UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
21
Stycznia 2018
niedziela
godz. 19:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
La Decollazione di San Giovanni Battista
Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Ewa Marciniec – Battista (alt)
Bożena Bujnicka – Erodiade (sopran)
Aldona Bartnik – Salomè (sopran)        
Joanna Dobrakowska – Angelo (alt)
Jaromír Nosek – Erode (bas)
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Program:

A.M. Bononcini La Decollazione di San Giovanni Battista

Andrzej Kosendiak / fot. Łukasz Rajchert

W styczniu przypominamy twórczość włoskiego artysty przełomu XVII i XVIII stulecia – Antonia Marii Bononciniego. Kompozytor ten nie tylko cieszył się uznaniem ówczesnej publiczności, lecz także został doceniony przez samego Giambattistę Padre Martiniego, jednego z pierwszych historyków muzyki. W Sali Czerwonej Narodowego Forum Muzyki zabrzmi dzieło należące do najciekawszych utworów Bononciniego, czyli oratorium La decollazione di San Giovanni Battista.

Bracia Bononcini – Giovanni Battista i Antonio Maria – należeli do grona włoskich kompozytorów, którzy byli cenieni na dworze cesarskim w Wiedniu. Artyści zamiłowanie do muzyki wynieśli z domu rodzinnego. Ich ojciec, Giovanni Maria, był popularnym w Bolonii i Modenie kompozytorem, skrzypkiem oraz dyrygentem. Jego starszy syn, Giovanni Battista Bononcini, już w latach 90. XVII wieku zyskał sławę w całych Włoszech. Wkrótce rozpoczął karierę międzynarodową: w 1697 roku został członkiem nadwornego zespołu muzycznego austriackiego cesarza Leopolda I, a ponad dwadzieścia lat później przeprowadził się do Londynu. W stolicy Anglii został niezwykle ciepło przyjęty przez publiczność operową, która porównywała jego twórczość do dzieł samego Georga Friedricha Händla. Antonio Maria wykształcenie muzyczne zdobywał wraz ze swym starszym bratem. Co więcej, Giovanni Battista prawdopodobnie sam czuwał nad rozwojem artystycznym najmłodszego z rodu – bardzo możliwe, że służył radą i pomocą w dziedzinie kompozycji. Było tak najpewniej przy powstawaniu najstarszego ze znanych dziś dzieł Antonia Marii – Laudate pueri. Młodszy z braci Bononcinich jest również znany jako autor dwudziestu oper, czterdziestu kantat, dwóch mszy i niezwykle poruszającego Stabat Mater. Artysta był też cenionym skrzypkiem – jego wirtuozerią zachwycał się między innymi Georg Philipp Telemann.

Antonio Maria Bononcini po pewnym czasie również przeniósł się na wiedeński dwór Leopolda I i objął stanowisko kapelmistrza cesarskiego brata, Karola. To właśnie tam w 1709 roku powstało oratorium przeznaczone na Wielki Post, czyli La decollazione di San Giovanni Battista. Utwór ten należy do najbardziej charakterystycznych dzieł najmłodszego z rodu Bononcinich i jest jednym z trzech znanych dziś oratoriów jego autorstwa. Jednocześnie należy do nieznanych dziś szerszej publiczności kompozycji oratoryjnych pisanych dla dworu Habsburgów na przełomie XVII i XVIII stulecia. Libretto dzieła, którego autorem jest Domenico Giovanni Filippeschi, w doskonały sposób streszcza zawartą w Nowym Testamencie historię Jana Chrzciciela. Wydarzenia są relacjonowane przez narratora-Anioła towarzyszącego bohaterom: Janowi Chrzcicielowi, królowi Herodowi i jego żonie oraz Salome. Przeplatane recytatywami arie za sprawą poruszających serce melodii wnoszą do kompozycji istotny element dramatyczny. Całe oratorium zachwyca słuchacza wyrafinowanym połączeniem słów i oddającej ich znaczenie muzyki.


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
30 PLN
20 PLN
5 PLN

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 1
19
lutego 2019 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Berliner Philharmoniker & Yannick Nézet-Séguin
 
22
lutego 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
La valse
 
Ostatnie miejsca: 14
23
lutego 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Fantazja, medytacja i przemiana
 
08
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Cudowny mandaryn
 
15
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Brahms – IV Symfonia
 
16
marca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Mozart & Dreamers’ Circus
 
Ostatnie miejsca: 38
24
marca 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Telemann – Pasja wg św. Łukasza
 
29
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Sinfonia Buenos Aires
 
30
marca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Romans z Beethovenem
 
07
kwietnia 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Klasyczne piękno | Boccherini
 
12
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Siedem pieśni ostatnich dni | Orkiestra Filharmonii Łódzkiej & Paweł Przytocki
 
13
kwietnia 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Muzyczne korzenie
 
14
kwietnia 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Stabat Mater II
 
16
kwietnia 2019 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
J.S. Bach | Pasja wg św. Mateusza
 
26
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Studium harmonii
 
27
kwietnia 2019 | sobota
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Timothy Chooi i NFM Orkiestra Leopoldinum
 
05
maja 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Z Wrocławia do Wiednia
 
10
maja 2019 | piątek
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Oratorium Marianum
Simple Symphony
B. Britten, J. Swensen, J.Haydn
10
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Śpiąca królewna
 
17
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
sala koncertowa Filharmonii
Tańce na smyczki
 
22
maja 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Bach – Msza h-moll
 
31
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Karnawał zwierząt
 
07
czerwca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Wyznanie duszy
 
14
czerwca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Muzyczna autobiografia | Zakończenie sezonu artystycznego NFM Filharmonii Wrocławskiej
 
15
czerwca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Polski barok
 
22
czerwca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Eroica
 
23
czerwca 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Różne oblicza Wiednia
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie