UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Jazztopad 2018

One thing that sticks in my mind is that jazz means freedom and openness (…).
It’s not exclusive, but inclusive, which is the whole spirit of jazz.
Herbie Hancock
Ciągle mam w głowie tę jedną myśl, że jazz oznacza wolność i otwartość (…).
Nie jest ekskluzywny, lecz dostępny dla wszystkich, i to jest właśnie cały duch jazzu.



Trudno nazwać Jazztopad festiwalem stricte jazzowym, bo nie da się sprowadzić jazzu tylko do jednego gatunku. Jazz to współczesny język komunikacji, który w moim przekonaniu zawiera w sobie wszelkie „rodzaje” muzyki i jest mieszanką kultur z całego świata. Taki też będzie tegoroczny Jazztopad, który podzieliłem tym razem na dwie części.

Pierwszy weekend to zderzenie legendy z tym, co w dzisiejszej scenie jazzowej najświeższe i, zarówno według mnie, jak i wielu krytyków, najciekawsze. Z jednej strony rzadka okazja do wysłuchania recitalu Chicka Corei, z drugiej – możliwość poznania dwóch formacji, które w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy zrobiły niewiarygodną karierę na świecie: Sons of Kemet pod wodzą Shabaki Hutchingsa i zespołu kierowanego przez Jaimie Branch, której ostatnia płyta uplasowała się na szczycie niemalże wszystkich podsumowań 2017 roku. Festiwalowe koncerty tych grup będą ich jedynymi występami w Polsce w tym roku.

Druga część festiwalu to przede wszystkim projekty przygotowane specjalnie dla Jazztopadu i odkrycia muzyczne, które prezentujemy już od kilku edycji.

Czekają nas premiery utworów takich artystów, jak Brad Mehldau, Avishai Cohen (trębacz) i Amir ElSaffar, a także prawykonanie kompozycji zespołu Australian Art Orchestra. Po raz pierwszy w duecie zagrają genialni bębniarze: legendarny Hamid Drake i mistrz australijsko-koreańskiej improwizacji Simon Barker. Zajrzymy też do muzycznego tygla w Vancouver oraz na coraz ciekawszą scenę włoską i francuską.

Na finał: Esperanza Spalding, która pojawi się we Wrocławiu po raz pierwszy i wystąpi z programem przygotowanym specjalnie dla Jazztopadu.

Oczywiście nie zabraknie też koncertów w mieszkaniach, spotkań z artystami, projektów dla dzieci i warsztatów.

Do zobaczenia w listopadzie!
Piotr Turkiewicz

 

Andrzej Kosendiak

DYREKTOR

Dyrektor Narodowego Forum Muzyki,  artysta, dyrygent i pedagog, należy do najaktywniejszych muzyków i organizatorów życia muzycznego w Polsce. Jest absolwentem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w 2013 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego. W  2005 roku został dyrektorem Filharmonii Wrocławskiej oraz  Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans i doprowadził do zmiany oblicza obydwu tych instytucji oraz do przekształcenia ich w jedną nowoczesna instytucję Narodowego Forum Muzyki.

Piotr Turkiewicz

DYREKTOR ARTYSTYCZNY

Od 2008 r. Piotr Turkiewicz jest dyrektorem artystycznym Jazztopad Festival – jednego z najważniejszych wydarzeń jazzowych w Polsce i Europie. Festiwal prezentuje unikatowe projekty (często tworzone na jego zamówienie) i gości najważniejszych muzyków jazzowych, takich jak Wayne Shorter, Kenny Wheeler, Herbie Hancock, Sonny Rollins, Charles Lloyd czy Jack DeJohnette. Od 2015 r. festiwal ma swoją coroczną edycję w Nowym Jorku.

Od 2015 r. Piotr Turkiewicz jest głównym specjalistą ds. współpracy międzynarodowej i programowania (jazz, muzyka świata, taniec, projekty specjalne) w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. W latach 2006–2015 był odpowiedzialny za współpracę międzynarodową Filharmonii Wrocławskiej, a między 2006 a 2009 r. był asystentem dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans.

Piotr Turkiewicz jest absolwentem szkoły muzycznej w klasie wiolonczeli. Ukończył filologię angielską oraz dziennikarstwo na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Pisał pracę magisterską w Stanach Zjednoczonych na temat roli rozgłośni Głos Ameryki, jej sekcji polskiej i audycji jazzowych w czasach komunizmu.
Był wielokrotnie zapraszany jako panelista na liczne konferencje międzynarodowe, m.in. na konferencję European Festival Association w Wilnie, kongres International Society for Performing Arts (ISPA) w Toronto, seminarium ISPA w The Juilliard School w Nowym Jorku, konferencję Association of Asian Performing Arts Festivals w Szanghaju oraz Live! Conference w Singapurze. W 2010 r. reprezentował Polskę podczas drugiej edycji konferencji Asia-Europe Young Urban Leaders Dialogue w Szanghaju.

Jest również jednym z założycieli czterech europejskich platform wpierających muzyków młodego pokolenia: Music Masters on Air, Take Five: Europe, JazzPlaysEurope oraz Melting Pot Made in Wrocław. Od 2012 r. jest członkiem zarządu ISPA oraz przewodniczącym komitetu programowego i Pitch New Works tej organizacji. Od 2014 r. jest wiceprezydentem Europe Jazz Network.

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie