UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
09
Września 2018
niedziela
godz. 17:00
Oratorium Marianum
plac Uniwersytecki 1, Wrocław
Mistrzowie francuskiego baroku
Wykonawcy:

Benjamin Bayl – dyrygent, klawesyn
Soliści – uczestnicy 43. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
Zespół instrumentalny:
Joanna Huszcza  – I skrzypce
Klaudia Matlak – II skrzypce
Julia Karpeta – viola da gamba
Christopher Suckling – basse de violon
Krzysztof Karpeta – violone
Anton Birula – teorba
Marta Niedźwiecka – pozytyw

 

 

Program:

Robert de Visée Prélude en ré mineur
Louis-Nicolas Clérambault Miserere mei Deus z Miserere C. 116, Domine salvum fac Regem C. 158, Quoniam si voluisses sacrificium z Miserere C. 116
Jean Gilles Usque quo Domine, Domine salvum fac Regem, Affecte Domino ze zbioru Motets à l’usage des Dames Religieuses
Marc-Antoine Charpentier La reniement de Saint Pierre H. 424, Prélude z Sonate H. 548, Alma redemptoris H. 44
Jean-Baptiste Lully Laudate pueri Dominum i O sapientia in misterio – motety LWV 77
André Campra Grand Dixit Dominus

Czas trwania koncertu: [90']

Benjamin Bayl / fot. Bart Barczyk

Wratislavia Cantans nie mogłaby się odbyć bez Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej. Czterdziestą trzecią edycję tak wyczekiwanego przez studentów wydarzenia poprowadzi Benjamin Bayl, pierwszorzędny dyrygent w dziedzinie form wokalnych, pochodzący z odległej Australii. Publiczność oceni efekty pracy młodzieży z mistrzem na koncercie złożonym z barokowych motetów Francuza Jeana Gilles’a.

Edukacja muzyczna odmieniła życie Jeana Hyacinthe’a Theodore’a Gilles’a, który urodził się jako syn niepiśmiennego robotnika i prawdopodobnie nie zostałby słynnym kompozytorem, gdyby jako chłopiec nie wstąpił do katedry w Aix-en-Provence, gdzie mógł uczyć się muzyki. Młodzieniec okazał się tak zdolny, że w końcu sam został tam nauczycielem. Pozycja chórmistrza, pedagoga i kompozytora była ogromnym awansem społecznym, możliwym dla niego dzięki talentowi i pracy. Skomponował przede wszystkim motety oraz jedno requiem, które grano w XVIII wieku na pogrzebach niemal wszystkich ważnych osób we Francji, m.in. francuskiego króla Ludwika XV, jego teścia Stanisława Leszczyńskiego (byłego króla Polski) i słynnego kompozytora Jeana-Philippe’a Rameau. Natomiast o atrakcyjności motetów Gilles’a świadczy to, że przez ponad pół wieku były obecne w programach słynnego paryskiego Concert Spirituel, jednej z pierwszych na świecie serii koncertów dla szerokiej publiczności.

Nazwa „motet” oznacza po francusku „słówko”. Motety to nic innego, jak utwory wokalne oparte na tekstach religijnych lub świeckich. Gilles uprawiał formę wersalskiego grand motet. W jego kompozycjach zwykle przeplatają się fragmenty śpiewane przez solistów i chór, a partia orkiestry potraktowana jest dość niezależnie. W częściach szybkich można usłyszeć nawiązania do tańców. Motety ukazują dużą dojrzałość kompozytora oraz zamiłowanie do wyrazistości i dobrze pojętego patosu.

W życiu maestra Bayla edukacja artystyczna także odegrała rolę kluczową. Był pierwszym australijskim studentem gry na organach w elitarnym King’s College w Cambridge, jako dyrygent miał wielkie szczęście do mentorów – asystował sir Johnowi Eliotowi Gardinerowi, Ivánowi Fischerowi i Paulowi McCreeshowi. Zapraszamy na jego festiwalowy koncert z pełnymi entuzjazmu młodymi adeptami muzyki dawnej.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP Brak
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne Ostatnie miejsca
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
30 PLN
20 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi. / Tickets for this event are not refundable.

Podobne wydarzenia

01
września 2018 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, foyer
Wystawa rysunków Eugeniusza Gepperta związana z setną rocznicą odzyskania niepodległości przez Polskę
Wydarzenie towarzyszące
07
września 2018 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Król Roger
J. Kaspszyk, M. Kwiecień
07
września 2018 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Andrzeja Apostoła
Mistrzowie francuskiego baroku | Środa Śląska
Wstęp wolny
08
września 2018 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Historia żołnierza
Igor Strawiński
08
września 2018 | sobota
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Teatr Zdrojowy im. H. Wieniawskiego
Mistrzowie francuskiego baroku | Szczawno Zdrój
 
08
września 2018 | sobota
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
bazylika Mniejsza Nawiedzenia NMP
Media vita in morte sumus | Bardo
 
08
września 2018 | sobota
godz. 21:00
Wratislavia Cantans
kościół Uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
Duchowa stolica Polski
 
09
września 2018 | niedziela
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
kościół pw. Wniebowzięcia NMP
Sen Scypiona | Bielawa
Wstęp wolny
09
września 2018 | niedziela
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Media vita in morte sumus
 
10
września 2018 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czarna
Love is(n’t) in the air | Koncert w ramach MusMA
 
10
września 2018 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła
Media vita in morte sumus | Syców
Wstęp wolny
10
września 2018 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Mikołaja
Sen Scypiona | Bolesławiec
Wstęp wolny
Ostatnie miejsca: 24
11
września 2018 | wtorek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
In Paradisum
 
12
września 2018 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Synagoga pod Białym Bocianem
Monteverdi – Madrigali guerrieri et amorosi
 
12
września 2018 | środa
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
kościół pw. Wniebowzięcia NMP
In Paradisum | Kłodzko
 
13
września 2018 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Madame Curie
Opera Elżbiety Sikory w NFM
13
września 2018 | czwartek
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Jana Chrzciciela
Monteverdi – Madrigali guerrieri et amorosi | Krotoszyn
Wstęp wolny
13
września 2018 | czwartek
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. NMP Królowej Polski
Moc ukraińskiego śpiewu | Głogów
Wstęp wolny
14
września 2018 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
In tempore belli
 
14
września 2018 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
bazylika mniejsza pw. św. Jana Apostoła i Ewangelisty
Moc ukraińskiego śpiewu | Oleśnica
Wstęp wolny
15
września 2018 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Rozprawa o dobrowolnej niewoli
 
15
września 2018 | sobota
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Akademia Rycerska, Sala Królewska
Bitwy, szaleństwa i pożegnania | Legnica
 
15
września 2018 | sobota
godz. 21:00
Wratislavia Cantans
kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
Moc ukraińskiego śpiewu
 
Ostatnie miejsca: 44
16
września 2018 | niedziela
godz. 12:00
Wratislavia Cantans
Oratorium Marianum
Vaghezze e ricercari – muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu
 
16
września 2018 | niedziela
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Verdi – Requiem
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie