UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
20
Grudnia 2018
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Spadkobiercy Szymanowskiego
Wykonawcy:

Aleksandra Szwejkowska-Belica – skrzypce
Cezary Sanecki – fortepian

Program:

G. Bacewicz Witraż, Taniec mazowiecki, Taniec słowiański
Sz. Laks Suita polska
R. Palester Taniec polski z baletu Pieśń o ziemi
J. Łuciuk Trzy miniatury
R. Twardowski Plejady, Oberek

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości.

Sponsor koncertów realizowanych w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

 

 

Aleksandra Szwejkowska-Belica / fot. Arkadiusz Belica

Światowej sławy dyrygent Simon Rattle, zapytany kiedyś o muzykę Karola Szymanowskiego, miał powiedzieć: „Nie mogę mówić o Szymanowskim obiektywnie, nie można przecież oczekiwać od zakochanego obiektywizmu czy rozsądku. Zresztą rozsądek w odniesieniu do tej muzyki jest nie na miejscu”. Podobnie jak muzyka polskiego mistrza początku XX stulecia serca słuchaczy może skraść twórczość kolejnych pokoleń artystów wychowujących się w duchu jego autorytetu.

Prawie cztery lata po zakończeniu pierwszej wojny światowej, w sierpniu 1922 roku, Karol Szymanowski odwiedził Zakopane. Od tego czasu regularnie pojawiał się w tej miejscowości, a w końcu w niej zamieszkał – było to w 1930 roku. Jego domem stała się słynna willa „Atma”. Pobyt w Zakopanem silnie wpływał na działalność artystyczną kompozytora, który coraz częściej poszukiwał inspiracji w muzyce ludowej, szczególnie podhalańskiej i kurpiowskiej. Liczne nawiązania do rodzimego folkloru – tak przecież silne od czasów Fryderyka Chopina – pojawiają się także w twórczości innych polskich kompozytorów. Są wśród nich m.in. bohaterowie kolejnego koncertu kameralnego w Narodowym Forum Muzyki – piątka artystów, którzy przyszli na świat w pierwszych dekadach ubiegłego stulecia.

Grażyna Bacewicz (1909–1969) była znakomitą skrzypaczką i wybitną kompozytorką XX wieku. Pochodząca z Łodzi artystka jest autorką wielu utworów solowych, kameralnych i orkiestrowych, a jej Koncert na orkiestrę zapisał się w historii muzyki jako jeden z najciekawszych przykładów polskiej literatury muzycznej. Szczególne miejsce w twórczości kompozytorki znalazły oczywiście dzieła skrzypcowe. Pośród nich odnajdujemy m.in. zwiewny i mieniący się licznymi odcieniami barwy instrumentu Witraż, a także ściśle nawiązujące do folkloru Taniec mazowiecki i Taniec słowiański.

Na wskroś przesiąknięta polską muzyką ludową jest również Suita polska autorstwa Szymona Laksa (1901–1983) – kompozytora, który choć w 1926 roku wyemigrował do Paryża, wielokrotnie nawiązywał w twórczości do folkloru swojej ojczyzny. Suita polska powstała w 1935 roku; w późniejszym czasie została poświęcona pamięci Karola Szymanowskiego. Czar polskiej ludowości nie umknął również Romanowi Palestrowi (1907–1989), następnemu polskiemu kompozytorowi z pokolenia Bacewicz, który przebywał na emigracji we Francji. Jego balet Pieśń o ziemi to dzieło łączące w sobie charakter muzyki polskiej wsi z dwudziestowiecznymi środkami kompozytorskiego wyrazu.

Motywy ludowe pobrzmiewają również w Trzech miniaturach Juliusza Łuciuka (ur. 1927) – kompozytora, którego dorobek artystyczny jest efektem wieloletnich poszukiwań własnej muzycznej tożsamości. Odnajdujemy w jego muzyce nie tylko neoklasyczne inspiracje i zafascynowanie awangardą, lecz także silny nurt muzyki religijnej. Podobny proces towarzyszył rozwojowi osobowości twórczej Romualda Twardowskiego (ur. 1930), u którego znajdziemy zarówno młodzieńcze utwory wpisujące się w stylistykę festiwalu Warszawska Jesień, jak i wiele dzieł odwołujących się do muzyki ludowej i cerkiewnej.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP Ostatnie miejsca
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
30 PLN
20 PLN
10 PLN

Podobne wydarzenia

29
listopada 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Fratres
 
13
grudnia 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Crescendo
 
17
stycznia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Sonety miłosne
 
24
stycznia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Repercussion
 
31
stycznia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Belgijskie kwartety wiolonczelowe
 
07
lutego 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Bachowskie sonaty
Marcin Masecki / Marcin Markowicz
21
lutego 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Kalejdoskop
 
07
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Silius Trio
 
21
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Stabat Mater
 
28
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Wiosenne melancholie
 
04
kwietnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Biała róża
 
05
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Recital fortepianowy Ewy Pobłockiej
Bach | Das Wohltemperierte Klavier
25
kwietnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Triumf Miłości
 
09
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Pejzaż bez Ciebie
 
15
maja 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Mozart | Missa brevis
Soliści Capella Cracoviensis
30
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Sonaty skrzypcowe | Bomsori Kim i Rafał Blechacz
 
09
czerwca 2019 | niedziela
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Sonaty kreutzerowskie
 
19
czerwca 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Jedyne takie trio
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie