ogrom tematu”. Daleki był jednak od przesycania swego dzieła tragizmem trwającej wojny – pierwszych wykonawców przekonywał, że tytuł jego utworu w żadnym stopniu nie odnosi się do ich pobytu w niewoli. Jak wspominał, dzieło zostało napisane „na koniec świata, to znaczy na koniec pojęcia przeszłości i przyszłości, a na początek wieczności”.

Poruszający nie tylko ze względu na okoliczności powstania, lecz także ze względu na bogactwo muzyczne Quatuor pour la fin du temps jest przepełniony Messiaenowską oryginalnością. Znajdziemy w nim odwołania do twórczości religijnej kompozytora, a także inspirujące go przez lata śpiewy ptaków. Bogate w różnorodne brzmienia, ekspresyjne dzieło składa się z ośmiu części – odnajdujemy w nich inspiracje biblijne, w szczególności nawiązanie do Apokalipsy św. Jana.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP Brak
  • Bilet VIP
90 PLN
Miejsca normalne Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
70 PLN
50 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi. Przedsprzedaż trwa do 31.05.2017 r. Liczba miejsc dostępnych w promocyjnych cenach jest ograniczona./ Tickets for this event are not refundable. Early Birds last until 31.05.2017.

Podobne wydarzenia

07
września 2017 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Monteverdi – Il ritorno d’Ulisse in patria
08
września 2017 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Monteverdi – Il ritorno d’Ulisse in patria
08
września 2017 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Ewangelicko-augsburski kościół Opatrzności Bożej
Die Kunst der Fuge
09
września 2017 | sobota
godz. 21:00
Wratislavia Cantans
kościół Uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
Monteverdi – Nieszpory
10
września 2017 | niedziela
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Ratusz, Sala Wielka
Rosa del ciel – muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu
10
września 2017 | niedziela
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
Synagoga pod Białym Bocianem
La Morte della Ragione
11
września 2017 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Et exspecto resurrectionem
12
września 2017 | wtorek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Moniuszko – Widma
13
września 2017 | środa
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
Bazylika mniejsza pw. św. Elżbiety (kościół Garnizonowy)
500-lecie reformacji
14
września 2017 | czwartek
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Stabat Mater
15
września 2017 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. Św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Mistrzostwo włoskiej polifonii
16
września 2017 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Młodzi Mistrzowie
16
września 2017 | sobota
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. Św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Telemann – Brockes-Passion
17
września 2017 | niedziela
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Opera Wrocławska
Mozart – La clemenza di Tito

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020