UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

DYREKTOR

Andrzej Kosendiak – dyrektor Narodowego Forum Muzyki, artysta, dyrygent i pedagog – należy do najaktywniejszych muzyków i organizatorów życia muzycznego w Polsce. Jest absolwentem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w 2013 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego. Przez wiele lat prowadził intensywną działalność pedagogiczną na wrocławskiej Akademii Muzycznej, m.in. w latach 2001–2009 pełnił funkcję kierownika Międzywydziałowej Pracowni Muzyki Dawnej. Od 2014 roku jest profesorem Akademii Muzycznej w Gdańsku.

W 2005 roku został dyrektorem Filharmonii Wrocławskiej oraz Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans i doprowadził do zmiany oblicza obydwu tych instytucji oraz do przekształcenia ich w jedną nowoczesna instytucję – Narodowe Forum Muzyki. Jest twórcą koncepcji powstania we Wrocławiu prestiżowego obiektu koncertowego pod tą samą nazwą, którego budowę koordynuje. Z inicjatywy Andrzeja Kosendiaka powstało Zrzeszenie Filharmonii Polskich, w którym pełni drugą kadencję na stanowisku Przewodniczącego Zarządu.


Andrzej Kosendiak powołał do życia nowe zespoły artystyczne działające w Narodowym Forum Muzyki, są to: Chór NFM, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Chór Chłopięcy NFM. Artysta zainicjował Leo Festiwal oraz międzynarodowe spotkania chórów Singing Europe, dzięki jego staraniom w 2013 roku Filharmonia Wrocławska zorganizowała 27. Kongres International Society for the Performing Arts. Jest współinicjatorem akademii muzyki dawnej łączącej kursy mistrzowskie z koncertami (Akademia Bachowska w 2013 i Händlowska w 2014 roku). Zainicjował projekty edukacyjne – Śpiewający Wrocław, Śpiewająca Polska, Singing Europe, Pośpiewaj mi mamo, pośpiewaj mi tato, przyczynił się do powstania Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego. Jest jednym z pomysłodawców miesięcznika „Muzyka w Mieście” wydawanego od 2012 roku przez Narodowe Forum Muzyki.

Andrzej Kosendiak zainicjował cykl wydawnictw płytowych 1000 lat muzyki we Wrocławiu prezentujący muzyczne dziedzictwo miasta. Jest pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym projektu nagrania dzieł wszystkich Witolda Lutosławskiego – w ramach serii Opera omnia ukazało się dotąd sześć albumów. Dzięki jego staraniom realizowany jest wspólny projekt fonograficzny Paula McCreesha i Chóru NFM obejmujący nagrania wielkich dzieł oratoryjnych. Dotychczas wydane płyty zdobyły prestiżowe wyróżnienia: dwukrotnie BBC Music Magazine Award, Diapason d'Or oraz Editor's Choice magazynu „Gramophone”.

Szczególnym zainteresowaniem artysty cieszy się muzyka dawna: był współzałożycielem zespołu Collegio di Musica Sacra (1985) i do dziś jest jego kierownikiem artystycznym. Koncertował w wielu krajach Europy, a także w USA (m.in. współpracował z Chapel Hill University NC), występował na najbardziej prestiżowych festiwalach i w salach koncertowych Polski. Dokonał nagrań nieznanych dotąd dzieł z Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu – Musica da Chiesa (DUX), Biblioteki w Strasburgu – F.X. Richter: Messa Pastorale, Sinfonia In D, Magnificat (CYPRES) oraz Stabat Mater A.M. Bononciniego (DUX). W 2012 i 2014 roku ukazały się płyty (CD Accord) zawierające dzieła G.G. Gorczyckiego pod batutą Andrzeja Kosendiaka, za pierwszy z albumów artysta otrzymał Wrocławską Nagrodę Muzyczną, oba zostały nominowane do nagrody Fryderyk. Najnowsze wydawnictwo artysty to Salzburska Msza Maryjna z muzyką liturgiczną Mozarta (CD Accord).

Jako dyrygent regularnie koncertuje z Chórem i  NFM Filharmonią Wrocławską, a także Wrocławską Orkiestrą Barokową oraz zespołami filharmonicznymi z całej Polski. W ostatnich latach poprowadził wykonania m.in.: oratoriów Stworzenie świata J. Haydna, Mesjasz G.F. Händla, Mszy c-moll oraz Requiem W.A. Mozarta, Mszy h-moll, a także obu Pasji J.S. Bacha (artysta wprowadził we Wrocławiu tradycję wykonywania tych dzieł w Wielkim Tygodniu), Requiem G. Fauré oraz kantaty Saint Nicolas B. Brittena.

 

 

 

 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie