UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
31
Marca 2017
piątek
godz. 19:00
Sala Maneżowa Akademii Rycerskiej, Legnica
ul. Ojców Zbigniewa i Michała
Z Brazylii do Argentyny
Wykonawcy:

Ewa Majcherczyk – sopran
Oktet wiolonczelowy Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej:
Jelena Očić
Mats Lidström       
Roberto Trainini
Hyun-Jung Berger
Polish Cello Quartet:
Tomasz Daroch
Krzysztof Karpeta
Adam Krzeszowiec       
Wojciech Fudala

Program:

H. Villa-Lobos Bachianas Brasileiras nr 1: Introdução (Embolada), Prelúdio (Modinha), Fuga (Conversa)
H. Villa-Lobos Bachianas Brasileiras nr 5: Ária (Cantilena), Dança (Martelo)
***
M. O'Brien Tres danzas populares argentinas na kwartet wiolonczelowy: Carnavalito, Zamba, Chacarera
A. Piazzolla Pory roku na 8 wiolonczel (aranż. J. Barralet)

Polish Cello Quartet / mat. prasowe zespołu

Dwudziestowieczna „muzyka poważna” rodem z Ameryki Południowej, choć wpisuje się w szeroki nurt klasyki wywodzącej się ze Starego Świata, jednocześnie czerpie obficie z najlepszych lokalnych źródeł. Przekonują o tym kompozycje Heitora Villi-Lobosa oraz Astora Piazzolli, które zabrzmią podczas wyjątkowego koncertu kameralnego. Tego wieczoru wybitni wiolonczeliści, tworzący oktet Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej, oraz sopranistka Ewa Majcherczyk zabiorą słuchaczy w muzyczną podróż z Brazylii do Argentyny.   
Pierwszym przystankiem w ramach tej wyprawy będą Bachianas Brasileiras Villi-Lobosa – utwory nawiązujące do rozpoznawalnych cech brazylijskiej muzyki ludowej i rozrywkowej, w których kompozytor zastosował ścisłe zasady barokowego kontrapunktu, tytułem cyklu zaś oddał hołd wielkiemu lipskiemu kantorowi. Trzyczęściowe Bachianas Brasileiras nr 1 z 1930 roku zabrzmią w wykonaniu orkiestry wiolonczelowej, natomiast w piątym i znacznie późniejszym dziele z tego cyklu do instrumentalistów dołączy śpiewaczka. Przypadnie jej zaszczyt wykonania przejmującej Árii, bodaj najsłynniejszej kompozycji Brazylijczyka, która zachwyca namiętnymi wokalizami. Równie fascynująca jest taneczna część druga, w której pojawiają się powtarzane frazy „Lá! Liá! Liá! Liá!”, naśladujące ptasie trele.

Spotkanie z muzyką Argentyny upłynie tego wieczoru pod znakiem Tres danzas populares Michaela O’Briena – współczesnego kompozytora, który wykorzystuje swoją wiedzę etnomuzykologiczną zdobytą podczas badań nad argentyńską muzyką ludową. Następnie przyjdzie czas na słynne Pory roku Piazzolli, które są specyficznym, bo utrzymanym w stylistyce tango nuevo, odpowiednikiem barokowego arcydzieła Vivaldiego. Tango nuevo zachowuje zmysłowy charakter oraz porywającą rytmikę, które przesądzają o niepodrabialnym charakterze tego argentyńskiego tańca, a jednocześnie w twórczy sposób włącza w swój nurt elementy muzyki poważnej i jazzu.  Zwykle Estaciones Porteñas są wykonywane z wykorzystaniem instrumentarium typowego dla tanga (bandoneonu, skrzypiec, gitary, kontrabasu). Osiem wiolonczel w rękach tak znakomitych instrumentalistów z pewnością odda jednak wszelkie niezbędne dla tego tańca niuanse brzmieniowe.

Podobne wydarzenia

01
grudnia 2017 | piątek
godz. 19:30
Koncerty wyjazdowe
Musikverein, Wiedeń
Wrocławska Orkiestra Barokowa w Wiedniu
J.S. Bach Oratorium na Boże Narodzenie
02
grudnia 2017 | sobota
godz. 19:30
Koncerty wyjazdowe
Musikverein, Wiedeń
Wrocławska Orkiestra Barokowa w Wiedniu
J.S. Bach Oratorium na Boże Narodzenie
16
grudnia 2017 | sobota
godz. 19:00
Koncerty wyjazdowe
Opera Wrocławska
Orfeusz i Eurydyka
 
17
grudnia 2017 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty wyjazdowe
Opera Wrocławska
Orfeusz i Eurydyka
 
19
grudnia 2017 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty wyjazdowe
Opera Wrocławska
Orfeusz i Eurydyka
 
18
maja 2018 | piątek
godz. 20:00
Koncerty wyjazdowe
Pilgrimage Church, Götzens, Austria
Izrael w Egipcie
 
07
czerwca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty wyjazdowe
Opera Wrocławska
Orfeusz i Eurydyka
 
08
czerwca 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty wyjazdowe
Opera Wrocławska
Orfeusz i Eurydyka
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie