UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
14
Września 2018
piątek
godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
In tempore belli
Wykonawcy:
Program:

Joseph Haydn
Uwertura do opery L’isola disabitata Hob. XXVIII:9
Scena di Berenice Hob. XXIVa:10
Symfonia fis-moll Hob. I:45 „Pożegnalna”
***
Missa in tempore belli C-dur  Hob. XXII:9 „Paukenmesse”

Koncert realizowany przy współpracy z festiwalem Herbstgold Eisenstadt

Czas trwania koncertu: [110']

Il Giardino Armonico / fot. Łukasz Rajchert

Stali bywalcy festiwalu Wratislavia Cantans wiedzą, że Giovanni Antonini to nie tylko świetny „reżyser” układający dramaturgię programu festiwalu, lecz także jeden z najbardziej cenionych interpretatorów muzyki baroku i klasycyzmu. Maestro nie zawiedzie nas i tym razem – jak co roku poprowadzi swoją orkiestrę instrumentów dawnych Il Giardino Armonico. Do wspólnego wykonania jednej z najpopularniejszych mszy Josepha Haydna zaprosił nagrodzony Fryderykiem Chór NFM.

O ile podtytuły i przydomki często są nadawane utworom przez publiczność lub wydawców o zacięciu marketingowym, o tyle w przypadku Mszy C-dur jesteśmy pewni, że to Haydn swoją ręką napisał na partyturze w 1796 roku „In tempore belli” („W czasie wojny”). Austria była otoczona przez wojska francuskie, Napoleon zbliżał się, odnosząc po drodze same zwycięstwa, wiedeńczycy truchleli na myśli o inwazji na miasto. Powszechną mobilizację ogłoszono w ciepły sierpniowy dzień, gdy Haydn, mimo narastającego wokół napięcia, usiłował pracować nad mszą zamówioną na imieniny żony jego protektora, księżnej Esterházy. Wiekowego już kompozytora nie objął rozkaz gotowości bojowej, więc mógł dokończyć pracę nad pierwszym z sześciu znakomitych muzycznych opracowań liturgii, z których każde powstało na kolejne imieniny Marii Józefy. „In tempore belli” nie jest bynajmniej muzyką do radosnego świętowania, tak jakby wokół wszystko było w porządku. Haydn nakazał, aby w Agnus Dei – części mszy zawierającej prośbę „Obdarz nas pokojem” – złowieszcze uderzenia w kotły brzmiały „jak nadchodząca z oddali armia wroga”, a uporczywe fanfary grane na instrumentach dętych ogłaszały zwycięstwo. Publiczność w lot pojęła muzyczne aluzje i nazwała nową kompozycję „Paukenmesse” („Mszą z bębnami”).

Jednak dzieło, które błyskawicznie stało się popularne, nie pozostawia słuchacza w strachu. Haydn, człowiek głęboko wierzący, ufał w sens modlitwy o pokój. Msza to ofiara Chrystusa, nazywanego Księciem Pokoju, i kompozytor swoją nadzieję przekazał m.in. w bardzo radosnej Glorii oraz w innych częściach pełnych wpadających w ucho melodii, żwawych temp, dramatycznych zwrotów akcji i niemal teatralnych arii. Współcześni krytykowali wszystkie msze Haydna, uważając je za mało pobożne – wydawały się zbyt pogodne. „Paukenmesse” jest przede wszystkim refleksją nad wartością i potrzebą pokoju.

Tak pełen energii utwór to repertuar, w którym muzycy Il Giardino Armonico wraz ze swoim dyrygentem czują się najlepiej. Są niekwestionowanymi specjalistami od twórczości Haydna – biorą udział w na pozór nierealnym, a jednak z sukcesami realizowanym projekcie Haydn2032, którego celem jest nagranie wszystkich stu siedmiu symfonii wiedeńskiego klasyka. Ich kunszt w interpretowaniu Haydna potwierdza prestiżowa Gramophone Award 2017, przyznana „za wzorcowe wykonanie”.

Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
VIP
  • Bilet VIP
  • Bilet VIP & VIP Room
150 PLN
250 PLN
I kategoria
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
110 PLN
90 PLN
II kategoria
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
80 PLN
60 PLN
III kategoria
  • III kat - Bilet normalny
  • III kat - Bilet ulgowy
50 PLN
30 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi. / Tickets for this event are not refundable.

Oglądaj

In tempore belli | zapowiedź

Podobne wydarzenia

06
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Hymny kościoła koptyjskiego
 
07
września 2019 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Domenico Scarlatti – Ptolemeusz i Aleksander
 
07
września 2019 | sobota
godz. 20:30
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Israel Philharmonic Orchestra & Zubin Mehta | Mahler – III Symfonia
 
08
września 2019 | niedziela
godz. 16:30
Wratislavia Cantans
kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
Beatum incendium | Średniowieczne manuskrypty
 
08
września 2019 | niedziela
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
W cieniu Świętej Góry Athos | Greek Byzantine Choir
 
09
września 2019 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czarna
Baśnie. W poszukiwaniu tożsamości – koncert w ramach MusMA
 
10
września 2019 | wtorek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Śródziemnomorska mozaika | chorał mozarabski
 
11
września 2019 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Dixit Dominus – od Wenecji do Neapolu
 
12
września 2019 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół Uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
Alessandro Scarlatti – dzieła odnalezione
 
13
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Vivaldi – Judyta triumfująca
 
14
września 2019 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Pieśni z lasów i pól | Tradycyjna polska muzyka ludowa
 
14
września 2019 | sobota
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kościół Uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
Weneckie inspiracje
 
15
września 2019 | niedziela
godz. 16:00
Wratislavia Cantans
Synagoga pod Białym Bocianem
Sud, sud – muzyczna podróż z Rzymu za Morze Śródziemne
 
15
września 2019 | niedziela
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Summertime – Porgy and Bess
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie