UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
25
Stycznia 2018
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Recital skrzypcowy Noaha Bendixa-Balgleya
Wykonawcy:

Noah Bendix-Balgley – skrzypce
Ohad Ben-Ari – fortepian

Program:

J.S. Bach Chaconne z II Partity d-moll na skrzypce solo BWV 1004
L. van Beethoven Sonata skrzypcowa D-dur op. 12 nr 1
C. Saint-Säens Introduction et rondo capriccioso op. 28
***
J. Achron Dance Improvisation on a Hebrew Folksong op. 37, Hebrew Melody op. 33, Hebrew Dance op. 35 nr 1
A. Krein Caprice hébraïque op. 24
J. Engel Chabad’er Melodie op. 20 nr 1, Freilachs op. 20 nr 2
Tradycyjna muzyka klezmerska

Noah Bendix-Balgley / fot. Nicolai Lund

Klasyka i muzyka klezmerska – brzmi nierealnie? Być może. Dopóki nie usłyszymy takiego połączenia w wykonaniu samego Noaha Bendixa-Balgleya. Artysty, który swoją miłość do skrzypiec dzieli między te dwa na pozór odległe od siebie nurty.

Noah Bendix-Balgley naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku czterech lat, a już jako dziewięciolatek występował przed legendarnym Yehudi Menuhinem. Artysta doskonale odnajduje się zarówno w repertuarze solowym i kameralnym, jak i w roli muzyka orkiestrowego – obecnie jest koncertmistrzem Berliner Philharmoniker. Od lat wykonuje również muzykę klezmerską. Zamiłowanie do tego rodzaju brzmień wyniósł z domu rodzinnego. Jego ojciec, Erik Bendix, pracował jako nauczyciel wschodnioeuropejskich tańców ludowych i tradycyjnych tańców żydowskich. W efekcie jego syn dorastał w otoczeniu muzyki klezmerskiej – niejednokrotnie spotykał się z jej wykonawcami i uczył się od nich.

Program tego wyjątkowego recitalu został podzielony na dwie części, w których artysta zaprezentuje zarówno repertuar klasyczny, jak i muzykę inspirowaną twórczością klezmerską. Koncert rozpocznie słynna Chaconne z II Partity d-moll na skrzypce solo Johanna Sebastiana Bacha, będąca do dziś jednym z najbardziej poruszających dzieł skrzypcowych. Choć rękopis kompozycji datuje się na 1720 rok, to do repertuaru wiolinistycznego weszła ona (wraz z całym zbiorem Sonat i partit na skrzypce solo) dopiero w XX wieku. Wówczas doceniono niezwykły kunszt, z jakim Bach tworzył swoje dzieła polifoniczne na instrument z pozoru jednogłosowy. W efekcie Chaconne jest dla wykonawcy dziełem niezwykle wymagającym. Podobnie jest w przypadku Sonaty skrzypcowej D-dur otwierającej pierwszy zbiór utworów tego typu autorstwa Ludwiga van Beethovena i pełnego olśniewającej wirtuozerii Introduction et rondo capriccioso Camille’a Saint-Säensa.

Druga część recitalu Noaha Bendixa-Balgleya to niezwykła podróż przez muzykę inspirowaną klezmerskimi brzmieniami. Usłyszymy dzieła rosyjskich artystów o korzeniach żydowskich, żyjących na przełomie XIX i XX stulecia: Josepha Achrona, Aleksandra Kreina i Joela Engela. Achron zasłynął dzięki swojemu zainteresowaniu muzyką klezmerską zarówno od strony badawczej, jak i artystycznej – wielokrotnie inspirował się nią w swojej twórczości kompozytorskiej. Krein w swych dziełach łączył brzmienie muzyki klezmerskiej z wpływami twórczości francuskich impresjonistów i zaprzyjaźnionego z nim Aleksandra Skriabina. Engel zaś zyskał miano „ojca renesansu muzyki żydowskiej” przypadającego na koniec XIX wieku.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP Ostatnie miejsca
  • Bilet VIP
70 PLN
Miejsca normalne Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • -10zł z Kartą Melomana N
  • -10zł z Kartą Melomana U
50 PLN
30 PLN
40 PLN
20 PLN

Podobne wydarzenia

08
lutego 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Les basses réunies – barokowe sonaty na instrumenty basowe
 
15
lutego 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Guimarães String Quartet
 
22
lutego 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Grand Duo Polonais – promocja płyty zespołu Art Chamber Duo
 
25
lutego 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Different Things | Recital Marcina Markowicza i Grzegorza Skrobińskiego
E.W. Korngold, N. Rota, P. Glass
08
marca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Modigliani Quartet
F. Schubert, G. Puccini, C. Debussy, A. Dvořák
18
marca 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Koncert na cztery wiolonczele
 
21
marca 2018 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Tria fortepianowe Areńskiego
 
Ostatnie miejsca: 50
11
kwietnia 2018 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Recital fortepianowy Garricka Ohlssona
 
19
kwietnia 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Katarzyna Zdybel i soliści NFM
 
04
maja 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Polska zapomniana
 
06
maja 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Paganini na wesoło
 
10
maja 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Brahms Piano Quartet
 
17
maja 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Lutosławski Piano Duo
 
20
maja 2018 | niedziela
godz. 11:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
LutosAir Quintet i goście
 
24
maja 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Triumf miłości
 
29
maja 2018 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Septety
 
07
czerwca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Trio waltorniowe
 
14
czerwca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Sekstety smyczkowe
 
21
czerwca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Artemis Quartet
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie