UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
19
Marca 2017
niedziela
godz. 18:00
Katowice, sala koncertowa NOSPR
NFM Filharmonia Wrocławska w NOSPR
Wykonawcy:
Program:

J. Haydn I Koncert wiolonczelowy C-dur Hob. VIIb:1
***
G. Mahler V Symfonia cis-moll

Nicolas Altstaedt, fot. archiwum artysty

Cudowne Adagietto z V Symfonii Gustava Mahlera trwa zaledwie dziesięć minut, a jednak jest w stanie przekonać do twórczości Gustava Mahlera nawet tych najbardziej nieufnych słuchaczy. Z kolei niknący w cieniu Haydnowskich kwartetów i symfonii Koncert wiolonczelowy C-dur to kolejny dowód geniuszu pierwszego z klasyków wiedeńskich.

W czasie, gdy Gustav Mahler skoncentrowany był na pracy nad swoją V Symfonią, niespodziewanie spotkał miłość swojego życia – Almę Schindler. Poznali się 7 listopada 1901 roku, trzy tygodnie później kompozytor zdecydował się na oświadczyny, a małżeństwem zostali po niecałych czterech miesiącach. Można było się spodziewać, że tak silne uczucie znajdzie wydźwięk w twórczości Mahlera. Słynne Adagietto, będące czwartą częścią V Symfonii, to w rzeczywistości list miłosny do Almy. Kompozytor wysłał ten fragment partytury swojej ukochanej, o czym oboje powiedzieli holenderskiemu dyrygentowi, Willemowi Mengelbergerowi. Skąd to wiemy? Otóż Mengelberg w swoim własnym egzemplarzu partytury zanotował: „Wysłał jej ten rękopis bez bliższych wyjaśnień. Ona zrozumiała i odpisała, że może przyjść!”. Rzeczywiście, z Almą Mahler kompozytor rozumiał się bez słów – była jego muzą, bratnią duszą i kopistką nut. Gdy Mahler ukończył swoją V Symfonię, napisała: „To był mój pierwszy pełen udział w jego życiu i dziele”.

Świetny Koncert wiolonczelowy C-dur Joseph Haydn zadedykował jednemu z najlepszych ówczesnych wirtuozów – Josephowi Weiglowi; kompozycję charakteryzują liczne trudności wykonawcze. Powstały w 1765 roku utwór przez długi czas uchodził za zaginiony. Niecałe sto lat później nuty odnaleziono w Pradze, gdzie zdecydowano się na jego prezentację w ramach słynnego festiwalu muzycznego Praska wiosna. We Wrocławiu koncert ten usłyszymy w wykonaniu Nicolasa Altstaedta – wybitnego wiolonczelisty, od lat współpracującego z zespołami i dyrygentami o międzynarodowej sławie. Artysta gra na wiolonczeli autorstwa rzymskiego lutnika, Giulio Cesare Gigliego, która została zbudowana w czasach Haydna. 


Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie