UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
02
Marca 2018
piątek
godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Akademia Vivaldiowska | Cztery pory roku
Wykonawcy:

Krystian Danowicz – skrzypce
Marzena Michałowska – sopran
NFM Orkiestra Leopoldinum

Maciej Prochaska – słowo wstępne

Program:

K. Brochocka Le quattro sonetti – prawykonanie utworu zamówionego przez NFM
***
A. Vivaldi Cztery pory roku op. 8

Czy jest ktoś, kto nigdy nie słyszał Wiosny Vivaldiego? Cztery pory roku są uważane za najbardziej rozpoznawalne utwory świata. Trudno byłoby zliczyć płyty z interpretacjami tych koncertów skrzypcowych, nie da się wymienić wszystkich seriali czy reklam, w których pojawiają się fragmenty dzieła. Dobrze znane melodie Vivaldiego usłyszymy m.in. w filmowych hitach Nietykalni, Pretty Woman, animowanym Madagaskarze (cz. 2) czy w polskiej produkcji Mój Nikifor.

Choć cztery koncerty ze zbioru Il cimento dell’ armonia e dell’ inventione znamy wszyscy, nie wszystkie okoliczności powstania tego cyklu zostały wyjaśnione. W oryginalnym zapisie każdy koncert jest poprzedzony wierszem opisującym jedną z pór roku – nie wiemy, czy Vivaldi sam ułożył sonety czy przepisał poezję, która go zainspirowała. Wiadomo, że natchnieniem dla niego były idylliczne pejzaże Marca Ricciego, przedstawiające naturę w różnych okresach roku. Wiemy też, że Vivaldi zapisał w partyturze wskazówki wykonawcze, takie jak: świergot ptaków, szczekanie psa pasterskiego, kukanie kukułki, gwałtowna letnia burza z gradem, wirujące płatki śniegu. Zjawiska przyrody oraz zachowanie ludzi i zwierząt odmalowuje w koncertach przede wszystkim wirtuozowska partia solisty skrzypka, pełna fantastycznych pomysłów dźwiękowych.

Za co kochamy Cztery pory roku? Gdy ich słuchamy, krew szybciej krąży nam w żyłach! Tempa w barokowych allegrach są szybsze niż bicie serca człowieka, dlatego podnoszą tętno i pobudzają cały organizm słuchacza. Ten sam efekt wywołują dzisiejsze hity popowe, stąd wiele osób twierdzi, że barok pod względem nasycenia energią przypomina współczesną muzykę rozrywkową. Zachęcamy, aby w trakcie Akademii Vivaldiowskiej przekonać się na własne uszy, że kanon włoskiego baroku jest znaczenie ciekawszy niż dzisiejsze szlagiery – barwny, temperamentny, żywiołowy. Jakie jeszcze są tajniki popularności dzieł Rudego Księdza? Vivaldi stosuje „chwyty” nieobce reżyserom filmowym – przykuwa uwagę słuchaczy dzięki wprowadzeniu kontrastów i elementów zaskoczenia. Jego koncerty składają się z trzech części: skrajne są burzliwe i dramatyczne, środkowa to chwila na złapanie oddechu i cieszenie się pięknem melodii.

Sam program tego koncertu to także zaskoczenie wiążące się gwałtowną zmianą stylu. Barokowy przebój poprzedzi nowo powstałe Le quattro sonetti, zamówione przez Narodowe Forum Muzyki u Katarzyny Brochockiej. Młoda kompozytorka podejmuje dialog z wzorcami historycznymi – korzysta z klasycznych form, stosuje jednak nowoczesny język dźwiękowy, pełen atonalnych rozwiązań. Przy tym jej utwory są czytelne, wyraziste emocjonalnie i prowokujące. Brochocka szczególnie lubi komponować muzykę wokalno-instrumentalną, dlatego w Le quattro sonetti pojawi się partia sopranu, którą tego wieczoru wykona Marzena Michałowska.

 

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
VIP Dostępne
  • Bilet VIP
  • Bilet VIP & VIP Room
60 PLN
110 PLN
I kategoria Dostępne
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
45 PLN
30 PLN
II kategoria Dostępne
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
40 PLN
25 PLN
10 PLN
III kategoria Brak
  • III kat - Bilet normalny
  • III kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
35 PLN
20 PLN
10 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi.

Podobne wydarzenia

01
marca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Akademia Vivaldiowska
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Akademia Vivaldiowska | Vivaldi – Carmignola
Giuliano Carmignola, Wrocławska Orkiestra Barokowa
03
marca 2018 | sobota
godz. 18:00
Akademia Vivaldiowska
NFM, Sala Kameralna
Młodzi wirtuozi – 4 Times Baroque
 
04
marca 2018 | niedziela
godz. 18:00
Akademia Vivaldiowska
NFM, Sala Główna
Akademia Vivaldiowska | Vivaldi – L’Olimpiade
Opera Vivaldiego w NFM

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie