UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
06
Lutego 2019
środa
godz. 19:00
Sala symfoniczna Filharmonii im. M. Karłowicza
Małopolska 48, 70-515 Szczecin
Klasycy | West Side Sinfonietta w Szczecinie
Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
West Side Sinfonietta / NFM Orkiestra Salonowa
Grzegorz Chojnowski – prowadzenie koncertu

Program:

W.A. Mozart VI Serenada D-dur KV 239 „Serenata notturna“, XIII Serenada G-dur KV 525 „Eine kleine Nachtmusik”, Ein musikalischer Spaß KV 522

J. Haydn Symfonia fis-moll Hob. I:45 „Pożegnalna”

 

West Side Sinfonietta / NFM Orkiestra Salonowa / fot. Karol Sokołowski

Opis ze strony Filharmonii Szczecińskiej:

Wielcy klasycy wiedeńscy rzadko kojarzą nam się z muzycznymi dowcipami lub muzyką rozrywkową. A jednak w bogatym dorobku zarówno Wolfganga Amadeusa Mozarta, jak i Josepha Haydna można znaleźć przykłady muzyki lekkiej i żartobliwej. Do tak zwanej muzyki plenerowej należały takie gatunki, jak divertimenta, kasacje i serenady, w tym słynna „Eine kleine Nachtmusik” (‘Mała nocna muzyka’). Do tematyki nocnej nawiązuje również „Serenata notturna”, czyli Serenada D-dur KV 239. Trzyczęściowa kompozycja napisana została na nietypową obsadę dwóch małych orkiestr, nawiązując do barokowego gatunku concerto grosso.

Wymiar satyryczny ma divertimento KV 522 Ein musikalischer Spass (‘Żart muzyczny’). Kompozytor zdaje się tu parodiować niekompetentnych twórców, celowo umieszczając w utworze „błędy” – przynajmniej w rozumieniu klasycznej kompozycji. W czteroczęściowej formie pojawiają się zatem momenty politonalne, kadencja grana w skali całotonowej, błędna transpozycja rogów, co powoduje wyraźne dysonanse, wprowadzenie powolnego tempa maestoso w tanecznej części menueta, a w finale nieudolna fuga, całość zaś każdy z muzyków kończy w innej tonacji.

Muzycznym żartem jako argumentem w zupełnie poważnej dyskusji posłużył się Haydn. Kompozytor przez wiele lat był kapelmistrzem na dworze książąt Esterházych. W 1772 roku książę Nikolaus razem ze swoją świtą od dłuższego czasu przebywał w letniej rezydencji Esterháza na Węgrzech i nie zgadzał się na powrót towarzyszących mu muzyków do rodzinnego Eisenstadt, gdzie czekały na nich rodziny. Artyści poprosili swojego kapelmistrza, nazywanego niekiedy pieszczotliwie „Papą” Haydnem, by wstawił się za nimi u księcia. Gdy jednak dyplomatyczne środki zawiodły w sporze z Esterházym, kompozytor sięgnął po argumenty muzyczne. W swojej nowej symfonii odważył się na bardzo wymowny gest – finałowe Adagio napisał w taki sposób, że kolejni muzycy orkiestry zaprzestają gry, gaszą świecę i schodzą z estrady – w zakończeniu na estradzie pozostaje jedynie dwóch skrzypków. Książę chyba odczytał ten muzyczny przekaz, ponieważ w dzień po premierze Symfonii nr 45 dwór powrócił do Eisenstadt.






Podobne wydarzenia

16
lutego 2019 | sobota
godz. 20:00
Koncerty wyjazdowe
Frauenkirche
NFM Filharmonia Wrocławska w Dreźnie
 
05
maja 2019 | niedziela
godz. 11:00
Koncerty wyjazdowe
Hessisches Staatstheater Wiesbaden
Wrocławska Orkiestra Barokowa w Wiesbaden
 
14
maja 2019 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty wyjazdowe
Filharmonia im. Artura Rubinsteina
Polish Cello Quartet w Łodzi
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie