Marek Weiss

Ukończył polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserię w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej. Stypendium British Institute umożliwiło mu pobyt w Wielkiej Brytanii. Debiutował spektaklem Troilusa i Kresydy Szekspira w Teatrze Narodowym.

Marek Weiss był dyrektorem Teatru Muzycznego w Słupsku (1978–81), reżyserem w Teatrze Narodowym w Warszawie (1981–82) oraz głównym reżyserem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie (1982–88; 1992–95). W latach 1995–2001 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, a w latach 2004–2005 – zastępcy dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Od 2006 do 2014 r. pracował jako reżyser w Warszawskiej Operze Kameralnej. Wiele z jego spektakli było prezentowanych w licznych miastach Europy i Azji. Za granicą pracował jako reżyser w Bułgarii, Izraelu, Turcji, USA, Korei Południowej, Belgii, Holandii, Finlandii i na Słowacji. Wielokrotnie realizował spektakle na festiwalach w Atenach, Jerozolimie, Xanten, Carcassonne, Pafos i Vichy.

W latach 2008–2016 Marek Weiss był dyrektorem naczelnym i artystycznym Opery Bałtyckiej. Przekształcił ten teatr w nowoczesną placówkę z Bałtyckim Teatrem Tańca – w uznaniu za swoją pracę został wraz z żoną Izadorą Weiss, choreografem, z którym stale współpracuje, uhonorowany Pomorską Nagrodą Artystyczną. Ważną inscenizacją na tej scenie była Ariadna na Naksos R. Straussa – prezentowana na Paris Mezzo Festival i transmitowana do wielu krajów świata.

Światową premierę Madame Curie z muzyką Elżbiety Sikory napisaną dla Opery Bałtyckiej Weiss zrealizował w Paryżu na zaproszenie UNESCO; DVD z tego spektaklu otrzymało we Francji Orphée du Prestige Lyrique de l’Europe de l’Academie du Disque Lyrique. Jako dyrektor podstawą repertuaru Opery Bałtyckiej uczynił arcydzieła Mozarta i polskie opery współczesne, ponadto wraz z Izadorą Weiss konsekwentnie wprowadzał opery oparte na sztukach Szekspira, jak Makbet i Otello, oraz balety – Romeo i Julia, Sen nocy letniej i Burza. Zwieńczeniem jego
pracy reżyserskiej stała się Czarna maska Krzysztofa Pendereckiego pokazana na scenie Opery Narodowej.

Prowadził zajęcia w akademiach teatralnych w Warszawie i Krakowie. Otrzymał wiele nagród i odznaczeń, wśród nich Nagrodę Kulturalną „Solidarności” Komitetu Kultury Niezależnej za rok 1987 i Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” (2005). Jest autorem kilkudziesięciu artykułów oraz czterech wydanych powieści: Boskie życie, Cena ciała, Brat bies i Antygona w piekle.

---------

He majored in Polish at the University of Warsaw and in stage direction at the State Superior Theatre School in Warsaw.

A scholarship from the British Institutegave him the opportunity to enjoy a stay in the United Kingdom. He made his debut as the director of Shakespeare’s Troilus and Cressida at the National Theatre.
Marek Weiss was Director of the Musical Theatre in Słupsk (1978–1981), director at the National Theatre in Warsaw (1981–1982), principal stage director at the Teatr Wielki – Polish National Opera in Warsaw (1982–1988; 1992–1995), Artistic Director of the Grand Theater in Poznań (1995–2001), and Deputy Artistic Director of the Teatr Wielki – Polish National Opera (2004–2005). Between 2006 and 2014, he was stage director at the Warsaw Chamber Opera.

Many of his shows were presented in numerous European and Asian cities. He also worked abroad as a director in Bulgaria, Israel, Turkey, the USA, South Korea, Belgium, the Netherlands, Slovakia, and Finland. He has staged numerous plays at festivals in Athens, Jerusalem, Xanten, Carcassonne, Paphos, and Vichy.

Between 2008–2016, he was General and Artistic Director of the Baltic Opera. Weiss transformed this opera house into a modern institution with the Baltic Dance Theatre. In recognition of these changes, together with his wife Izadora Weiss, a choreographer and his regular collaborator, he received the Pomerania Province Artistic Award. An important production was Ariadne auf Naxos by R. Strauss. The production was presented at the Paris Mezzo Festival and broadcast to many countries around the world. In Paris,invited by UNESCO, he staged the world premiere of Madame Curie, composed by Elżbieta Sikora on the commission of the Baltic Opera. A DVD recording of this production was awarded in France the Orphée du Prestige Lyrique de l’Europe. The foundation of his repertoire was the works of Mozart, along with contemporary Polish operas. Together with Izadora Weiss he consistently included in his repertoire the opera (Macbeth and Othello) and ballet pieces (Romeo and Juliet, A Midsummer Night’s Dream, and The Tempest) based on the works by Shakespeare. The crowning moment in his career as a stage director was the production of The Black Mask by Penderecki, staged at the Polish National Opera.

Marek Weiss conducted classes for directors at theatre academies in Warsaw and Cracow. He has received numerous awards and distinctions, among others a Cultural Award of the Solidarity of the Committee of Independent Culture for 1987 and the Silver Medal for Merit to Culture ‘Gloria Artis’ (2005). He is the author of several dozens of articles and four published novels: Boskie życie, Cena ciała, Brat bies and Antygona w piekle.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się