Quartetto di Cremona / fot. Nikolaj Lund
Wratislavia Cantans
Rozprawa o dobrowolnej niewoli
15.09.2018
sob.
17:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

Anton Webern Sześć bagatel op. 9
Mauricio Kagel Der Tribun
***
Claude Debussy Kwartet smyczkowy g-moll op. 10
Arnold Schönberg Ode to Napoleon Buonaparte op. 41

Czas trwania koncertu: [120']

Dziękujemy Państwowemu Instytutowi Wydawniczemu za zgodę na wykorzystanie podczas koncertu Ody do Napoleona Bonapartego George’a Byrona w przekładzie Juliusza Żuławskiego.

Wykonawcy:

David Moss – narrator (A. Schönberg Ode to Napoleon Buonaparte op. 41)
Wiesław Cichy – aktor, reżyser (M. Kagel Der Tribun)

Quartetto di Cremona:
Cristiano Gualco – skrzypce
Paolo Andreoli  – skrzypce
Simone Gramaglia – altówka
Giovanni Scaglione – wiolonczela

Andrea Lucchesini – fortepian
Zespół instrumentalny:
Jan Krzeszowiec – flet
Maciej Dobosz – klarnet
Alicja Kieruzalska – fagot
Władysław Kosendiak – saksofon
Piotr Bugaj – trąbka
Piotr Kosiński – tuba
Miłosz Rutkowski, Bartłomiej Dudek – instrumenty perkusyjne

Małgorzata Matera – scenografia, kostiumy

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 15 do 70 zł

Program koncertu został zbudowany wokół kontrastu między osobą władcy despoty a postaciami kompozytorów pragnących wolności artystycznych poszukiwań, na które nie ma miejsca w dyktaturze. W wykonaniu włoskich muzyków usłyszymy utwory przedstawicieli drugiej szkoły wiedeńskiej, Antona Weberna i Arnolda Schönberga, impresjonistyczny kwartet Claude’a Debussy’ego oraz bardzo oryginalne dzieło Der Tribun Mauricia Kagela.

Trzy dni po koncercie przypada dziesiąta rocznica śmierci Kagela, dwudziestowiecznego kompozytora, twórcy teatru instrumentalnego, a także formy Hörspiel. Do tego ostatniego gatunku należy Der Tribun – utwór, w którym fikcyjny dyktator nieokreślonego państwa ćwiczy przemowę przy akompaniamencie instrumentów. Kilkukrotnie przerywa tyradę i zaczyna od nowa. Mimo że porusza wiele wątków, nie przekazuje żadnej treści – w przypadkowy sposób zestawia frazesy i figury retoryczne typowe dla przemówień polityków, wielokrotnie sam sobie przeczy. Istotna jest efektowność przemówienia: tyran wzbudza podziw, entuzjazm i nadzieję, sprawia, że ludzie się z nim solidaryzują. Fikcyjny satrapa mógłby być każdym autokratą znanym z kart historii lub współcześnie panującym. Dzieło ma groteskową wymowę, ukazuje obłęd despoty – mamy wrażenie, że nie tylko jego lud potrzebuje wyzwolenia, lecz także on sam potrzebuje uwolnienia od obsesyjnej żądzy władzy.

Przywołana zostanie również autentyczna postać władcy absolutnego: Napoleona Bonapartego, który sprzeniewierzył się głoszonym z początku ideom wolnościowym. Angielski poeta George Byron na wieść o abdykacji cesarza i zesłaniu go na Elbę napisał Odę do Napoleona, w której bezlitośnie krytykuje władcę. Do tekstu ody muzykę skomponował Schönberg w 1942 roku, po napaści Japonii na USA, jego nową ojczyznę. Wykorzystał melodię Marsylianki i tzw. motyw losu pukającego do drzwi z V Symfonii Ludwiga van Beethovena. Partia wokalna, określana jako Sprechgesang, jest rodzajem melodycznej mowy – śpiewak ma recytować tak realistycznie, jakby nie było wcale muzyki. Kompozytor zastosował w utworze technikę dodekafoniczną, z tym że muzyka jest podporządkowana ekspresji tekstu.

Zarówno twórczość Schönberga, jak i Weberna, jako nowoczesna i niełatwa, została uznana przez faszystów za sztukę zdegenerowaną i była zakazana w ich ojczyźnie. Tymczasem obaj kompozytorzy mieli ogromy wpływ na rozwój muzyki i zainspirowali powojenną awangardę. Podczas koncertu usłyszymy Sześć bagatel Weberna, dzieło na kwartet smyczkowy, który autor uważał za najwspanialszy sposób muzykowania. Zabrzmi także utwór innego artysty tworzącego przełomowe dzieła, Debussy’ego – pierwszego kompozytora, który wyłamał się z królującej w jego czasach estetyki romantyzmu. W roku setnej rocznicy śmierci Debussy’ego usłyszymy jego Kwartet smyczkowy g-moll, utwór o klasycznej formie, ale z nowatorskim zastosowaniem efektów tonalnych, różnorodnych muzycznych faktur, egzotycznych skali, zmian tonacji i rytmu.

Tytuł nadany koncertowi przez Giovanniego Antoniniego to tytuł rozprawy Étienne’a de La Boétie’ego, pisarza i filozofa, który już w XVI wieku zauważył paradoks rządów absolutnych: to ludzie sami oddają władzę tyranowi, który następnie ich ciemięży. Tworzenie, poszukiwanie zawsze czyni człowieka wolnym – dlatego nowatorskiej sztuki nie tolerują systemy totalitarne. Po latach widzimy jednak, że to dyktatorzy przeminęli, a sztuka przetrwała.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Triumf czasu
Lezhneva / Antonini / Il Giardino Armonico
05.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Avi Avital – sztuka mandoliny
Avi Avital / Sebastian Wienand
06.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Avi Avital – sztuka mandoliny
Avi Avital / Sebastian Wienand
06.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Przepływ idei
48. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
07.09
sob.
12:00
NFM, Sala Czerwona
Kourou – w stronę raju
Pedro Memelsdorff / Arlequin Philosophe
07.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Emigranci
Sułkowska-Migoń / Kubas-Kruk / Leopoldinum
07.09
sob.
19:00
Wrocław, Aula Leopoldina
Jean Rondeau – Follow Me
 
08.09
niedz.
15:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Jean Rondeau – Follow Me
 
08.09
niedz.
17:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Salon romantyczny
Exodus
Václav Luks / Collegium 1704
08.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna
Hommage à Markowski
Yaroslav Shemet / Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej
12.09
czw.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
13.09
pt.
18:00
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Głos zmian
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
13.09
pt.
20:30
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Noe i jego arka – opera dziecięca
Chóry Dziecięce NFM
14.09
sob.
17:00
NFM, Sala Główna
Podróż do źródeł
Giorgi Donadze / Ensemble Basiani
14.09
sob.
20:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Axis mundi
Música Temprana / Adrián Rodríguez Van der Spoel
15.09
niedz.
16:00
Wrocław, Synagoga pod Białym Bocianem
Nowe początki
Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
15.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się