UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
18
Października 2018
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Dźwięki z nieznanego świata
Wykonawcy:

Olga Pasiecznik – sopran
Kwartet Camerata:
Włodzimierz Promiński – I skrzypce
Andrzej Kordykiewicz – II skrzypce
Piotr Reichert – altówka
Rafał Kwiatkowski – wiolonczela

Program:

A. Schönberg Kwartet smyczkowy D-dur (1897)
K. Penderecki III Kwartet smyczkowy „Kartki z nienapisanego dziennika”
***
A. Schönberg II Kwartet smyczkowy fis-moll op. 10

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

Sponsor koncertów realizowanych w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

 

 

Kwartet Camerata / fot. archiwum zespołu

Niezwykły świat brzmieniowy, jaki skrywa muzyka kameralna Arnolda Schönberga i Krzysztofa Pendereckiego, przybliży tym razem melomanom Kwartet Camerata. Zespół wystąpi w Narodowym Forum Muzyki wspólnie z cieszącą się międzynarodowym uznaniem sopranistką Olgą Pasiecznik. Artystka znana z różnorodnego repertuaru – obejmującego literaturę operową, oratoryjno-kantatową, a także pieśniarską – tego wieczoru wraz z muzykami grającymi na instrumentach smyczkowych zaprezentuje słuchaczom Litanei i Entrückung z II Kwartetu smyczkowego fis-moll Schönberga.

Muzyka Schönberga niewątpliwie stała się jednym z motorów napędzających niezwykły czas przemian – przełom, jaki nastąpił w muzyce początku XX stulecia. Twórca dodekafonii od najmłodszych lat zgłębiał samodzielnie tajniki sztuki muzycznej. Repertuar klasyczny poznawał, słuchając orkiestry wojskowej. Nauczył się również grać na kilku instrumentach. Wiedzę dotyczącą kompozycji i form muzycznych zdobył z prenumerowanej encyklopedii (ponoć pierwszą sonatę skomponował dopiero, gdy otrzymał tom z hasłami rozpoczynającymi się na literę „s”). Zanim jednak Schönberg poświęcił się tworzeniu muzyki atonalnej, z powodzeniem tworzył kompozycje osadzone w tradycji klasycyzmu i romantyzmu. Jego Kwartet smyczkowy D-dur to utwór napisany niewątpliwie pod wpływem dzieł takich legendarnych twórców, jak Mozart, Beethoven, Brahms czy Dvořák. Pogodny utwór nie zdradza jeszcze w sposób bezpośredni późniejszego języka kompozytorskiego Schönberga. Znacznie odważniejszy w brzmieniu okazuje się II Kwartet smyczkowy fis-moll – ostatnie dzieło kompozytora, w którym została określona tonacja. Prawykonanie tego utworu, które miało miejsce w Wiedniu w 1908 roku, wywołało nie lada skandal; autor spotkał się z protestami i śmiechem publiczności. W trzeciej i czwartej części kompozycji, zatytułowanych Litanei i Entrückung, do kwartetu smyczkowego Schönberg dołączył sopran śpiewający do tekstu jednego z największych niemieckich symbolistów – Stefana Georgego.

III Kwartet smyczkowy „Kartki z nienapisanego dziennika” jest jednym z najbardziej osobistych dzieł Krzysztofa Pendereckiego. Dzieło zostało zaprezentowane po raz pierwszy siedem lat temu podczas festiwalu zorganizowanego z okazji 75. urodzin twórcy. Wówczas publiczność poznała nie tylko podtytuł kompozycji, lecz także usłyszała autorski komentarz Pendereckiego – co w przypadku jego poprzednich utworów nie zdarzało się często. III Kwartet smyczkowy zyskał miano „podróży sentymentalnej” – wyjątkowego pamiętnika ukazującego muzyczną drogę twórcy i poszczególne etapy rozwoju jego wyrazistego języka wypowiedzi artystycznej.


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • Karta Melomana N
  • Karta Melomana U
  • NFM dla Młodego Muzyka
35 PLN
25 PLN
31 PLN
22 PLN
10 PLN

Podobne wydarzenia

25
października 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Z Nowego Orleanu
 
08
listopada 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Polskie tria smyczkowe
 
14
listopada 2018 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Recital fortepianowy Aleksieja Orłowieckiego
 
29
listopada 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Fratres
 
13
grudnia 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Crescendo
 
20
grudnia 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Spadkobiercy Szymanowskiego
 
17
stycznia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Sonety miłosne
 
24
stycznia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Repercussion
 
31
stycznia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Belgijskie kwartety wiolonczelowe
 
07
lutego 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Bachowskie sonaty
Marcin Masecki / Marcin Markowicz
21
lutego 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Kalejdoskop
 
07
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Silius Trio
 
21
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Stabat Mater
 
28
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Wiosenne melancholie
 
Ostatnie miejsca: 14
04
kwietnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Biała róża
 
05
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Recital fortepianowy Ewy Pobłockiej
Bach | Das Wohltemperierte Klavier
25
kwietnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Triumf Miłości
 
Ostatnie miejsca: 1
09
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Antologia polskiej piosenki
 
15
maja 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Mozart | Missa brevis
Soliści Capella Cracoviensis
30
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Sonaty skrzypcowe | Bomsori Kim i Rafał Blechacz
 
09
czerwca 2019 | niedziela
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Sonaty kreutzerowskie
 
19
czerwca 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Jedyne takie trio
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie