Belgijska śpiewaczka, sopran, ostatnio odniosła duży sukces jako Marianne, główna bohaterka nowej opery Geschichten aus dem Wienerwald austriackiego kompozytora H.K. Grubera, która była prezentowana podczas Bregenzer Festspiele 2014 oraz w Theater an der Wien.
Najważniejsze angaże Ilse Eerens w przyszłości to ponowne występy w Theater an der Wien w roli Matildy w operze Donizettiego Elisabetta, regina d’Inghilterra, z Insula Orchestra podczas tournée po Europie (Opéra Royal de Versailles, Grand Théâtre de Provence d'Aix-en-Provence, Theater an der Wien oraz Philharmonie de Paris) w roli Celii w operze Lucio Silla Mozarta, debiut w roli Susanny w Weselu Figara z Orkiestrą XVIII wieku, tournée po Europie z Orchestre des Champs-Élysées pod batutą Philippe’a Herreweghe’a z Ein Deutsches Requiem Brahmsa. Będzie też wykonywać światową premierę nowo skomponowanego utworu Toshio Hosokawy na dwa soprany i orkiestrę z Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra (koncerty w Tokio, Luksemburgu i Berlinie).
Ilse Eerens zadebiutowała jako Pamina w Czarodziejskim flecie w Stadttheater Klagenfurt oraz jako Oscar w Balu maskowym w La Monnaie. Niedawno występowała ponadto w roli II Dziewczyny w prawykonaniu światowym Au Monde Philippe’a Boesmansa w La Monnaie, Despiny w półinscenizowanej produkcji Cosi fan tutte z Orkiestrą XVIII wieku, Jemmy w koncertowej wersji Wilhelma Tella w La Monnaie i w Concertgebouw w Amsterdamie, w roli tytułowej w Lisiczce Chytrusce Janáčka w Opéra National de Lyon. Debiutowała też w Royal Opera House w Covent Garden jako Kuchcik w Rusałce Dvořáka.
Śpiewała Gildę w Rigoletto podczas Festiwalu w Alden-Biesen, partię sopranu w Lady Sarashina Pétera Eötvösa w Operze Narodowej w Warszawie oraz w Opéra National de Lyon. Występowała w La Monnaie w Brukseli jako Noémie w Cendrillon Masseneta, jako pierwsza kobieta-kwiat i pierwszy giermek w Parsifalu Wagnera oraz jako Amanda w Le Grand Macabre Ligetiego, którą to rolę kreowała też w Teatro Colón w Buenos Aires, Teatro dell’Opera di Roma oraz podczas Adelaide Music Festival w Australii.
Artystka występuje też często w repertuarze koncertowym, śpiewając z czołowymi orkiestrami, jak Münchner Rundfunkorchester, Orchestre des Champs-Élysées, Netherlands Philharmonic Orchestra, Dutch Radio Orchestra, Orchestre National de Lille, Brussels Philharmonic, Royal Flemish Philharmonic czy Orquestra Sinfónica Portuguesa. Miała przyjemność współpracować z takimi dyrygentami, jak Yannick Nézet-Séguin, Leo Hussain, Hartmut Haenchen, Paolo Olmi, Michael Boder, Enrico Delamboye, Serge Baudo, Michael Schønwandt, Kenneth Montgomery, Mark Wigglesworth, Jaap van Zweden, Frans Brüggen i Evelino Pidò.
W repertuarze koncertowym Ilse Eerens znajdują się pasje, oratoria i kantaty Bacha, Mesjasz Händla, Requiem Fauré, Stabat mater Pergolesiego, Pory roku Haydna, Requiem, Davide penitente oraz Wielka msza c-moll Mozarta, Stabat mater Poulenca, II i IV Symfonia Mahlera, Requiem i Stabat mater Dvořáka, Sea Symphony Williamsa, Le roi David Honeggera. Artystka brała też udział w nagraniu Requiem i Stabat mater Dvořáka z Philippe’em Herreweghe’em. To ostatnie zostało nagrodzone tytułem Płyta Miesiąca (lipiec 2013) przez magazyn „Gramophone”.
Ilse Eerens rozpoczęła studia wokalne w wieku 14 lat w Lemmens Institute w Louvain (Belgia). Po ukończeniu studiów w Louvain została przyjęta w 2002 roku do New Opera Academy w Holandii, gdzie w 2004 roku uzyskała dyplom magisterski pod kierunkiem Jard van Nes.
Zdobyła I nagrodę w Euriade Vocal Contest w Kerkrade, była też laureatką Arleen Auger Prize Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w 's-Hertogenbosch w Holandii, podczas którego otrzymała specjalną nagrodę dla finalisty wyróżniającego się w trzech kategoriach: operowej, oratoryjnej i pieśniarskiej. Otrzymała nagrodę kulturalną za interpretację od organizacji Youth and Music Flanders, zdobyła też III nagrodę w konkursie wokalnym ARD w 2006 r.
Ilse Eerens