Chór NFM / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty orkiestrowe
Koncert bożonarodzeniowy | Bach i Vivaldi
21.12.2018
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

J.S. Bach Herz und Mund und Tat und Leben – kantata BWV 147
A. Vivaldi Magnificat RV 610 (I wersja)
***
J.S. Bach Nun komm, der Heiden Heiland – kantata BWV 61
A. Vivaldi Gloria RV 589

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Jarosław Thiel – dyrygent
Hanna Husáhr – sopran I
Agnieszka Ryman – sopran II
Katie Bray – alt
Georg Poplutz – tenor
Stephan Loges – bas
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
Wrocławska Orkiestra Barokowa

Marcin Majchrowski – prowadzenie koncertu

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 15 do 50 zł

Zanim w naszych domach rozpocznie się radosne kolędowanie, zapraszamy na przedświąteczny wieczór z muzyką barokową. Kilka dni przed Wigilią w Narodowym Forum Muzyki zabrzmi muzyka religijna autorstwa dwóch mistrzów: Johanna Sebastiana Bacha i Antonia Vivaldiego.

Nazwisko Johanna Sebastiana Bacha zdaje się dziś jednym z synonimów muzyki okresu baroku. Nie bez powodu to właśnie o nim Joseph Haydn mówił: „ten, od którego pochodzi cała mądrość muzyczna”. Przed kantorem z Lipska chylił czoła również Ludwig van Beethoven. Twórczość barokowego mistrza na powszechne uznanie musiała poczekać około 100 lat od czasu jego śmierci. Wówczas to zachłyśnięci ideą historyzmu romantycy, z Felixem Mendelssohnem Bartholdym na czele, zaangażowali się w przedstawianie publiczności zapomnianych dzieł Bacha i innych dawnych twórców. Dzięki temu nazwisko kompozytora stale pojawia się dziś w repertuarach koncertów, festiwali muzycznych i setek innych wydarzeń kulturalnych. Niezwykły to kontrast względem popularności Bacha wśród współczesnych mu odbiorców Wiódł on bowiem życie spokojne i skromne, skoncentrowane na troskach dnia codziennego. Nie należał do gwiazd wielkiego formatu, nie podróżował po świecie. Pracował w kilku niemieckich miastach jako muzyk, aż w końcu osiadł w Lipsku. Tam z pełnym zaangażowaniem poświęcał się pracy pedagogicznej i kompozytorskiej, piastując stanowisko kantora w protestanckim kościele św. Tomasza.

Pośród dzieł, jakie pisał na potrzeby liturgiczne, swoją liczebnością wyróżniają się kantaty kościelne – zachowało się ich niewiele ponad 200, przy czym każda z nich powstała z myślą o konkretnym wydarzeniu w roku kościelnym. Dzieło Herz und Mund und Tat und Leben (BWV 147) przeznaczone jest na Święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny. Bach zaprezentował je w Lipsku w pierwszym roku pracy w kościele św. Tomasza. Wspomniana kantata jest w rzeczywistości rozszerzoną wersją wcześniejszej kompozycji (sygnowanej numerem BWV 147a), skomponowanej w Weimarze w 1716 roku i przeznaczonej na czas adwentu. Dwa lata wcześniej na tę samą okazję powstała oznaczona dzisiaj sygnaturą BWV 61 kantata Nun komm, der Heiden Heiland.

Muzykę sakralną komponował również Antonio Vivaldi. Współczesnej mu publiczności znany był jednak przede wszystkim jako niezrównany wirtuoz skrzypiec i twórca kilkudziesięciu oper. Renesans zapomnianej przez lata muzyki Vivaldiego miał miejsce w ubiegłym stuleciu. Wtedy też odnaleziono jego Stabat Mater, które zaprezentowano publiczności w 1939 roku w kościele św. Franciszka w Sienie, podczas festiwalu „Tydzień Vivaldiego”. Sprawcą całego zamieszania okazał się włoski kompozytor Alfredo Casella, który odnalazł rękopis wspomnianego dzieła w turyńskiej Bibliotece Narodowej. Na tym zasługi Caselli się nie skończyły – to właśnie on jest autorem pierwszego wydanego drukiem opracowania Stabat Mater. Innym, cieszącym się dziś popularnością, dziełem religijnym Vivaldiego jest Gloria RV 588. Utwór powstał w latach 20. XVIII stulecia, najprawdopodobniej dla chóru działającego w Ospedale della Pietà – weneckim sierocińcu dla dziewcząt, znanym z wysokiego poziomu edukacji muzycznej.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

NFM dla rodziców:
Four Seasons Recomposed
Alexander Sitkovetsky / NFM Orkiestra Leopoldinum
19.04
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Salseando
Manuel Hernández-Silva / Pacho Flores
10.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Beethoven – IX Symfonia. 200 lat tradycji wykonawczej
Annette Dasch / Wrocławska Orkiestra Barokowa
12.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna
Symfonia Losu
Ainārs Rubiķis / NFM Filharmonia Wrocławska
24.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Teseo
Zakończenie sezonu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
26.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Virtuoso Strings
Joseph Swensen / NFM Orkiestra Leopoldinum
02.06
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Messa da Requiem
Giancarlo Guerrero
07.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Duch młodości
Orkiestry symfoniczne szkół muzycznych I i II stopnia
08.06
sob.
17:00
NFM, Sala Główna
Robert-Schumann-Philharmonie
Elias Grandy / Fauré Quartett
12.06
śr.
19:00
NFM, Sala Główna
Carpe diem. Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej
Jacek Kaspszyk / NFM Filharmonia Wrocławska
14.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Mischa Maisky & NFM Orkiestra Leopoldinum
Zakończenie sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum
15.06
sob.
18:00
NFM, Sala Główna
Les Plaisirs des Muses. Na dworze Ludwika XIII
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
16.06
niedz.
18:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Tajemnice fortepianu Chopina
Piotr Pawlak / Wrocławska Orkiestra Barokowa
29.06
sob.
18:00
Wrocław, Aula Leopoldina

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się