UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

DYREKTOR ARTYSTYCZNY

Paweł Hendrich urodził się 21 kwietnia 1979 r. we Wrocławiu. W roku 1998 podjął naukę kompozycji u Jerzego Filca. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Inżynieryjno-Ekonomicznym Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Jest także absolwentem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie kompozycji Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (dyplom z wyróżnieniem). Na przełomie 2005 i 2006 r. kształcił się w Hochschule für Musik w Kolonii w ramach programu stypendialnego Socrates-Erasmus, gdzie studiował kompozycję w klasie Yorka Höllera. W latach 2004–2008 był stypendystą Ministra Kultury. W latach 2006–2008 otrzymywał stypendium Miasta Wrocławia. W roku 2009 otrzymał stypendium Zarządu Województwa Dolnośląskiego. W 2007 r. Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego objęło go 4-letnim Programem Promocji 13 Kompozytorów. W roku 2010 został uhonorowany członkostwem w Akademii Młodych Uczonych i Artystów. Od 2008 r. jest zatrudniony w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (obecnie jako adiunkt). W roku 2012 otrzymał stopień doktora w dziedzinie sztuki muzycznej.

Jest laureatem wielu nagród, m.in. III nagrody za Anepigraph na małą orkiestrę (2005) w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim organizowanym przez Fundację im. Franza Josefa Reinla w Wiedniu. W roku 2009 jego utwór Metasolidus I na orkiestrę symfoniczną został nominowany, jako jeden z siedmiu, do Nagrody Mediów Publicznych OPUS (konkurs nie został rozstrzygnięty). W sezonie artystycznym 2016/2017 Paweł Hendrich pełni funkcję kompozytora-rezydenta Orkiestry Muzyki Nowej (finansowane ze środków IMiT).

Utwory Pawła Hendricha były wykonywane m.in. na festiwalu Warszawska Jesień, festiwalach Musica Polonica Nova i Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Festiwalu Prawykonań w Katowicach, festiwalu Audio Art w Warszawie i w Krakowie, Musica Viva w Monachium, Rudens Kamermūzikas Festivāls w Rydze, Suså Festival w Næstved (Dania), Rudersdal Sommerkoncerter w Hørsholm (Dania), festiwalu Światowe Dni Muzyki we Wrocławiu, University of Louisville New Music Festival (USA), 24. Portrety kompozytorów w Warszawie, Poznańska Wiosna Muzyczna oraz na koncertach w Niemczech, Austrii, Szwecji, Hiszpanii, Czechach, Turcji, Stanach Zjednoczonych, Chinach, na Węgrzech, Słowacji, Malcie, Litwie, Łotwie i w Estonii przez takie zespoły, jak: NFM Filharmonia Wrocławska (dyr. Szymon Bywalec), Orkiestra Muzyki Nowej (dyr. Szymon Bywalec), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia (dyr. Szymon Bywalec), Ensemble Modern (dyr. Peter Eötvös, Anu Tali, Clemens Heil), Ensemble musikFabrik (dyr. Diego Masson), Plural Ensemble (dyr. Fabián Panisello), KammarensembleN (dyr. Staffan Larson), Illinois Modern Ensemble (dyr. Stephen A. Taylor), The Forbidden City Chamber Orchestra (dyr. Liu Shun), Lutosławski Quartet, LutosAir Quintet (dyr. Maciej Koczur), Śląska Orkiestra Kameralna (dyr. Osvaldo Ferreira), Orkiestra Akademii Beethovenowskiej (dyr. Michał Dworzyński), NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna (dyr. Ernst Kovacic), Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej (dyr. Fabián Panisello), Tech-no Orchestra (dyr. Robert Kurdybacha), Sound Factory Orchestra (dyr. Robert Kurdybacha), Arcis-Ensemble (dyr. Urlich Nicolai), Polska Orkiestra Jeunesses Musicales (dyr. Miłosz Bembinow), Warszawska Grupa Cellonet (dyr. Andrzej Bauer), zespół Kwartludium, an_ARCHE New Music Ensemble, Melos Ethos Ensemble (dyr. Zsolt Nagy), Kwadrofonik oraz przez takich solistów, jak Elżbieta Woleńska, Mikołaj Pałosz, Rafał Łuc, Adam Bałdych, Agnieszka Gajgier-Otręba, Stanisław Lasoń.

Kompozycje Pawła Hendricha były zamawiane m.in. przez: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień (Ensemble Musikfabrik), Deutschlandfunk (Kwartludium), Goethe-Institut (Ensemble Modern), Miasto Wrocław (NOSPR), Instytut Polski w Madrycie (Plural Ensemble), Instytut Muzyki i Tańca, Orkiestrę Muzyki Nowej, The Forbidden City Chamber Orchestra, Narodowe Forum Muzyki (Lutosławski Quartet, LutosAir Quintet), Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Związek Kompozytorów Polskich (Pablostrom, Orkest de Ereprijs).

Od 2002 r. Paweł Hendrich jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, od 2007 r. członkiem Związku Kompozytorów Polskich, a od 2008 – członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.

Od kilku lat programuje w środowisku Max/MSP i wykonuje muzykę elektroakustyczną. Wraz z Cezarym Duchnowskim i Sławomirem Kupczakiem tworzy trio Phonos ek Mechanes, które zajmuje się wykonywaniem muzyki elektroakustycznej na żywo. Do tej pory zespół występował na festiwalach muzyki improwizowanej, współczesnej i elektroakustycznej, m.in. na festiwalach Audio Art w Warszawie i Krakowie, na Avant Music Festival i Biennale WRO we Wrocławiu, festiwalu Ad Libitum w Warszawie, festiwalu Kody w Lublinie, jak i na cyklu koncertów Contem.Ucha w Filharmonii Łódzkiej. Wraz z fenomenalnym skrzypkiem jazzowym – Adamem Bałdychem – tworzy projekt Avatar.

W 2010 r. nakładem wydawnictwa DUX ukazała się monograficzna płyta Pawła Hendricha pt. Chamber Works, a w roku 2012 Bôłt Records wydał debiutancką płytę tria Phonos ek Mechanes C+-.

Ważniejsze utwory Pawła Hendricha:

Bajki robotów co-opera na zespół kameralny, komputery, warstwę wideo i syntezator mowy (2015–2016), skomponowane wespół z Cezarym Duchnowskim

Exophor na zespół instrumentów chińskich (2015)

Pteropetros­ na kwintet dęty, akordeon i kwartet smyczkowy (2015)

Xenobrach na dwie perkusje i dwa fortepiany (2015)

Alopopulo na orkiestrę kameralną, skrzypce solo i komputery (2014)

Accant na akordeon solo i komputer (2014)

Ertytre na jedną lub osiem wiolonczel (2013–2014)

Drovorb na klarnet, waltornię, fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2013)

Kioloik na flet solo (2012)

Sedimetron na zespół kameralny, pamięci Andrzeja Chłopeckiego (2012)

Cryptoscript na komputer (2012)

Metasolidus II na wielką orkiestrę symfoniczną (2011–2012)

Emergon β na komputer (2011)

Emergon α na zespół kameralny (2011)

Diaphanoid na zespół kameralny (2010)

Liolit na orkiestrę kameralną, dedykowany Szymonowi Bywalcowi i Orkiestrze Muzyki Nowej (2009–2010)

Hyloflex β na komputer (2009)

Hyloflex α na orkiestrę smyczkową (2007–2009)

Cyclostratus na skrzypce, klarnet basowy, marimbę, fortepian i beatbox (2008)

Metasolidus I na orkiestrę symfoniczną (2005–2007)

Multivalentis na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2006)

Phonarium II instalacja dźwiękowa (2006)

Phonarium I instalacja dźwiękowa (2005)

Diversicorium na zespół kameralny (2005)

Anepigraph na małą orkiestrę (2005)

Heterochronia na wielką orkiestrę symfoniczną (2002–2004)

Niech zstąpi Duch Twój na głos recytujący, tenor, baryton, bas i dwa chóry żeńskie (2002)

Gnothi seauton na orkiestrę kameralną, dedykowany Jerzemu Filcowi (2001)

www.hendrich.pl

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie