UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Już przed naszą erą Publiusz Wergiliusz Maro, wielki rzymski poeta, mawiał: varium et mutabile semper femina („niestałą i zmienną jest zawsze kobieta”). Po ponad osiemnastu wiekach, dokładnie w 1851 roku, Giuseppe Verdi w swoim arcydziele, operze Rigoletto, przedstawił tę tezę muzycznie. Książę Mantui śpiewa w III akcie: La donna e mobile („Kobieta zmienną jest”). W 2017 roku 2. Festiwal Noworoczny NFM nawiąże do właśnie do tej myśli Wergiliusza i Verdiego. Kobieta fff to nie tylko trzy razy forte, czyli fortissimo possibile, lecz także dwa koncerty i gala, których osią jest femina. A nasze potrójne „f” to: fason, fortel i finta.


Bon ton, wykwintność i etykieta zawładną pierwszym koncertem zatytułowanym Syreni śpiew. Orkiestra Salonowa NFM przedstawi muzykę, jaka zwyczajowo rozbrzmiewa w Nowym Roku. Usłyszymy czarowne kompozycje instrumentalne oraz arie z operetek doskonale znanych twórców, takich jak: Franz Lehár, Emmerich Kálmán, Johann Strauss (ojciec) i Robert Stolz.

W drugim dniu festiwalu zatriumfują kobiety – w pierwszej części koncertu (który zagramy tego dnia dwukrotnie!) spotkamy się z operą. Miłość, spryt i rozmaite, tajemne machinacje – damska przewrotność, kokieteria i błyskotliwość zawładnęły uczuciami niejednego adoratora. Na noworocznej gali pojawią się więc bezkompromisowa i niezależna Carmen, uwodzicielska Dalila, podstępna księżna Eboli oraz przebiegła i zdradzona Tosca – rozmaite kobiece intrygi utrwalone w operowych librettach. Damską naturę trafnie określił George Bernard Shaw: „Kobieta często spogląda na jednego mężczyznę, rozmawia z drugim, a myśli o trzecim”. Można sobie na tym koncercie wyobrazić więc taką scenę: mezzosopran śpiewa partię Carmen, patrzy na dyrygenta, zwraca się do tenora, a w skrytości serca myśli o barytonie.
Gdyby zatrzymać się przy operze XIX-wiecznej, to idealny tytuł naszej gali brzmiałby „Kobieta i nóż”. Zdecydowaliśmy się jednak na tytuł Kobieta i rewolwer, bo w XX-wiecznych musicalach pojawia się właśnie ta nieco nowocześniejsza broń – równie zabójcza, a dodająca kobiecie tajemniczości. Drugą część gali zdominują humor i miłość z odrobiną powagi: zabrzmią mambo z West Side Story i tango z więziennych cel musicalu Chicago; przypomnimy też słynne słowa Marilyn Monroe o tym, że jedyni przyjaciele kobiety to diamenty. Gala noworoczna może więc zamienić się w intrygującą komiczno-kryminalną zagadkę z wątkami muzycznymi wybranymi z najpiękniejszych fragmentów oper i musicali i wykonanymi przez solistów w międzynarodowej obsadzie oraz Chór i NFM Filharmonię Wrocławską.

Temat koncertu kończącego festiwal może wydawać się pewnym zwrotem akcji, jednak będzie to tylko ruch wykonany dla zmylenia przeciwnika. To panie zaproszą panów, a fintą – bo bywa w tym tańcu namiętnie, groźnie i dramatycznie – stanie się „białe tango”. Będzie to historia tanga opowiedziana w zachwycających choreograficznie scenkach, która zaprezentowana zostanie w wykonaniu świetnych tancerzy oraz NFM Leopoldinum – Orkiestry Kameralnej.

Jak widać, na 2. Festiwal Noworoczny NFM we Wrocławiu, zaplanowany na 6–8 stycznia 2017 roku, złożą się trzy wyjątkowe i bardzo zróżnicowane koncerty. Zapraszam Państwa do nas, do Narodowego Forum Muzyki, na wspólną z artystami zabawę przy muzyce i życzę Państwu niezapomnianych przeżyć.
Niech nasz festiwal będzie wspaniałym muzycznym preludium do nowego, 2017 roku!

Bassem Akiki
Dyrektor artystyczny Festiwalu Noworocznego

 

 

 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie