UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
14
Września 2017
czwartek
godz. 20:00
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
plac Kościelny 1, Wrocław
Stabat Mater
Wykonawcy:

Vittorio Ghielmi – dyrygent, viola da gamba
Graciela Gibelli – sopran
Carlos Mena – kontratenor
Cyril Auvity – tenor

Il Suonar Parlante
Rodney Prada – viola da gamba
Cristiano Contadin – viola da gamba
Vittorio Ghielmi – viola da gamba
Luca Pianca – lutnia

Cuncordu de Orosei
Giovanni Rosu – voche / tenor
Paolo Burrai – mesuvoche / alt
Martino Corimbi – contra / baryton
Franco Sannai – bassu / bas

Program:

Libera me, Domine (tradycja sardyńska)   
Diego Ortiz Recercada (oprac. V. Ghielmi)
Anonim Upon la mi re    
Virginem mire pulchritudinis (Buxheimer Orgelbuch)
Divina Consoladora (tradycja sardyńska, oprac. V. Ghielmi)
La Passion de Jèsus Crist (tradycja gaskońska, oprac. V. Ghielmi)
Stabat Mater (tradycja sardyńska)
Josquin des Près Stabat Mater
***
Gotzos de su nefressariu (tradycja sardyńska)
Santino Garsi da Parma La Mutia, La ne mente per la gola, Corrente
Orazio Bassani da Parma „Vergine bella che di sol vestita” alla bastarda
Arvo Pärt Stabat Mater na trzy głosy solowe i trzy viole

Czas trwania koncertu: [120']

Il Suonar Parlante / Cuncordu de Orosei, fot.Orlane Fougeroux

Znana od wieków łacińska sekwencja Stabat Mater do dziś jest chętnie wykorzystywanym przez artystów symbolem bezgranicznej matczynej miłości. Muzykę inspirowaną tekstem Stabat Mater pisali zarówno anonimowi twórcy, jak i cenieni kompozytorzy – choćby Antonio Vivaldi czy Joseph Haydn. Tego wieczoru w wykonaniu wyjątkowych solistów i towarzyszących im zespołów Il Suonar Parlante oraz Cuncordu de Orosei usłyszymy Stabat Mater w trzech odsłonach – od dzieła tajemniczego anonima po dwudziestowieczną kompozycję Arvo Pärta. Czas na niezwykłe spotkanie tradycji z nowoczesnością!

Średniowieczna praktyka kompozytorska opierała się na przekonaniu, że dzieła muzyczne powstają jedynie dzięki łasce Bożej, stąd podpis artysty na rękopisie był rzeczą zbędną. Zachowane do dziś anonimowe rękopisy niewiele mówią nam na temat swoich autorów. Możemy jedynie cieszyć się wyjątkową muzyką zapisaną w kilkusetletnich woluminach. W przypadku prezentowanej tego wieczoru anonimowej liturgicznej sekwencji Stabat Mater sprawa wydaje się jeszcze bardziej skomplikowana – do dziś historycy nie potrafią orzec, czy tekst i melodia zostały stworzone przez tego samego autora. Pewne wątpliwości budzi również biografia Josquina des Preza, do dziś najsłynniejszego twórcy renesansu. Na szczęście zachowała się spora część dzieł kompozytora, choć w przypadku niektórych jego autorstwo nadal jest kwestionowane. W swoim Stabat Mater des Prez zdecydował się na śmiałe wykorzystanie melodii popularnej wówczas świeckiej piosenki autorstwa niderlandzkiego twórcy Gilles’a Binchois. W historii muzyki sakralnej zapisało się również Stabat Mater Arvo Pärta z 1985 roku. Jego przepełnione mistycyzmem dzieło doskonale koresponduje z dawną twórczością religijną.


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
110 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
90 PLN
70 PLN
Dostawki
  • Dostawki
20 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi. / Tickets for this event are not refundable.
Bilety wyprzedane

Oglądaj

Oficjalny spot festiwalu

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie