Michał Francuz / fot. archiwum artysty
Koncerty kameralne
Trio waltorniowe
06.06.2018
śr.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:

L. van Beethoven IX Sonata skrzypcowa A-dur op. 47 „Kreutzerowska”
***
J. Brahms Trio Es-dur op. 40

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Trio waltorniowe:
Jakub Haufa – skrzypce
Michał Francuz – fortepian
Tomasz Bińkowski – róg

Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 5 do 50 zł

Jedno z ostatnich w tym sezonie artystycznym spotkań z muzyką kameralną będzie poświęcone twórczości powstałej w XIX stuleciu. W programie usłyszymy dzieło będące inspiracją słynnej noweli Lwa Tołstoja, a także jedyne Trio Brahmsa, w którym kompozytor włączył do zespołu waltornię.

Ludwig van Beethoven miał szansę spotkać Rudolpha Kreutzera dzięki znajomości z przebywającym przez pewien czas w Wiedniu marszałkiem napoleońskim – Jeanem Baptiste’em Bernadotte. Dwaj muzycy szybko się zaprzyjaźnili; Beethoven doceniał skromność swojego młodszego kolegi po fachu. Kreutzer miał już na swoim koncie znaczne sukcesy – pracował jako wykładowca w Konserwatorium Paryskim, koncertmistrz paryskiej opery i wykonawca muzyki kameralnej na dworze samego Napoleona. To właśnie Kreutzerowi Beethoven zadedykował jedną ze swych najpopularniejszych sonat. Zrobił to na przekór pierwszemu wykonawcy wspomnianego dzieła, słynnemu wirtuozowi George’owi Augustusowi Bridgetowerowi – mimo iż jego występ z Beethovenem przy fortepianie okazał się nie lada sukcesem, ostatecznie artyści zakończyli współpracę z powodu konfliktu o kobietę. Stąd też ostatecznie adresatem IX Sonaty skrzypcowej A-dur op. 47 okazał się Kreutzer, który zresztą utworu nigdy nie wykonał.

Trio waltorniowe Johannesa Brahmsa jest dziełem wyjątkowym w dorobku twórcy przynajmniej z dwóch powodów. Kompozytor grał w młodości na rogu, stąd też instrument ten często pełni ważną funkcję w jego dziełach symfonicznych. Znaczącym wydaje się więc, że kojarzona z latami dzieciństwa waltornia pojawia się w utworze, którego pierwsza część została poświęcona pamięci matki kompozytora. Pełne młodzieńczej pasji dzieło trzydziestodwuletniego twórcy zabrzmiało po raz pierwszy w listopadzie 1865 roku w Zurychu. Brahms powrócił jeszcze do Tria ponad dwadzieścia pięć lat później, kiedy to postanowił dokonać w nim kilku poprawek. Kompozytor wykorzystał we wspomnianym utworze róg naturalny – znacznie delikatniejszy w barwie od powszechnie stosowanego dziś instrumentu z wentylami. Jednak obecnie wielu zgadza się ze zdaniem, że z powodzeniem można wykonywać Trio również z wykorzystaniem współczesnej waltorni.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Impresje na sopran i altówkę
Aleksandra Kubas-Kruk / Szymon Kruk
18.04.2024
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Alisios Camerata
Cavallin / Peljhan / Očić / Elezović
20.04
sob.
18:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Wajnberg Trio
Sałajczyk / Krzeszowiec / Dobrowolski
21.04
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital skrzypcowy Meruert Karmenovej
Michał Francuz
25.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Smyczkowe sekstety
Tarcholik / Pujanek / Krzeszowiec / Micker
09.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Classic & Around The World
German Brass
23.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Cello Symphony
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
12.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Krzyżowa-Music. Muzyka dla Europy
Koncert kameralny w ramach festiwalu Krzyżowa-Music
01.09
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się