UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
01
Marca 2018
czwartek
godz. 20:00
Equilibre
Place Jean Tinguely 1, 1701 Freiburg, Szwajcaria
NFM Filharmonia Wrocławska we Freiburgu
Wykonawcy:
Program:

C.M. von Weber Uwertura do opery Euryanthe
R. Schumann Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129
***
L. van Beethoven V Symfonia c-moll op. 67

Daniel Raiskin / fot. Marco Borggreve

Gdyby szukać kompozytora, który wywarł największy wpływ na twórców muzyki romantyzmu, bez dłuższego zastanawiania się można by wskazać właśnie Ludwiga van Beethovena. Z jednej strony klasyk wiedeński, z drugiej – prekursor licznych idei, który przyspieszył bieg historii muzyki. Dziś trudno wyobrazić sobie dziewiętnastowieczną symfonikę bez dzieł takich jak choćby V Symfonia c-moll.

Z pewnością każdy zna przynajmniej fragment V Symfonii Ludwiga van Beethovena – dzieło to nieraz można było usłyszeć w radiu, reklamie, filmie i w wielu aranżacjach muzyki rozrywkowej. V Symfonia to również pierwszy tak długi utwór, który został nagrany w 1910 roku na płytę! Rozpoczynający kompozycję motyw to najprawdopodobniej najpopularniejsze cztery dźwięki w historii muzyki. O ich brzmieniu, zdaniem Antona Schindlera, Beethoven miał powiedzieć: „Tak oto los puka do drzwi” (So pocht das Schicksal an die Pforte). Z tą relacją Schindlera nie zgadzał się uczeń Beethovena – Carl Czerny. Według niego słynny motyw to nieco „przerobiona” wersja śpiewu trznadla, którego Beethoven usłyszał podczas spaceru. Romantyczna w wydźwięku relacja Schindlera bardziej zapadła odbiorcom w pamięć, stąd też kompozycja nierzadko jest nazywana „Symfonią losu”. Analogicznie początkowe dźwięki utworu zyskały miano „motywu losu”.

Młodszy o szesnaście lat od Beethovena Carl Maria von Weber był jednym z pierwszych twórców, którzy zyskali miano niemieckich kompozytorów wczesnego romantyzmu. W przeciwieństwie do autora V Symfonii, który na swoim koncie miał tylko jedno dzieło sceniczne (Fidelio), Weber skoncentrował się przede wszystkim na muzyce dramatycznej. Nie tylko tworzył opery (został okrzyknięty ojcem niemieckiej opery romantycznej!), lecz także działał jako dyrektor teatrów w takich miastach, jak Praga, Drezno czy Wrocław. Opera Euryanthe powstała dwa lata po Wolnym strzelcu – najsłynniejszym dziele dramatycznym kompozytora. Uwertura do Euryanthe jest zaś doskonałym streszczeniem głównych wątków muzycznych całego dzieła. Tego wieczoru usłyszymy również Koncert wiolonczelowy a-moll Roberta Schumanna – najsłynniejszy i najbardziej lubiany przez melomanów utwór tego kompozytora przeznaczony na instrument solowy i orkiestrę. Dzieło charakteryzuje się doskonałym poprowadzeniem partii instrumentu solowego, na którym sam twórca grywał w młodości.

Podobne wydarzenia

27
lutego 2018 | wtorek
godz. 19:30
Koncerty wyjazdowe
Congress Center, Josef-Resch-Saal
NFM Filharmonia Wrocławska w Villach
 
28
lutego 2018 | środa
godz. 19:30
Koncerty wyjazdowe
Kulturhaus
NFM Filharmonia Wrocławska w Dornbirn
 
03
marca 2018 | sobota
godz. 20:00
Koncerty wyjazdowe
Festhalle Viersen
NFM Filharmonia Wrocławska w Viersen
 
04
marca 2018 | niedziela
godz. 11:00
Koncerty wyjazdowe
Kölner Philharmonie
NFM Filharmonia Wrocławska w Kolonii
 
05
marca 2018 | poniedziałek
godz. 20:00
Koncerty wyjazdowe
Stadttheater
NFM Filharmonia Wrocławska w Kempten
 
24
marca 2018 | sobota
godz. 19:30
Koncerty wyjazdowe
sala koncertowa Filharmonii Narodowej
Moniuszko – Widma
 
29
marca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty wyjazdowe
Pärnu Concert Hall
Jubileusz 100-lecia odzyskania niepodległości Polski i Estonii
Koncert NFM Orkiestry Leopoldinum w Estonii
29
marca 2018 | czwartek
godz. 19:30
Koncerty wyjazdowe
sala koncertowa Filharmonii Narodowej
Mahler – II Symfonia
Koncert Chóru NFM w Warszawie
30
marca 2018 | piątek
godz. 17:00
Koncerty wyjazdowe
Jaani Kirik
Jubileusz 100-lecia odzyskania niepodległości Polski i Estonii
Koncert NFM Orkiestry Leopoldinum w Estonii
08
kwietnia 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty wyjazdowe
Katowice, sala kameralna NOSPR
Polish Cello Quartet w Katowicach
 
11
maja 2018 | piątek
godz. 19:30
Koncerty wyjazdowe
Katowice, sala koncertowa NOSPR
Mahler – III Symfonia
Koncert Chóru NFM w Katowicach
18
maja 2018 | piątek
godz. 20:00
Koncerty wyjazdowe
Pilgrimage Church, Götzens, Austria
Izrael w Egipcie
 
07
czerwca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty wyjazdowe
Opera Wrocławska
Orfeusz i Eurydyka
 
08
czerwca 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty wyjazdowe
Opera Wrocławska
Orfeusz i Eurydyka
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie