27.04.2018
, piątek
, godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
#MaszynaDoGrania
Program:

W. Kilar Riff 62
M. Stańczyk Muzyka tkana
A. Porębski n-Cyclus
***
P. Jodlowski Ultimatum
A. Krzanowski Canti di Wratislavia

Ze względu na treść utworu Ultimatum koncert jest nieodpowiedni dla osób poniżej 18. roku życia.

 

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

 

18:15  / NFM, foyer -1
Trzy kwadranse do nowej muzyki: wprowadzenie do koncertu #MaszynaDoGrania / Prowadzenie: Krzysztof Stefański

 

@NOSPR @Kilar @Stańczyk @Porębski @Jodlowski
#orkiestra #ruch #cykliczność #powtarzalność #pętla #maszyna #motoryka #prawykonanie #RezydentMPN

Nieustanny ruch powtarzanych komórek dźwiękowych napędzający nieubłaganą motorykę wielkiej orkiestrowej machiny. Partytury, które przez swoją algorytmiczną strukturę same stają się maszynami do grania. Z cyklicznego ruchu dźwięków wyłaniają się odgłosy maszyn tkackich i hałasy przemysłowego miasta…

Muzyka tkana Marcina Stańczyka, rezydenta festiwalu, nawiązuje do odgłosów pracy maszyn tkackich zarejestrowanych przez kompozytora w Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Utwór jest „tkany” z małych i krótkich motywów, gestów i akcji muzycznych. Krótki i powtarzalny motyw w muzyce jazzowej i popularnej określa się mianem riffu. Riff 62 Wojciecha Kilara bazuje na tego typu stałym temacie, będącym wycinkiem dwunastodźwiękowej serii, oraz na miarowym ćwierćnutowym rytmie. Osoby znające późniejszą twórczość Kilara z pewnością zaskoczy radykalne, sonorystyczne brzmienie tego utworu. Dzieło n-Cyclus młodego wrocławskiego kompozytora Adama Porębskiego już w samej nazwie nawiązuje do powtarzalności i cykliczności. Powtarzalność odgrywa również istotną rolę w twórczości związanego z Wrocławiem francuskiego kompozytora Pierre’a Jodlowskiego, co widać w tytułach takich jego utworów, jak 60 Loops czy Drones. W Ultimatum z kolei pewna mechaniczność służy zbudowaniu napięcia i podkreśleniu dramatyzmu tekstu Fernanda Pessoi. Wreszcie w Canti di Wratislavia Andrzeja Krzanowskiego nie potrzeba wielkiej wyobraźni, by usłyszeć krajobraz dźwiękowy wielkiego miasta: uderzenia dzwonów, dzwonki tramwajów czy odgłosy pracy maszyn.

Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
VIP
  • Bilet VIP
50 PLN
I kategoria
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
  • -20% z Kartą Melomana N
  • -20% z Kartą Melomana U
  • NFM dla Studenta
35 PLN
25 PLN
28 PLN
20 PLN
10 PLN
II kategoria
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Studenta
  • NFM dla Młodego Muzyka
30 PLN
20 PLN
10 PLN
5 PLN
III kategoria
  • III kat - Bilet normalny
  • III kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Studenta
  • NFM dla Młodego Muzyka
25 PLN
15 PLN
10 PLN
5 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi.
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach / fot. Bartek Barczyk
Oglądaj
31. Musica Polonica Nova | trailer
Pierre Jodlowski o kompozycji Ultimatum