Dla uczczenia 330 rocznicy urodzin Johanna Sebastiana Bacha przypadającej 21 marca 2015 roku Chór Narodowego Forum Muzyki przygotował program złożony z sześciu motetów lipskiego kantora – dzieł rozsnuwających cudowną „harmonię głosów”, nieblednącą wcale mimo upływu kolejnych stuleci.
W niedzielny wieczór zabrzmią cztery hieratycznie piękne motety żałobne, m.in. Der Geist hilft unser Schwachheit auf z 1729 roku napisany na uroczystości pogrzebowe Johanna Heinricha Ernestiego: filozofa, teologa luterańskiego i poety w jednej osobie; rektora szkoły św. Tomasza, z którą Bach był przez lata związany. Swoistą ramę tego muzycznego wieczoru, jego wstęp i zakończenie, stanowić będą dwa wzbierające radosną energią dzieła oparte na tekstach zaczerpniętych z psalmów pochwalnych („Chwalcie Pana, wszystkie narody” oraz „Śpiewajcie panu pieśń nową”).
Ten pełen uwielbienia charakter z pewnością słychać wyraźnie w skrajnych częściach motetu BWV 225, gdzie Bach spiętrza polifoniczne konstrukcje, retorycznie przeciąga kluczowe słowa w licznych melizmatach i kumuluje entuzjastyczne echa. Odbiorca odnieść może chwilami wrażenie, iż gęstwina traktowanych bardzo ambitnie, wręcz instrumentalnie, głosów przeistacza się tu w słyszalny obraz przyrostu Bożej chwały. Znać w tym żarliwość Bacha jako protestanckiego kompozytora: jego dewizą twórczą była wszak fraza „ad maiorem Dei gloriam”.