Motywem przewodnim koncertu 14 lutego nie może być nic innego niż miłość, a kameraliści z NFM Leopoldinum zaprezentują różne jej odsłony. W wykonaniu zespołu oraz zaproszonej mezzosopranistki Hélène Delalande zabrzmią arie ze znanych barokowych oper. Ich fabuła najczęściej zbudowana jest na schemacie: A kocha B, ale B kocha C, tylko że C kocha D i niestety D kocha A. Do tego obowiązkowo ktoś się przebrał (mężczyzna za kobietę lub kobieta za mężczyzną), ktoś coś podsłuchał i źle zrozumiał, a całą intrygę zagmatwał na przykład niedyskretny służący, który nie dość, że wyjawił sekret, to go jeszcze przeinaczył. Dla przykładu dzieje perskiego króla Kserksesa – opisane w operze Händla – to głównie rywalizacja z bratem o wdzięki Romildy oraz (nie)radzenie sobie ze złością porzuconej narzeczonej i innych kobiet, którym wpadli w oko perscy następcy tronu.
Miłość na tle znanych historycznych i mitycznych wydarzeń odnajdziemy także w Bajazecie Vivaldiego oraz w kantacie Haydna Ariadna na Naxos, której tematem jest grecki mit o Ariadnie i Tezeuszu. A po wszystkich romansach, intrygach i flirtach, chwilę wytchnienia zapewni słuchaczom Koncert wiolonczelowy a-moll Schumanna w mistrzowskim wykonaniu Anthony’ego Leroya.