Zespół Roots Magic został założony w 2013 roku przez utytułowanych włoskich muzyków – klarnecistę Alberto Popollę, saksofonistę Errico De Fabritiisa, kontrabasistę Gianfranco Tedeschiego oraz perkusistę Fabrizio Sperę. Oryginalny koncept artystów polega na fuzji tradycyjnego bluesa z muzyką improwizowaną o wyraźnej proweniencji freejazzowej. Rezygnując z instrumentu harmonicznego, członkowie formacji położyli nacisk na muzyczną wolność i surowość brzmienia – szczególnie w ramach aktywności koncertowej. Po dwóch latach od swojego powstania zespół wydał debiutancki album Hoodoo Blues & Roots Magic (w prestiżowej wytwórni Clean Feed Records). Płyta wzbudziła duże zainteresowanie dziennikarzy muzycznych, co znalazło swoje odzwierciedlenie w wysokich miejscach w rankingach podsumowujących premiery fonograficzne roku 2015 (m.in. w „New York Jazz Record” czy „Musica Jazz Top Poll”). Repertuar włoskiego kwartetu stanowią kompozycje bluesowe autorstwa legendarnych twórców, zarówno ojców gatunku (m.in. Roberta Johnsona czy Charleya Pattona), jak i współzałożycieli chicagowskiej organizacji Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM; m.in. Henry’ego Threadgilla czy Roscoe Mitchella). Muzycy Roots Magic stale rozwijają kompozycje swoich mistrzów, składając im w ten sposób hołd. W ramach kontynuacji współpracy z portugalską wytwórnią latem zeszłego roku zespół wydał swój drugi album – Last Kind Words. Niepodrabialny styl avant-blues, który został zaprezentowany przez formację na tym krążku, po raz kolejny zdobył uznanie prasy i powiększył grono fanów zespołu.
Amir ElSaffar to wykształcony klasycznie trębacz, który rozwija język jazzowy, łącząc go z estetyką wywodzącą się z muzyki tradycyjnej Bliskiego Wschodu – irackim maqam. Muzyk wydaje swoje albumy (sześć spośród ośmiu autorskich krążków) w katalogu Pi Recordings, jednej z najciekawszych wytwórni płytowych XXI wieku związanych z muzyką jazzową. Amir ElSaffar maqam zgłębiał już po studiach, podczas pięcioletnich poszukiwań mistrzów tego gatunku. W tym czasie nauczył się także gry na santurze i języka arabskiego, którym posługuje się w partiach wokalnych w swoich utworach. Jest m.in. laureatem Doris Duke Performing Artist Award, a także beneficjentem tegorocznego stypendium United States Artists – prestiżowej pozarządowej organizacji wspierającej różne dziedziny sztuki. Współpracował z takimi artystami, jak Cecil Taylor, Nasheet Waits, Rudresh Mahanthappa czy John Escreet. Podczas koncertu w ramach 15. edycji Jazztopad Festival zostanie premierowo zaprezentowany program, w którym trębacz zestawi ze sobą różne muzyczne światy, zacierając międzykulturowe granice. Jego nowe kompozycje wykonają Lutosławski Quartet – jeden z czołowych w Polsce kwartetów smyczkowych wykonujących muzykę XX i XXI wieku – oraz kontrabasista Ksawery Wójciński i klarnecista Wacław Zimpel. Dwaj ostatni, doskonale znani fanom polskiej muzyki improwizowanej, w ramach autorskich projektów często czerpali z muzyki tradycyjnej (m.in. indyjskiej, żydowskiej, ukraińskiej czy polskiej). Amir ElSaffar jako ceniony twórca wielokrotnie otrzymywał zamówienia kompozytorskie (m.in. od Newport Jazz Festival i Jazz Institute of Chicago), które dotyczyły nie tylko składów jazzowych, lecz także zespołów z tradycyjnym bliskowschodnim instrumentarium i orkiestr kameralnych. Obecnie trębacz jest kompozytorem rezydentem francuskiej Fondation Royaumont.