Publiczność Narodowego Forum Muzyki będzie miała okazję wysłuchać Pasji wg św. Mateusza BWV 244 w wyjątkowym wykonaniu. Utwór Johanna Sebastiana Bacha zaprezentują muzycy Gabrieli Consort and Players pod kierownictwem swojego szefa artystycznego – utytułowanego dyrygenta Paula McCreesha. Artyści są specjalistami w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej, a Pasję wg św. Mateusza zaprezentują na instrumentach z epoki.
Pasja wg św. Mateusza jest jedną z dwóch zachowanych w całości Bachowskich pasji. Obie zostały napisane w ostatnim okresie twórczości Bacha. Z Pasji wg św. Jana kompozytor nie był w pełni zadowolony. Wpływ na to miała niespójność warstwy tekstowej, dlatego po premierze utworu Bach nadal wprowadzał poprawki. Podczas pracy nad Pasją wg św. Mateusza w trakcie przygotowywania warstwy tekstowej kompozytor nawiązał współpracę z Picandrem. Poeta napisał madrygałowe wiersze, które Bach wykorzystał do stworzenia arii, ariosów i chórów. Pasję dopełniły teksty zaczerpnięte z 26. i 27. rozdziału Ewangelii według św. Mateusza. Kompozytor starannie wyselekcjonował fragmenty Pisma Świętego i podkreślił ich wagę w dziele, zaznaczając je czerwonym atramentem w partyturze utworu. Cytaty z Ewangelii zestawione z głębokimi oraz wprawiającymi w zadumę nad cierpieniem i śmiercią Chrystusa wierszami autorstwa Picandra stanowią perfekcyjne połączenie.
Również pod względem muzycznym możemy zakwalifikować Pasję wg św. Mateusza do klasy arcydzieł. Mimo że dzieło powstało niemal 300 lat temu, nadal tak samo wzrusza i z niezmienną siłą oddziałuje na publiczność. Nic w tym dziwnego – Johann Sebastian Bach był mistrzem stosowania retoryki muzycznej. W utworze znajdziemy mnóstwo zabiegów i figur retorycznych, które wzmacniają wydźwięk dzieła oraz znacząco wpływają na jego dramatyczność. Opis męki Chrystusa jest mistrzowsko przedstawiony również za sprawą doboru odpowiednich technik kompozytorskich oraz zastosowania barokowego bogactwa melodyczno-harmonicznego. Warto podkreślić, że tego wieczoru Pasja wg św. Mateusza zabrzmi niemal tak samo jak podczas premiery w 1729 roku. O zgodność ze standardami wykonywania muzyki dawnej zadbają światowi specjaliści w tej dziedzinie – zespół Gabrieli Consort and Players, którego członkowie są bezapelacyjnymi autorytetami w zakresie interpretacji dzieł renesansu i baroku.