Tematem przewodnim tego koncertu będzie taniec. Instrumentaliści NFM Orkiestry Leopoldinum pod przewodnictwem znakomitego koncertmistrza zespołu Christiana Danowicza zaprezentują przegląd muzycznych form tanecznych, stworzonych przez kompozytorów z różnych rejonów świata. Muzykom będzie towarzyszyć wyjątkowy gość – argentyński wirtuoz bandoneonu Marcelo Nisinman.
Część koncertu będzie poświęcona wybitnie ekspresyjnemu, rozpoznawanemu na całym świecie symbolowi Argentyny, jakim jest tango. Historia tanga nie zaczęła się jednak szczęśliwie ze względu na okoliczności jego powstania – początkowo tańczono je głównie w domach publicznych oraz knajpach o złej reputacji. Dodatkowo z uwagi na zmysłowy wymiar tego tańca tango zostało okrzyknięte niemoralną rozrywką. Na szczęście podejście do tanga wraz z upływem czasu zmieniało się. Należy podkreślić, że duży wkład w popularyzację i stworzenie nowego nurtu zwanego tango nuevo miał Astor Piazzolla. Dzięki temu kompozytorowi tango zaczęło być rozpoznawane przez szerokie grono publiczności na całym świecie! Tego wieczoru usłyszymy jeden z utworów Piazzolli: Michelangelo ‘70, w którym wymagającą partię bandoneonu zaprezentuje wirtuoz tego instrumentu, Marcelo Nisinman. W jego wykonaniu usłyszymy także wiązankę najpiękniejszych argentyńskich tang.
Podczas wieczoru nie zabraknie również innych utworów inspirowanych muzyką ludową. Jednym z nich będzie Taniec góralski z baletu Harnasie autorstwa znakomitego polskiego twórcy, Karola Szymanowskiego. Dzieło to przesycone jest folklorem góralskim, który był szczególnie bliski kompozytorowi. Szymanowski często bywał na Podhalu, chłonął tamtejszą kulturę i w innowacyjny sposób wykorzystywał oraz opracowywał ją w swoich własnych dziełach. Innym kompozytorem, dla którego kluczowa była rodzima muzyka ludowa, był Béla Bartók. Podczas koncertu usłyszymy jego porywające i zapadające w pamięć Rumuńskie tańce ludowe. Ważnym punktem w życiu Bartóka był kontakt z węgierską muzyką tradycyjną. Fascynacja folklorem Węgier oraz ościennych krajów wywarła ogromny wpływ na twórczość kompozytora. Tego wieczoru publiczność czeka także akcent grecki – pojawi się on za sprawą utworu Nikosa Skalkottasa Five Greek Dances.
III Suita Ottorina Respighiego powstała w wyniku zafascynowania się tego kompozytora muzyką dawną. Twórca dotarł do kilku anonimowych tańców pochodzących z XVI i XVII wieku, postanowił je opracować i połączyć w formę suity. Również Krzysztof Penderecki należy do artystów, którzy chętnie wykorzystują tradycyjne formy muzyczne. Widoczne jest to w Polskim Requiem, w którym dzięki zastosowaniu formy chaccony nawiązał do tradycji baroku. W programie koncertu pojawi się także lubiana przez publiczność forma walca, a stanie się to dzięki utworowi Walc Scherzo op. 34 Piotra Czajkowskiego.