UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
05
Października 2018
piątek
godz. 19:30
Ratusz, Sala Wielka
Rynek 1, Wrocław
Dzieła polskiego baroku | Musica Polonica Rediviva
Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Aldona Bartnik – sopran
Jerzy Butryn – bas
Zbigniew Pilch – koncertmistrz
Zespół instrumentalny – studenci Conservatorio Superior de Música de Aragón w Saragossie (Hiszpania):
Miguel Á. Barrio, Cristina Carrascal, Natalia M. Callejo, Eva C. Moneo, Luis A. Rodríguez, Mireia Escobar –  skrzypce
Francisco J. Palomino, Iván Sánchez – altówki
María Biarge – wiolonczela
Esperanza Avellaneda – kontrabas
Alfonso Usón – organy

 

Program:

M. Zieleński Vox in Rama, In monte Oliveti, Amen dico vobis, Viderut omnes
S.S. Szarzyński Veni Sancte Spiritus, Sonata, Jesu spes mea
A. Jarzębski Chromatica, Berlinesa
M. Mielczewski Deus in nomine Tuo
G.G. Gorczycki Motety – wybór
H.M. Górecki Trzy utwory w dawnym stylu

 

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia niepodległości

 

Sponsor koncertów realizowanych w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości
 

 

 

Andrzej Kosendiak / fot. Łukasz Rajchert

Wspaniała muzyka barokowych kompozytorów przeniesie nas do czasów świetności I Rzeczypospolitej. Specjaliści od wykonawstwa historycznego oraz pełni pasji studenci z Saragossy pod batutą maestra Andrzeja Kosendiaka wykonają ten efektowny repertuar w Hiszpanii i w Polsce.

Zabrzmi przede wszystkim muzyka sakralna. Kompozycje mszalne Mikołaja Zieleńskiego pochodzą z jego zbioru utworów na cały rok liturgiczny Offertoria et communiones totius anni, opublikowanego w Wenecji w 1611 roku. Vox in Rama jest utworem lamentacyjnym przeznaczonym na święto Świętych Młodzianków, oddającym napięcie tekstu poprzez duże skoki interwałowe i dysonanse. In Monte Oliveti to modlitwa w Ogrodzie Oliwnym. Przeznaczony na Boże Narodzenie graduał Viderunt Omnes opiera się na tekstach z Psalmu 98 (Ujrzały wszystkie krańce ziemi / zbawienie Boga naszego), z kolei Amen dico vobis to utwór na styczniowe święto nawrócenia św. Pawła. Dzieła Zieleńskiego nawiązują do motetów znakomitego wenecjanina Giovanniego Gabrielego.

Usłyszmy charakterystyczne dla Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego koncerty solowe na głos z towarzyszeniem dwojga skrzypiec i basso continuo: Jesu spes mea i Veni Sancte Spiritus do słów sekwencji na uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Na tę samą obsadę przeznaczony jest jedyny znany instrumentalny utwór kompozytora – Sonata. To trzy z zaledwie dziesięciu kompozycji Szarzyńskiego, które zachowały się do naszych czasów.

Dwa dzieła Adama Jarzębskiego, które znalazły się w programie, pochodzą ze zbioru Canzoni e concerti. Twórca poznał te gatunki muzyczne prawdopodobnie we Włoszech, gdzie wybrał się w młodości, by udoskonalić swój warsztat kompozytorski. Podróż się opłaciła – jego canzony w niczym nie ustępują najlepszym utworom tego typu. Co ciekawe, Jarzębski w większości swoich kompozycji nie sprecyzował obsady wykonawczej, natomiast wielu nadał tytuły, często inspirowane miastami, które zapewne odwiedzał w trakcie tournée jako skrzypek elektora brandenburskiego. Zabrzmi berlińska Berlinesa oraz Chromatica zawierająca pochody chromatyczne (półtonowe).

Koncert Marcina Mielczewskiego Deus in Nomine Tuo, do słów Psalmu 54, znamy ze zbioru opublikowanego w Berlinie po śmierci kompozytora. Znalazły się w nim także utwory Claudia Monteverdiego czy Francesca Capelli, co potwierdza reputację Mielczewskiego jako najbardziej znanego w Europie polskiego kompozytora XVII wieku. Koncert napisany został na mały zespół z udziałem m.in. fagotu, wiadomo jednak, że w czasach kompozytora instrument ten zastępowała często viola (dziś może tę partię wykonać również wiolonczela). 

Wysłuchamy także wyboru motetów Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, skomponowanych do tekstów łacińskich. Jeden z najciekawszych kompozytorów polskich przełomu XVI i XVII wieku, łączący cechy muzyki renesansu i baroku, zasłynął także jako autorytet teologiczny i dobroczyńca prowadzący wiele działań charytatywnych.

W finale koncertu zostanie zaprezentowany cykl trzech miniatur Henryka Mikołaja Góreckiego Trzy utwory w dawnym stylu, który pokazuje, jak wiele inspiracji mogli w muzyce dawnej znaleźć kompozytorzy XX wieku. Górecki skomponował to niezwykle przyjemne w odbiorze dzieło w latach 60. minionego stulecia, kiedy należał do zdeklarowanych przedstawicieli awangardy.

Bogactwo polskiej kultury wzbudza ciekawość za granicą i w trakcie trzeciej już edycji Musica polonica rediviva nie brakowało studentów chętnych, by uczyć się pod okiem Andrzeja Kosendiaka i polskich artystów. Tym razem barokowe skarby zgłębiali instrumentaliści z Conservatorio Superior de Música de Aragón w Saragossie, stolicy Aragonii, regionu w północnej Hiszpanii. Koncertmistrzem studenckiego zespołu będzie skrzypek wirtuoz Zbigniew Pilch, na co dzień koncertmistrz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, solista, kameralista, a także pedagog. Partie wokalne wykonają: specjalizująca się w repertuarze barokowym Aldona Bartnik, która występowała m.in. z Jordim Savallem, Tonem Koopmanem i Fabiem Bonizzonim, oraz Jerzy Butryn, który wraz z zespołem Collegium Zieleński zdobył francuską nagrodę Złotego Orfeusza i polskiego Fryderyka. Projekt maestra Kosendiaka, popularyzujący rodzimą twórczość w Europie, ma szczególne znaczenie w roku obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

 


Projekt współorganizowany przez:
Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
20 PLN
10 PLN

Podobne wydarzenia

22
lutego 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
La valse
 
23
lutego 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Fantazja, medytacja i przemiana
 
08
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Cudowny mandaryn
 
15
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Brahms – IV Symfonia
 
Ostatnie miejsca: 47
16
marca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Mozart & Dreamers’ Circus
 
Ostatnie miejsca: 1
24
marca 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Telemann – Pasja wg św. Łukasza
 
29
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Sinfonia Buenos Aires
 
30
marca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Romans z Beethovenem
 
07
kwietnia 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Klasyczne piękno | Boccherini
 
12
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Siedem pieśni ostatnich dni
 
13
kwietnia 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Muzyczne korzenie
 
14
kwietnia 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Stabat Mater II
 
16
kwietnia 2019 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
J.S. Bach | Pasja wg św. Mateusza
 
26
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Studium harmonii
 
27
kwietnia 2019 | sobota
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Timothy Chooi i NFM Orkiestra Leopoldinum
 
05
maja 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Z Wrocławia do Wiednia
 
10
maja 2019 | piątek
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Oratorium Marianum
Simple Symphony
B. Britten, J. Swensen, J.Haydn
10
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Śpiąca królewna
 
17
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
sala koncertowa dawnej Filharmonii
Tańce na smyczki
 
22
maja 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Bach – Msza h-moll
 
31
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Karnawał zwierząt
 
07
czerwca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Wyznanie duszy
 
14
czerwca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Muzyczna autobiografia | Zakończenie sezonu artystycznego NFM Filharmonii Wrocławskiej
 
15
czerwca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Polski barok
 
22
czerwca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Eroica
 
23
czerwca 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Różne oblicza Wiednia
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie