UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

DYREKTOR ARTYSTYCZNY FESTIWALU NOWOROCZNEGO

Bassem Akiki – dyrygent i doktor sztuki, współpracuje z wieloma orkiestrami i teatrami muzycznymi na świecie. Jego ogromna energia, pasja muzyczna i precyzja w działaniach artystycznych doceniana jest zarówno przez publiczność i krytykę, jak i zespoły muzyczne. Bassem Akiki studiował filozofię na Lebanese International University (Bejrut). Ukończył z wyróżnieniem dyrygenturę chóralną na Akademii Muzycznej w Krakowie, a z wynikiem celującym dyrygenturę symfoniczno-operową na Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Wykształcenie w dziedzinie filozofii pozwoliły Bassemowi Akiki na przeanalizowanie związków filozofii z muzyką. Po przygotowaniu pracy magisterskiej, traktującej o relacji pomiędzy Richardem Wagnerem, Fryderykiem Nietzsche a Richardem Straussem, dyrygent przygotował i obronił rozprawę doktorską pt. Antropocentryzm i teocentryzm w muzyce XXI wieku na przykładzie opery Petera Angels in America na Uniwesytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Opera ta została wykonana po raz pierwszy w Polsce właśnie pod jego batutą, w ramach festiwalu Opery Współczesnej w październiku 2012 roku we Wrocławiu.

Muzyczne zainteresowania Bassema Akiki skupiają się wokół muzyki Zachodu i Wschodu, których wzajemne wpływy stanowiły temat wykładów, które artysta prowadził w latach 2007–2009 w Uniwersytecie im. Phillipsa w Marburgu (Niemcy).  Prowadził także wiele kursów mistrzowskich między innymi w Queen Elisabeth Music Chapel w Waterloo, w Akademii Operowej przy Operze Królewskiej La Monnaie w Brukseli i w Swarthmore College w Stanach Zjednoczonych.

Bassem Akiki zadebiutował, prowadząc przedstawienie Traviata G. Verdiego z zespołem Opery Wrocławskiej, w wieku 24 lat, gdzie do 2013 roku był dyrygentem. Artysta posiada bogaty repertuar symfoniczny oraz dyryguje takimi dziełami operowymi jak: Così fan tutte, Don Giovanni, Czarodziejski flet W.A. Mozarta; La traviata, Rigoletto, Falstaff G. Verdiego; Carmen G. Bizeta; Kobieta bez cienia R. Straussa; Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha; Cyganeria, Turandot G. Pucciniego; Borys Godunow M. Musorgskiego; Matka czarnoskrzydłych snów H. Kulenty i La libertà chiama la libertà E. Knapika.
W 2013 roku zadebiutował w Teatrze Wielkim Operze Narodowej prowadząc spektakle Nabucco G. Verdiego oraz Jolanta P. Czajkowskiego i Zamek Sinobrodego B. Bartoka.

Poza klasycznym repertuarem Bassem Akiki przygotował i zadyrygował światowymi premierami wielu dzieł współczesnych kompozytorów. W 2012 roku przygotował i poprowadził światową prapremierę opery Slow man N. Lens/J. M Coetzee  w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W 2014 roku zadebiutował w Teatrze La Monnaie w Brukseli przygotowując premierę spektaklu Shell Shock" N. Lens/N.Cave, w  lutym 2015 roku przygotowywał i poprowadził w brukselskim królewskim teatrze operowym światową premierę opery Medúlla z muzyką Björk.
 
Aktualnie Bassem Akiki jest gościnnym dyrygentem w wielu teatrach operowych i filharmoniach w Polsce (Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie, Teatr Wielki w Poznaniu, Narodowe Forum Muzyki NFM we Wrocławiu czy Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach) i na świecie (Opera Królewska La Monnaie w Brukseli czy Chamber Orchestra of Philadelphia).
Bassem Akiki jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Noworocznego NFM we Wrocławiu, którą pierwszą edycję odbędzie się w styczniu 2016 r.

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020