UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
01
Marca 2018
czwartek
godz. 20:00
Equilibre
Place Jean Tinguely 1, 1701 Freiburg, Szwajcaria
NFM Filharmonia Wrocławska we Freiburgu
Wykonawcy:
Program:

C.M. von Weber Uwertura do opery Euryanthe
R. Schumann Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129
***
L. van Beethoven V Symfonia c-moll op. 67

Daniel Raiskin / fot. Marco Borggreve

Gdyby szukać kompozytora, który wywarł największy wpływ na twórców muzyki romantyzmu, bez dłuższego zastanawiania się można by wskazać właśnie Ludwiga van Beethovena. Z jednej strony klasyk wiedeński, z drugiej – prekursor licznych idei, który przyspieszył bieg historii muzyki. Dziś trudno wyobrazić sobie dziewiętnastowieczną symfonikę bez dzieł takich jak choćby V Symfonia c-moll.

Z pewnością każdy zna przynajmniej fragment V Symfonii Ludwiga van Beethovena – dzieło to nieraz można było usłyszeć w radiu, reklamie, filmie i w wielu aranżacjach muzyki rozrywkowej. V Symfonia to również pierwszy tak długi utwór, który został nagrany w 1910 roku na płytę! Rozpoczynający kompozycję motyw to najprawdopodobniej najpopularniejsze cztery dźwięki w historii muzyki. O ich brzmieniu, zdaniem Antona Schindlera, Beethoven miał powiedzieć: „Tak oto los puka do drzwi” (So pocht das Schicksal an die Pforte). Z tą relacją Schindlera nie zgadzał się uczeń Beethovena – Carl Czerny. Według niego słynny motyw to nieco „przerobiona” wersja śpiewu trznadla, którego Beethoven usłyszał podczas spaceru. Romantyczna w wydźwięku relacja Schindlera bardziej zapadła odbiorcom w pamięć, stąd też kompozycja nierzadko jest nazywana „Symfonią losu”. Analogicznie początkowe dźwięki utworu zyskały miano „motywu losu”.

Młodszy o szesnaście lat od Beethovena Carl Maria von Weber był jednym z pierwszych twórców, którzy zyskali miano niemieckich kompozytorów wczesnego romantyzmu. W przeciwieństwie do autora V Symfonii, który na swoim koncie miał tylko jedno dzieło sceniczne (Fidelio), Weber skoncentrował się przede wszystkim na muzyce dramatycznej. Nie tylko tworzył opery (został okrzyknięty ojcem niemieckiej opery romantycznej!), lecz także działał jako dyrektor teatrów w takich miastach, jak Praga, Drezno czy Wrocław. Opera Euryanthe powstała dwa lata po Wolnym strzelcu – najsłynniejszym dziele dramatycznym kompozytora. Uwertura do Euryanthe jest zaś doskonałym streszczeniem głównych wątków muzycznych całego dzieła. Tego wieczoru usłyszymy również Koncert wiolonczelowy a-moll Roberta Schumanna – najsłynniejszy i najbardziej lubiany przez melomanów utwór tego kompozytora przeznaczony na instrument solowy i orkiestrę. Dzieło charakteryzuje się doskonałym poprowadzeniem partii instrumentu solowego, na którym sam twórca grywał w młodości.

Podobne wydarzenia

07
września 2018 | piątek
godz. 20:00
Koncerty wyjazdowe
St. Martinskirche Zschopau
Sen Scypiona | Musikfest Erzgebirge
 
16
września 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty wyjazdowe
St. Georgenkirche Schwarzenberg
Jephtha | Musikfest Erzgebirge
 
15
listopada 2018 | czwartek
godz. 20:00
Koncerty wyjazdowe
Elbphilharmonie Hamburg, Grosser Saal
Koncert wyjazdowy
NFM Filharmonia Wrocławska w Elbphilharmonie

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie