UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
25
Stycznia 2018
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Recital skrzypcowy Noaha Bendixa-Balgleya
Wykonawcy:

Noah Bendix-Balgley – skrzypce
Ohad Ben-Ari – fortepian

Program:

J.S. Bach Chaconne z II Partity d-moll na skrzypce solo BWV 1004
L. van Beethoven Sonata skrzypcowa D-dur op. 12 nr 1
C. Saint-Säens Introduction et rondo capriccioso op. 28
***
J. Achron Dance Improvisation on a Hebrew Folksong op. 37, Hebrew Melody op. 33, Hebrew Dance op. 35 nr 1
A. Krein Caprice hébraïque op. 24
J. Engel Chabad’er Melodie op. 20 nr 1, Freilachs op. 20 nr 2
Tradycyjna muzyka klezmerska

Noah Bendix-Balgley / fot. Nicolai Lund

Klasyka i muzyka klezmerska – brzmi nierealnie? Być może. Dopóki nie usłyszymy takiego połączenia w wykonaniu samego Noaha Bendixa-Balgleya. Artysty, który swoją miłość do skrzypiec dzieli między te dwa na pozór odległe od siebie nurty.

Noah Bendix-Balgley naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku czterech lat, a już jako dziewięciolatek występował przed legendarnym Yehudi Menuhinem. Artysta doskonale odnajduje się zarówno w repertuarze solowym i kameralnym, jak i w roli muzyka orkiestrowego – obecnie jest koncertmistrzem Berliner Philharmoniker. Od lat wykonuje również muzykę klezmerską. Zamiłowanie do tego rodzaju brzmień wyniósł z domu rodzinnego. Jego ojciec, Erik Bendix, pracował jako nauczyciel wschodnioeuropejskich tańców ludowych i tradycyjnych tańców żydowskich. W efekcie jego syn dorastał w otoczeniu muzyki klezmerskiej – niejednokrotnie spotykał się z jej wykonawcami i uczył się od nich.

Program tego wyjątkowego recitalu został podzielony na dwie części, w których artysta zaprezentuje zarówno repertuar klasyczny, jak i muzykę inspirowaną twórczością klezmerską. Koncert rozpocznie słynna Chaconne z II Partity d-moll na skrzypce solo Johanna Sebastiana Bacha, będąca do dziś jednym z najbardziej poruszających dzieł skrzypcowych. Choć rękopis kompozycji datuje się na 1720 rok, to do repertuaru wiolinistycznego weszła ona (wraz z całym zbiorem Sonat i partit na skrzypce solo) dopiero w XX wieku. Wówczas doceniono niezwykły kunszt, z jakim Bach tworzył swoje dzieła polifoniczne na instrument z pozoru jednogłosowy. W efekcie Chaconne jest dla wykonawcy dziełem niezwykle wymagającym. Podobnie jest w przypadku Sonaty skrzypcowej D-dur otwierającej pierwszy zbiór utworów tego typu autorstwa Ludwiga van Beethovena i pełnego olśniewającej wirtuozerii Introduction et rondo capriccioso Camille’a Saint-Säensa.

Druga część recitalu Noaha Bendixa-Balgleya to niezwykła podróż przez muzykę inspirowaną klezmerskimi brzmieniami. Usłyszymy dzieła rosyjskich artystów o korzeniach żydowskich, żyjących na przełomie XIX i XX stulecia: Josepha Achrona, Aleksandra Kreina i Joela Engela. Achron zasłynął dzięki swojemu zainteresowaniu muzyką klezmerską zarówno od strony badawczej, jak i artystycznej – wielokrotnie inspirował się nią w swojej twórczości kompozytorskiej. Krein w swych dziełach łączył brzmienie muzyki klezmerskiej z wpływami twórczości francuskich impresjonistów i zaprzyjaźnionego z nim Aleksandra Skriabina. Engel zaś zyskał miano „ojca renesansu muzyki żydowskiej” przypadającego na koniec XIX wieku.


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
70 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
50 PLN
30 PLN

Podobne wydarzenia

27
września 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Souvenir de Florence
 
11
października 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Prorocy wolności
 
14
października 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Gioacchino Rossini – gala strumentale
 
18
października 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Dźwięki z nieznanego świata
Olga Pasiecznik, Kwartet Camerata
25
października 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Z Nowego Orleanu
 
08
listopada 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Polskie tria smyczkowe
 
14
listopada 2018 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Recital fortepianowy Aleksieja Orłowieckiego
 
29
listopada 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Fratres
 
13
grudnia 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Crescendo
 
20
grudnia 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Spadkobiercy Szymanowskiego
 
17
stycznia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Sonety miłosne
 
24
stycznia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Repercussion
 
31
stycznia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Belgijskie kwartety wiolonczelowe
 
07
lutego 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Bachowskie sonaty
Marcin Masecki / Marcin Markowicz
21
lutego 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Kalejdoskop
 
07
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Silius Trio
 
21
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Stabat Mater
 
28
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Wiosenne melancholie
 
Ostatnie miejsca: 19
04
kwietnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Biała róża
 
05
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Recital fortepianowy Ewy Pobłockiej
Bach | Das Wohltemperierte Klavier
25
kwietnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Triumf Miłości
 
09
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Antologia polskiej piosenki
 
15
maja 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Mozart | Missa brevis
Soliści Capella Cracoviensis
30
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Sonaty skrzypcowe | Bomsori Kim i Rafał Blechacz
 
09
czerwca 2019 | niedziela
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Sonaty kreutzerowskie
 
19
czerwca 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Jedyne takie trio
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie