UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
22
Maja 2019
środa
godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Bach – Msza h-moll
Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Soliści
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Program:

J.S. Bach Msza h-moll  BWV 232

Koncert odbywa się w ramach IX Festiwalu Kultury Protestanckiej

Chór NFM /fot. Łukasz Rajchert

W ramach kolejnych obchodów Tygodnia Kultury Protestanckiej prezentujemy melomanom jedno z najważniejszych dzieł religijnych Johanna Sebastiana Bacha. Słynną, monumentalną Mszę h-moll usłyszymy w wykonaniu solistów i zespołów Narodowego Forum Muzyki pod kierownictwem Andrzeja Kosendiaka.

Msza h-moll jest jedną z tych kompozycji, które udowadniają słuchaczowi, że twórczość Johanna Sebastiana Bacha przekraczała granice epoki, w jakiej żył. Co ciekawe, wspomniane arcydzieło nie zostało nawet wykonane za życia kompozytora – ze względu na połączenie cech protestanckiej i katolickiej muzyki liturgicznej nie miało bowiem praktycznego zastosowania. Co więcej, do dziś trudno ustalić powód powstania Mszy. Badacze wciąż zadają pytanie, dlaczego Bach, który przez większość życia pracował jako luterański kantor, zdecydował się na skomponowanie dzieła dla Kościoła katolickiego. W dodatku podjął się tego wyzwania tylko raz – napisał jeszcze cztery skrócone msze luterańskie, ale nigdy więcej nie zdecydował się na stworzenie kolejnej, monumentalnej muzyki przeznaczonej do liturgii. Msza h-moll jest zresztą dziełem wyjątkowym pod wieloma względami. Niemal każda z jej części powstała w innym czasie, na przestrzeni 9 lat. Niektóre fragmenty mają swoje pierwowzory we wcześniej skomponowanych przez Bacha kantatach.

Historia Wielkiej Mszy h-moll jest najczęściej łączona przez badaczy ze śmiercią polskiego władcy Augusta II Mocnego. W lutym 1733 roku ogłoszono pięciomiesięczną żałobę wraz z obowiązującym w jej ramach całkowitym zakazem wykonywania muzyki. Bach rozpoczął wówczas pracę nad Kyrie i Gloria. Miał zamiar przedstawić ją nowemu władcy – Augustowi III Sasowi – mając tym samym nadzieję na otrzymanie posady nadwornego kompozytora na saskim dworze w Dreźnie. Propozycję Bach otrzymał dopiero kilka lat później, co najprawdopodobniej nie miało związku z jego wcześniejszym darem. Mimo nie do końca sprzyjających okoliczności artysta kontynuował pracę nad dziełem, które dopiero 40 lat po jego śmierci otrzymało tytuł Die grosse katholische Messe. Wyjątkowa kompozycja łączy w sobie najbardziej wyraziste cechy stylu Bachowskiego z katolickim obrządkiem liturgicznym i luterańską teologią krzyża. Choć niektórzy muzykolodzy porównują wspomniane dzieło do słynnej Sztuki fugi, to jednak cel jej skomponowania był zupełnie inny. Jak cała muzyka religijna Bacha również Msza h-moll to kompozycja, której przeznaczeniem jest przede wszystkim towarzyszenie modlitwie i religijnej kontemplacji słuchaczy.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
VIP Dostępne
  • Bilet VIP
60 PLN
I kategoria Dostępne
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
45 PLN
35 PLN
II kategoria Dostępne
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
40 PLN
30 PLN
15 PLN
III kategoria Ostatnie miejsca
  • III kat - Bilet normalny
  • III kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
35 PLN
25 PLN
15 PLN
VIP Room Ostatnie miejsca
  • VIP Room
50 PLN
Bilet VIP Room gwarantuje wstęp do sali VIP Room w przerwie koncertu i ważny jest tylko z biletem na koncert.

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 1
19
lutego 2019 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Berliner Philharmoniker & Yannick Nézet-Séguin
 
22
lutego 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
La valse
 
Ostatnie miejsca: 14
23
lutego 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Fantazja, medytacja i przemiana
 
08
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Cudowny mandaryn
 
15
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Brahms – IV Symfonia
 
16
marca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Mozart & Dreamers’ Circus
 
Ostatnie miejsca: 38
24
marca 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Telemann – Pasja wg św. Łukasza
 
29
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Sinfonia Buenos Aires
 
30
marca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Romans z Beethovenem
 
07
kwietnia 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Klasyczne piękno | Boccherini
 
12
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Siedem pieśni ostatnich dni | Orkiestra Filharmonii Łódzkiej & Paweł Przytocki
 
13
kwietnia 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Muzyczne korzenie
 
14
kwietnia 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Stabat Mater II
 
16
kwietnia 2019 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
J.S. Bach | Pasja wg św. Mateusza
 
26
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Studium harmonii
 
27
kwietnia 2019 | sobota
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Timothy Chooi i NFM Orkiestra Leopoldinum
 
05
maja 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Z Wrocławia do Wiednia
 
10
maja 2019 | piątek
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Oratorium Marianum
Simple Symphony
B. Britten, J. Swensen, J.Haydn
10
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Śpiąca królewna
 
17
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
sala koncertowa Filharmonii
Tańce na smyczki
 
31
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Karnawał zwierząt
 
07
czerwca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Wyznanie duszy
 
14
czerwca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Muzyczna autobiografia | Zakończenie sezonu artystycznego NFM Filharmonii Wrocławskiej
 
15
czerwca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Polski barok
 
22
czerwca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Eroica
 
23
czerwca 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Różne oblicza Wiednia
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie