Niezwykły świat brzmieniowy, jaki skrywa muzyka kameralna Arnolda Schönberga i Krzysztofa Pendereckiego, przybliży tym razem melomanom Kwartet Camerata. Zespół wystąpi w Narodowym Forum Muzyki wspólnie z cieszącą się międzynarodowym uznaniem sopranistką Olgą Pasiecznik. Artystka znana z różnorodnego repertuaru – obejmującego literaturę operową, oratoryjno-kantatową, a także pieśniarską – tego wieczoru wraz z muzykami grającymi na instrumentach smyczkowych zaprezentuje słuchaczom Litanei i Entrückung z II Kwartetu smyczkowego fis-moll Schönberga.
Muzyka Schönberga niewątpliwie stała się jednym z motorów napędzających niezwykły czas przemian – przełom, jaki nastąpił w muzyce początku XX stulecia. Twórca dodekafonii od najmłodszych lat zgłębiał samodzielnie tajniki sztuki muzycznej. Repertuar klasyczny poznawał, słuchając orkiestry wojskowej. Nauczył się również grać na kilku instrumentach. Wiedzę dotyczącą kompozycji i form muzycznych zdobył z prenumerowanej encyklopedii (ponoć pierwszą sonatę skomponował dopiero, gdy otrzymał tom z hasłami rozpoczynającymi się na literę „s”). Zanim jednak Schönberg poświęcił się tworzeniu muzyki atonalnej, z powodzeniem tworzył kompozycje osadzone w tradycji klasycyzmu i romantyzmu. Jego Kwartet smyczkowy D-dur to utwór napisany niewątpliwie pod wpływem dzieł takich legendarnych twórców, jak Mozart, Beethoven, Brahms czy Dvořák. Pogodny utwór nie zdradza jeszcze w sposób bezpośredni późniejszego języka kompozytorskiego Schönberga. Znacznie odważniejszy w brzmieniu okazuje się II Kwartet smyczkowy fis-moll – ostatnie dzieło kompozytora, w którym została określona tonacja. Prawykonanie tego utworu, które miało miejsce w Wiedniu w 1908 roku, wywołało nie lada skandal; autor spotkał się z protestami i śmiechem publiczności. W trzeciej i czwartej części kompozycji, zatytułowanych Litanei i Entrückung, do kwartetu smyczkowego Schönberg dołączył sopran śpiewający do tekstu jednego z największych niemieckich symbolistów – Stefana Georgego.
III Kwartet smyczkowy „Kartki z nienapisanego dziennika” jest jednym z najbardziej osobistych dzieł Krzysztofa Pendereckiego. Dzieło zostało zaprezentowane po raz pierwszy siedem lat temu podczas festiwalu zorganizowanego z okazji 75. urodzin twórcy. Wówczas publiczność poznała nie tylko podtytuł kompozycji, lecz także usłyszała autorski komentarz Pendereckiego – co w przypadku jego poprzednich utworów nie zdarzało się często. III Kwartet smyczkowy zyskał miano „podróży sentymentalnej” – wyjątkowego pamiętnika ukazującego muzyczną drogę twórcy i poszczególne etapy rozwoju jego wyrazistego języka wypowiedzi artystycznej.