UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
21
Stycznia 2018
niedziela
godz. 19:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
La Decollazione di San Giovanni Battista
Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Ewa Marciniec – Battista (alt)
Bożena Bujnicka – Erodiade (sopran)
Aldona Bartnik – Salomè (sopran)        
Joanna Dobrakowska – Angelo (alt)
Jaromír Nosek – Erode (bas)
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Program:

A.M. Bononcini La Decollazione di San Giovanni Battista

Andrzej Kosendiak / fot. Łukasz Rajchert

W styczniu przypominamy twórczość włoskiego artysty przełomu XVII i XVIII stulecia – Antonia Marii Bononciniego. Kompozytor ten nie tylko cieszył się uznaniem ówczesnej publiczności, lecz także został doceniony przez samego Giambattistę Padre Martiniego, jednego z pierwszych historyków muzyki. W Sali Czerwonej Narodowego Forum Muzyki zabrzmi dzieło należące do najciekawszych utworów Bononciniego, czyli oratorium La decollazione di San Giovanni Battista.

Bracia Bononcini – Giovanni Battista i Antonio Maria – należeli do grona włoskich kompozytorów, którzy byli cenieni na dworze cesarskim w Wiedniu. Artyści zamiłowanie do muzyki wynieśli z domu rodzinnego. Ich ojciec, Giovanni Maria, był popularnym w Bolonii i Modenie kompozytorem, skrzypkiem oraz dyrygentem. Jego starszy syn, Giovanni Battista Bononcini, już w latach 90. XVII wieku zyskał sławę w całych Włoszech. Wkrótce rozpoczął karierę międzynarodową: w 1697 roku został członkiem nadwornego zespołu muzycznego austriackiego cesarza Leopolda I, a ponad dwadzieścia lat później przeprowadził się do Londynu. W stolicy Anglii został niezwykle ciepło przyjęty przez publiczność operową, która porównywała jego twórczość do dzieł samego Georga Friedricha Händla. Antonio Maria wykształcenie muzyczne zdobywał wraz ze swym starszym bratem. Co więcej, Giovanni Battista prawdopodobnie sam czuwał nad rozwojem artystycznym najmłodszego z rodu – bardzo możliwe, że służył radą i pomocą w dziedzinie kompozycji. Było tak najpewniej przy powstawaniu najstarszego ze znanych dziś dzieł Antonia Marii – Laudate pueri. Młodszy z braci Bononcinich jest również znany jako autor dwudziestu oper, czterdziestu kantat, dwóch mszy i niezwykle poruszającego Stabat Mater. Artysta był też cenionym skrzypkiem – jego wirtuozerią zachwycał się między innymi Georg Philipp Telemann.

Antonio Maria Bononcini po pewnym czasie również przeniósł się na wiedeński dwór Leopolda I i objął stanowisko kapelmistrza cesarskiego brata, Karola. To właśnie tam w 1709 roku powstało oratorium przeznaczone na Wielki Post, czyli La decollazione di San Giovanni Battista. Utwór ten należy do najbardziej charakterystycznych dzieł najmłodszego z rodu Bononcinich i jest jednym z trzech znanych dziś oratoriów jego autorstwa. Jednocześnie należy do nieznanych dziś szerszej publiczności kompozycji oratoryjnych pisanych dla dworu Habsburgów na przełomie XVII i XVIII stulecia. Libretto dzieła, którego autorem jest Domenico Giovanni Filippeschi, w doskonały sposób streszcza zawartą w Nowym Testamencie historię Jana Chrzciciela. Wydarzenia są relacjonowane przez narratora-Anioła towarzyszącego bohaterom: Janowi Chrzcicielowi, królowi Herodowi i jego żonie oraz Salome. Przeplatane recytatywami arie za sprawą poruszających serce melodii wnoszą do kompozycji istotny element dramatyczny. Całe oratorium zachwyca słuchacza wyrafinowanym połączeniem słów i oddającej ich znaczenie muzyki.


Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP Ostatnie miejsca
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne Ostatnie miejsca
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
30 PLN
20 PLN
5 PLN

Podobne wydarzenia

26
stycznia 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Na dwoje skrzypiec
Krzysztof Jakowicz, Jakub Jakowicz
28
stycznia 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Tańczący klarnet
K. Penderecki, H.M. Górecki, A. Panufnik
02
lutego 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Amerykanin w Paryżu
L. Bernstein, G. Gershwin, C. Debussy
03
lutego 2018 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Wśród gentlemanów
B. Britten, E. Elgar, F. Kreisler
16
lutego 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Beethoven – V Symfonia
C.M. von Weber, R. Schumann, L. van Beethoven
17
lutego 2018 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Nie tylko fado
João de Sousa, NFM Leopoldinum
23
lutego 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Lunatycy
F. Chopin, A. Dvořák, P. Czajkowski
09
marca 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Filharmonie Brno
L. Janáček, K. Szymanowski, R. Schumann
23
marca 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Neruda Songs
 
24
marca 2018 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Danse macabre
 
27
marca 2018 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Pasja wg św. Jana
 
05
kwietnia 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Gustav Mahler Jugendorchester
W. Lutosławski, K. Szymanowski, C. Debussy
07
kwietnia 2018 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Niedźwiedzia symfonia
Roman Rabinovich, Joseph Swensen, NFM Leopoldinum
13
kwietnia 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Symfonia z Nowego Świata
Garrick Ohlsson, Giancarlo Guerrero
15
kwietnia 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Kantaty mistrzów z Lubeki
 
25
kwietnia 2018 | środa
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Philharmonia Orchestra
L. van Beethoven, G. Mahler
28
kwietnia 2018 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Oratorium Marianum
Tabula Rasa
 
11
maja 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Ognisty ptak
Agata Szymczewska, Andrzej Boreyko
12
maja 2018 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Shaker Loops
 
18
maja 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Amerykańska symfonika
L. Bernstein, S. Barber, A. Copland
20
maja 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Izrael w Egipcie
 
25
maja 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Dzieła polskiego baroku
 
01
czerwca 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Dama fortepianu | Elisabeth Leonskaja
W.A. Mozart, E. Elgar
09
czerwca 2018 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Carmina Burana | Zakończenie sezonu symfonicznego
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie