UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
13
Grudnia 2018
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Crescendo
Wykonawcy:

NFM Ensemble:
Marcin Danilewski – skrzypce
Wojciech Fudala – wiolonczela
Janusz Musiał – kontrabas
Maciej Dobosz – klarnet
Alicja Kieruzalska – fagot
Mateusz Feliński – waltornia


Program:

K. Penderecki Prelude na klarnet solo
I.F. Dobrzyński Duo F-dur na klarnet i waltornię
B. Bartók Węgierskie melodie ludowe na skrzypce i wiolonczelę Sz. 53 (aranż. K. Krauter)
M. Haydn Divertimento C-dur na skrzypce, wiolonczelę i kontrabas MH 27
***
M. Arnold Fantazja na waltornię op. 88
T. Hauta-Aho Duettino na fagot i kontrabas
P. Hindemith Plöner Musiktag: Zwei Duette na skrzypce i klarnet
R. Strauss Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała op. 28, TrV 171 (aranż. F. Hasenöhrl)

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości.

Sponsor koncertów realizowanych w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

 

 

NFM Ensemble / fot. Sławek Przerwa

Widniejące w tytule koncertu włoskie słowo crescendo jest niczym innym, jak wskazówką dla wykonawców, aby w wybranym fragmencie utworu zacząć stopniowo grać coraz głośniej. Określenie to stało się inspiracją dla twórców programu dzisiejszego wieczoru. W Sali Kameralnej Narodowego Forum Muzyki w wykonaniu muzyków NFM Ensemble zabrzmią dzieła różnorodne pod względem obsady – od utworów solowych po kompozycje na większe składy kameralne. Stopniowe zwiększanie liczby wykonawców doprowadzi nas do finałowego forte – w zakończeniu koncertu zespół zabrzmi w całej swej okazałości.

W różnorodnym programie nie zabraknie wielkich nazwisk. Pełen wrażeń wieczór rozpoczniemy od muzyki polskiej. Usłyszymy dzieło Krzysztofa Pendereckiego – twórcy będącego dziś jednym z największych polskich autorytetów w dziedzinie kompozycji. Jego Prelude na klarnet solo powstało 1987 roku jako prezent urodzinowy dla kolegi po fachu. Adresatem utworu był Paul Patterson – cieszący się międzynarodowym uznaniem kompozytor, wykładowca brytyjskiej Royal Academy of Music. W towarzystwie waltorni klarnet zaprezentuje się z kolei w kompozycji Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego – cenionego w XIX wieku pianisty, dyrygenta i kompozytora, przyjaciela Fryderyka Chopina (obaj kształcili się u Józefa Elsnera). W przeciwieństwie do twórcy słynnej Etiudy c-moll op. 10 nr 12 „Rewolucyjnej” Dobrzyński w swej działalności nie koncentrował się w tak dużym stopniu na muzyce fortepianowej (choć zasłynął jako doskonały nauczyciel, kształcący przyszłe pokolenia pianistów). W jego dorobku odnajdujemy dzieła przeznaczone na różnorodne składy instrumentalne: m.in. cenione przez słuchaczy i krytyków symfonie, a także interesującą muzykę kameralną. Nie bez powodu zresztą w 1827 roku Elsner w sprawozdaniu o swojej klasie kompozycji napisał o Dobrzyńskim: „zdolność niepospolita”.

Wśród utworów, jakie zabrzmią w Sali Kameralnej, są aż cztery zagraniczne kompozycje dwudziestowieczne. Najstarsza z nich to Węgierskie melodie ludowe Béli Bartóka. Dzieło jest efektem niezwykłej działalności etnograficznej kompozytora, jednego z najbardziej wyrazistych postaci muzycznych ubiegłego stulecia. Do nietuzinkowych i barwnych osobowości XX wieku należał również Paul Hindemith. Jego Plöner Musiktag to zbiór kompozycji przeznaczonych na każdą porę dnia (odnajdziemy tu m.in „Muzykę poranną” czy „Popołudniową”). Hindemith stworzył ten cykl podczas czterodniowego pobytu w internacie w Plön (w prowincji Schleswig-Holstein), gdzie komponował z uczniami tamtejszej szkoły. W wykonaniu muzyków NFM Ensemble słyszymy także jeden z utworów solowych autorstwa Malcolma Arnolda – brytyjskiego artysty, który zapisał się w historii muzyki jako zdobywca Oscara za muzykę do filmu Most na rzece Kwai. Najmłodszym z prezentowanych tego wieczoru dzieł będzie powstałe w latach 90. ubiegłego wieku Duettino Teppo Hauta-aho, fińskiego kontrabasisty i kompozytora, którego język muzyczny oscyluje między różnorodnymi stylistykami (wielokrotnie nawiązuje np. do jazzu) i który w swojej twórczości znajduje też miejsce na niekonwencjonalne techniki wykonawcze.

W programie koncertu nie zabraknie również dzieł z poprzednich epok. Przypomnimy muzykę kameralną Michaela Haydna (młodszego brata jednego z klasyków wiedeńskich – Josepha Haydna), a także jedno z dzieł późnego romantyzmu – inspirowany ludowymi podaniami poemat symfoniczny Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała Richarda Straussa.

Sponsor:
Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP Ostatnie miejsca
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
30 PLN
20 PLN
10 PLN

Podobne wydarzenia

14
listopada 2018 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Recital fortepianowy Aleksieja Orłowieckiego
 
29
listopada 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Fratres
 
20
grudnia 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Spadkobiercy Szymanowskiego
 
17
stycznia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Sonety miłosne
 
24
stycznia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Repercussion
 
31
stycznia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Belgijskie kwartety wiolonczelowe
 
07
lutego 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Bachowskie sonaty
Marcin Masecki / Marcin Markowicz
21
lutego 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Kalejdoskop
 
07
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Silius Trio
 
21
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Stabat Mater
 
28
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Wiosenne melancholie
 
Ostatnie miejsca: 8
04
kwietnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Biała róża
 
05
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Recital fortepianowy Ewy Pobłockiej
Bach | Das Wohltemperierte Klavier
25
kwietnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Triumf Miłości
 
09
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Pejzaż bez Ciebie
 
15
maja 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Mozart | Missa brevis
Soliści Capella Cracoviensis
30
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Sonaty skrzypcowe | Bomsori Kim i Rafał Blechacz
 
09
czerwca 2019 | niedziela
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Sonaty kreutzerowskie
 
19
czerwca 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Jedyne takie trio
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie